شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴

داور جشنواره منطقه‌ای تئاتر کشور:

متن خوب زمانی به اجرای خوب تبدیل خواهد شد که با توانمندی‌های کارگردانی همخوانی داشته باشد/ انتخاب متن باید بر اساس توانمندی، شناخت و آگاهی گروه باشد

ابوالفضل همراه

سینماپرس: ابوالفضل همراه داور بخش نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره منطقه‌ای تئاتر کشور عنوان کرد نباید تنها هدف گروه‌های استانی حضور در جشنواره تئاتر فجر باشد بلکه بالا بردن سطح کیفی آثار اهمیت بیشتری دارد.

به گزارش سینماپرس، بیست‌وهشتمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر کشور دی ماه سال جاری به میزبانی چهار استان کشور در حال برگزاری است. ابوالفضل همراه، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و رییس فرهنگسرای نیاوران، یکی از داوران بخش نمایش‌های صحنه‌ای این رویداد هنری است که نخستین بخش آن به میزبانی استان فارس برگزار شد.

همراه با بیان اینکه جشنواره منطقه‌ای تئاتر کشور زمانی خاستگاه و مسیر گروه‌های تئاتری برای ورود به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بود، گفت: اعتبار این رویداد هنری آن‌قدر بالا بود که همپای جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به تولید اثر می‌پرداخت و کیفیت آثار تولید شده به اندازه‌ای بود که انتخاب اثر برگزیده، داوران را با چالش زیادی مواجه می‌کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه تصمیم برخی از مدیران فرهنگی و هنری وقت باعث توقف برگزاری این رویداد شد و خوشبختانه احیای مجدد آن که حاصل تلاش مدیرکل هنرهای نمایشی و تمامی همکاران ایشان در این مجموعه است، خون تازه‌ای به رگ‌های تئاتر ایران جاری کرد.

رییس فرهنگسرای نیاوران افزود: همه ما به این موضوع آگاه هستیم که جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به عنوان قله تئاتر کشور نمی‌تواند پذیرای آثار تمامی هنرمندان باشد اما جشنواره منطقه‌ای تئاتر یکی از بهترین فضاها برای دیده شدن هنرمندان و حاصل تلاش یک‌ساله آنها به شمار می‌آید. اگر از هر فرصتی برای دور هم جمع شدن هنرمندان سراسر کشور بهره ببریم، به رشد و بالندگی گروه‌های تئاتر کمک کرده‌ایم و با توجه به اهمیت جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پرداختن به هر یک از این رویدادها از جمله جشنواره استانی و منطقه‌ای کار بزرگی است که امیدوارم هرچه بیشتر شاهد ارتقا و پیشرفت آن‌ها باشیم.

همراه برگزاری کارگاه و ورکشاپ‌های آموزشی را یکی از مهم‌ترین نیازهای هنرمندان دانست و گفت: با تکیه بر آموزش قطعا در سال‌های آتی شاهد خروجی بهتری در جشنواره‌ها خواهیم بود. علاوه بر این، با آموزش، توقع هنرمندان نسبت به پذیرفته شدن آثارشان پایین آمده و معقول خواهد شد. اکنون همه گروه‌ها توقع دارند اول شوند و به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا کنند اما آموزش، سطح توقع افراد را معقول خواهد کرد و به آن‌ها کمک می‌کند تا با نواقص و ایرادات کارشان بهتر آشنا شوند.

وی ادامه داد: آموزش نباید تنها نزدیک به زمان برگزاری جشنواره باشد. تمرین، ممارست و صبوری، لازمه تولید یک اثر هنری است. ما نباید جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را سطحی و دم دستی کنیم. این رویداد، زمانی آرزوی طول و دراز هنرمندان عرصه تئاتر بود. به همین دلیل برای راهیابی به آن باید تلاش کرد، خاک صحنه خورد و تجربه کسب کرد و با آثاری قابل قبول از نظر کیفی وارد جشنواره تئاتر فجر شد.

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با بیان اینکه متن خوب اولین معیار تولید یک اثر نمایشی است، بیان کرد: متن خوب زمانی به اجرای خوب تبدیل خواهد شد که با توانمندی‌های کارگردانی همخوانی داشته باشد. انتخاب متن باید بر اساس توانمندی، شناخت و آگاهی گروه باشد. عدم درک و تحلیل درست از یک نمایشنامه شاهکار آن را با تغییر فضا و مفهوم در اجرا مواجه خواهد کرد. دومین معیار برای تولید یک اثر نمایشی، انتخاب عوامل اجرایی متناسب با کار است. گروه نمایش مثل تیم فوتبال است، بازیگران باید با هم یک‌دست و متناسب با شخصیت‌ها باشند اگر چند بازیگر ضعیف برای کار انتخاب شوند به کل کار لطمه خواهد خورد.

داور بخش نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، سومین معیار تولید یک نمایش را کارگردانی خوب معرفی کرد و افزود: کارگردان باید بتواند اشتیاقی فراوان برای کار داشته باشد. توانایی، شناخت و روحیه جنگنده از خصوصیات یک کارگردان است که باید آن‌ها را به عواملش منتقل کند. هدف هنرمندان نباید تنها ورود به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر باشد. کارگردان باید زمینه‌ساز اجرای عموم اثر هنری باشد تا اعضای گروه‌ با توجه به محدودیت ورود آثار به جشنواره سرخورده نشوند. اصل ماجرای تئاتر روی صحنه بردن و اجرای عموم است. باید در نظر داشت که جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هدف نیست، تنها ویترینی است برای ارائه یک کار خوب.»

به گفته این هنرمند در شرایطی که توجه جوانان به تئاتر کم شده است و افراد زیادی، فعالیت در عرصه این هنر را پردردسر می‌دانند، فعالیت هنرمندان در این عرصه بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه تئاتر عشق و زندگی است، یادآور شد: با وجود تمام سختی‌ها حضور هنرمندان نشانه اقبال و توجه آن‌ها به این هنر است هرچند که شاید برخی از آن‌ها برای ورود به سینما، این هنر را انتخاب می‌کنند. البته که با وجود جذابیت سینما، پرداختن به تئاتر برای رسیدن به بازیگری در سینما، ظلم به خود و این هنر ارزشمند به شمار می‌آید. در تئاتر برخلاف سینما که ترفندهای مختلف کمک‌کننده و تعیین‌کننده شرایط است، این بازیگر است که شرایط را تعیین می‌کند. یکی از دلایلی که بسیاری از سلبریتی‌های سینما سراغ تئاتر نمی‌روند نیز همین موضوع است؛ اینکه در تئاتر خودت هستی و خودت. من به‌شخصه پس از سال‌ها فعالیت در تئاتر و سینما با وجود تمام فریبندگی و شرایط مالی مناسب سینما و تصویر، قطعا تئاتر را انتخاب می‌کنم. تئاتر خانه اول من است. به‌جرات می‌گویم که سینما دیگر برای من جذابیتی ندارد مگر اینکه نقش خاص و متفاوتی برای بازی به من پیشنهاد شود اما هنوز که هنوز است وقتی پا روی صحنه تئاتر می‌گذارم، حس می‌کنم زنده‌ام و نفس می‌کشم.

داور نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس آثار حاضر در این رویداد هنری را از لحاظ هم‌خوانی فرم و محتوا ضعیف دانست و از توجه بیش از اندازه هنرمندان به فرم نسبت به محتوا گفت.

وی با اشاره به سختی قرار گرفتن در جایگاه داوری عنوان کرد: برای داوری آثار نمی‌توان کار گروهی را که از شهرستان آمده با کار یک گروه از تهران یکسان دید. هر کدام از آثار باید در سطح خود قضاوت شود و ما نیز در داوری جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس این مورد را مدنظر قرار دادیم. البته همواره شرایط و ضوابطی برای داوری هست که باید بر اساس آن‌ها عمل کرد. یکی از آرزوهای بزرگ من این است که طی سال‌های آینده از دورافتاده‌ترین نقاط کشور هم تئاتر خوب داشته باشیم. اگر این عدالت فرهنگی اتفاق بیفتد و امکانات در دسترس تمامی افراد قرار بگیرد آن زمان است که می‌توانیم به‌جرات بگوییم ما جشنواره تئاتر فجر داریم.

همراه در پایان با اشاره به آثار تولید شده با محوریت دفاع مقدس متذکر شد: من از دوستانی که در حوزه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس کار می‌کنند، گله‌مند هستم. توقع ما از گروه‌های هنری فعالیت جدی، درست و بر اساس مطالعه و دانش در این عرصه است. متاسفانه آثاری که در جشنواره منطقه‌ای تئاتر پارس به تماشا نشستیم کم، ضعیف و غیرقابل‌دفاع بودند و امیدوارم در سال‌های آینده شاهد تولیدات باکیفیت باشیم.

بیست‌وهشتمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر کشور، دی ۱۴۰۲ در استان فارس (پارس)، خراسان رضوی (خاوران)، سمنان (راه ابریشم) و آذربایجان شرقی (سهند) در حال برگزاری است.

برگزیدگان این رویداد هنری، به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا خواهند کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.