چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹

دبیر پنجاه وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ رشد:

اعتبار جشنواره فیلم رشد ۲۰ برابر کمتر از دیگر جشنواره‌ها است/ مسئولین آموزش و پرورشنگرش خود را برای برگزاری این جشنواره تغییر دهند

مراسم افتتاحیه پنجاه و سومین جشنواره بین المللی فیلم رشد؛ حسین عبادتی

سینماپرس: حسین عبادتی، دبیر پنجاه وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد از مسئولین آموزشوپرورش به عنوان متولی اصلی این رویداد آموزشی و سینمایی درخواست کرد تا نگرش خود را تغییر دهند.

به گزارش سینماپرس، حسین عبادتی، دبیر پنجاه وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد در گفت‌وگو با میزان بیان کرد: وقتی عمر یک رویداد فرهنگی و هنری از ۵۳ سال عبور می‌کند، دیگر به عنوان یک ظرفیت مهم استراتژیک برای کشور می‌توان از آن یاد کرد، اما آیا جشنواره فیلم رشد به دوران اوج خود رسیده است؟ بدون تردید جشنواره فیلم رشد در دوران اوج نیست.

عبادتی افزود: رویدادی که به بالندگی رسیده باشد، مصرف‌کننده نیست و تولید و زایش دارد. به شخصه علاقه‌مندم که جشنواره رشد، سمت و سوی تولیدی داشته و به این واسطه از اقبال عمومی بیشتری هم برخوردار شود، اما با توجه به منابع مالی و بودجه کنونی، برگزاری جشنواره خود به تنهایی، شبیه معجزه است.

قائم مقام سابق سازمان دانش‌آموزی با انتقاد از بودجه جشنواره رشد، گفت: حقیقت این است که اعتبار جشنواره فیلم رشد ۲۰برابر کمتر از دیگر جشنواره‌های مشابه و رویدادهای سینمایی کشور است.

وی ادامه داد: بی تردید اعتبارات و ردیف بودجه جشنواره فیلم رشد، کافی نیست، بنابراین برگزاری جشنواره فیلم رشد با چنین پشتیبانی مالی و مادی بدون ایراد نخواهد بود.

عبادتی اضافه کرد: از زمانی که به سمت دبیری پنجاه‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد منصوب شدم، تلاش کردم تا ضعف‌ها و مشکلات را به حداقل برسانیم و تا حد امکان، ظاهر یک فستیوال سینمایی‌آموزشی استاندارد را داشته باشیم.

وی درباره سازوکار برگزاری جشنواره رشد توضیح داد: برای برگزاری پنجاه وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد مدل استانداردی تعریف کرده و آن را در دبیرخانه جشنواره به عنوان سنگ ‌بنا، قرار دادیم و سپس تلاش کردیم به تمام ارکان رویداد این استاندارد را به عنوان یک رفتار حرفه‌ای وارد کنیم تا در دبیرخانه پنجاه‌وسومین جشنواره فیلم رشد رفتار و سازوکار حرفه‌ای داشته باشیم و برای برگزاری جشنواره در گستره بین‌المللی با ۱۲۸ کشور دنیا تعامل کرده‌ایم، جالب است یادآوری کنم بیش از ۳۰۷۰ اثر از اقصی نقاط جهان برای شرکت در این رویداد اعلام آمادگی کردند. پس این وظیفه بر عهده دبیرخانه بود تا هیئت انتخابی منصف، اهل فن و معتمد جامعه سینمایی این آثار را با دقت نظر مورد بررسی قرار دهند. هیئت انتخاب جشنواره آثار متقاضی را در سه مرحله ارزیابی و انتخاب کردند.

دبیر جشنواره فیلم رشد عدم دخالت‌های اشخاص صاحب نفوذ، در امر انتخاب و داوری آثار را از دیگر نکات مهم این دوره از جشنواره اعلام کرد.

وی با اشاره به فلسفه و رویکرد آموزشی جشنواره فیلم رشد، گفت: در پنجاه‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد، جایزه یاریگران زندگی با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر اهدا خواهد شد. این بخش به فیلم‌هایی اختصاص خواهد داشت که به موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ارتقای مهارت‌های زیستی برای دانش‌آموزان و نوجوانان پرداخته‌اند.

عبادتی ادامه داد: از دیگر نکات حائز اهمیت در این دوره از جشنواره فیلم رشد، توجه به فیلم‌ها و تولیدات سینمایی است که به دفاع از کودکان غزه می‌پردازد.

وی درباره بخش غزه در جشنواره فیلم رشد، توضیح داد: با وجود زمان بسیار اندک اما به سرعت خود را با رویدادهای جهانی تطبیق دادیم و در فراخوان بخش غزه را رسانه‌ای کردیم. جالب این است که آثار و فیلم‌های خوبی نیز به دبیرخانه جشنواره رسید. تنها از کشور فلسطین هشت اثر متقاضی حضور در جشنواره فیلم رشد بودند.

دبیر جشنواره رشد افزود: میزان استقبال از این بخش به اندازه‌ای بود که یکی از جایزه‌های ویژه این دوره را با عنوان، جایزه ایثار و از خودگذشتگی به حمایت از حقوق کودکان غزه اختصاص داده شد.

عبادتی حضور پررنگ دانشجو-معلمان را در این دوره از جشنواره فیلم رشد بسیار قابل توجه عنوان کرد و گفت: در همین راستا پوستر جشنواره فیلم رشد در دوره پنجاه و سوم توسط یک دانشجو- معلم ۲۰ساله طراحی شده است.

این فعال فرهنگی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: همکاری با مرکز رسانه قوه قضاییه را در دستور کار قرار داده‌ایم. امیدوارم در سال آتی در بحث پیشگیری از آسیب‌ها، حقوق کودکان، حقوق خانواده و حقوق شهروندی از دانش فنی مرکز رسانه قوه قضاییه بتوانیم استفاده کنیم.

وی افزود: در این دوره از جشنواره فیلم رشد به سراغ سازمان امور اجتماعی وزارت کشور رفتیم. این نهاد دولتی در حوزه آسیب‌های اجتماعی به طور مشخص دارای مسئولیت است. بنابراین با رئیس سازمان امور اجتماعی کشور، دکتر محمدعباسی جلسات متعددی برگزار کردیم اما علیرغم همه توافقات و قول‌های مساعدی که گرفته بودیم در لحظه آخر متاسفانه به عهد خود وفا نکردند.

عبادتی با تاکید بر این مهم که همکاری با مرکز رسانه قوه قضاییه در خیلی از موارد می‌تواند، تسهیلگر و راهگشای جشنواره فیلم رشد باشد، گفت: در سال آینده به سراغ همه مراکز و ارگان‌هایی که به آسیب‌های اجتماعی مرتبط می‌شوند، خواهیم رفت، چرا که بهترین راه برای جلوگیری از آسیب‌ها، پیشگیری است و بهترین فضا برای این کار هنر است و بهترین ظرف و محل برای ارائه آن نیز آموزش و پرورش خواهد بود.

وی با انتقاد از بودجه اندک جشنواره فیلم رشد تاکید کرد: من دبیر جشنواره فیلم رشد هستم و مسئول درآمدزایی و پول گرفتن از این ارگان و آن نهاد نیستم. پنجاه‌وسومین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد در حال برگزاری است و این سابقه، ذخیره استراتژیک فرهنگی محسوب می‌شود. آیا چنین رویدادی با چنین پیشینه‌ای در هر نقطه دیگری از دنیا شکل می‌گرفت، با همین عینک به آن نگاه می‌کردند؟

عبادتی اضافه کرد: آیا دبیر جشنواره‌ای با محوریت فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی با پیشینه‌ای به قدمت ۵۳ سال، باید برای تامین هزینه‌های رایج و ابتدایی جشنواره لابی کند؟ آیا جشنواره‌ای با این مختصات باید برای تامین هزینه جوایز برای برگزیدگانش به فروش تریبون مراسم افتتاحیه و اختتامیه روی آورد؟

وی افزود: ۳۶ نهاد عریض و طویل فرهنگی با بودجه‌های چند صد هزار میلیاردی در کشور فعال هستند. جشنواره فیلم رشد با همگی مکاتبه داشته اما نتیجه‌ای حاصل نشده است، برخی انتقاد می‌کنند که جشنواره رشد در فضای شهری هیچ جایگاهی ندارد، سوال من این است که آیا فضایی داده شده که جشنواره از آن استفاده نکرده است؟ آیا بودجه‌ای برای تبلیغات آفلاین وجود داشت که هزینه نشده است؟

دبیر پنجاه‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد در خاتمه اظهاراتش گفت: دبیر یک رویداد سینمایی بین‌المللی، موظف است که با دیگر کشورها تعامل کرده و فیلمسازان خارجی را برای مشارکت و حضور در جشنواره جذب کند. من با احترام به مسئولین آموزش و پرورش که سیاستگذار و متولی اصلی این رویداد آموزشی و سینمایی هستند، درخواست می‌کنم، نگرش خود را برای برگزاری این جشنواره تغییر دهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.