یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۶

آیین اختتامیه «بیست و یکمین جشنواره کتاب و رسانه» برگزار شد؛

اسماعیلی: جامعه ما «کتاب محور» است/ اشتیاق بالای مردم فضا را برای کار ‌رسانه‌ای در این زمینه بیشتر فراهم می‌کند

محمد مهدی اسماعیلی

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جامعه ما کتاب محور است، گفت: اگر فعالیت فرهنگی را با حمایت و پوشش خلاقانه رسانه‌ای همراه کنیم آثار تولیدی حتما بهتر و بیشتر دیده می‌شود.

به گزارش سینماپرس، آیین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره کتاب و رسانه روز یکشنبه - ۸ بهمن ۱۴۰۲- با حضور سید محمد هاشمی قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ، فرشاد مهدی‌پور معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، حسن عابدینی معاون امور استان‌های صداوسیما و برخی از مسئولان فرهنگی برگزار و با انتشار پیام تصویری وزیر فرهنگ و معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

جامعه رسانه‌ای مثل خانواده‌ای منسجم در حوزه فرهنگ و هنر عمل می‌کند

محمدمهدی اسماعیلی در این مراسم در پیام تصویری خطاب به دست‌اندرکاران و شرکت کنندگان آئین پایانی بیست‌ویکمین جشنواره هنر و رسانه خاطرنشان کرد: اگر فعالیت فرهنگی را با حمایت و پوشش خلاقانه رسانه‌ای همراه کنیم حتما آثار بهتر و بیشتر دیده می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکر از همه دست‌اندرکاران جشنواره ۲۱ هنر و رسانه که این جشنواره را برگزار کردند، گفت: خیلی دوست داشتم به صورت حضوری در محضر شما حاضر شوم ولی به دلیل تقارن زمانی اختتامیه جشنواره هنر و رسانه با جلسه کمیسیون فرهنگی دولت که مسئولیتش با بنده است، نتوانستم در آیین اختتامیه حضور پیدا کنم. نزدیک به ۱۵۰۰ اثر به این جشنواره رسیده است و بیش‌ از ۶۰ درصد آثار برای نخستین بار است که رونمایی می‌شود که جای خوشبختی دارد.

تلاش می‌کنم در صفحات شخصی خودم در شبکه‌های مجازی به صورت ادواری و مناسبت محور، کتاب‌های خواندنی را به مخاطبان عزیز معرفی کنماسماعیلی با تاکید بر این که جامعه رسانه‌ای مثل خانواده‌ای منسجم در حوزه فرهنگ و هنر عمل می کند، اظهار داشت: نیاز داریم انسجام این خانواده بیشتر شود؛ جنس کار در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه واحد است و علاوه بر آن از مخاطبان فرهیخته‌ای بهره می‌برد. اگر فعالیت فرهنگی را با حمایت و پوشش خلاقانه رسانه‌ای همراه کنیم آثار تولیدی حتما بهتر و بیشتر دیده می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «جامعه ما کتاب محور است»؛ گفت: هرجایی از کشور حضور پیدا می‌کنیم بخشی از مطالبه مردم مربوط به ایجاد فضاها و زیرساخت‌های مربوط به کتاب است؛ چه کتابخانه سیار و چه کتابخانه عمومی. به همین دلیل اشتیاق بالای مردم فضا را برای کار ‌رسانه‌ای در این زمینه بیشتر فراهم می‌کند.

وی افزود: تلاش می‌کنم در صفحات شخصی خودم در شبکه های مجازی به صورت ادواری و مناسبت محور، کتاب‌های خواندنی را به مخاطبان عزیز معرفی کنم. همه انسان‌رسانه‌هایی هم که مخاطبان زیادی دارند و مورد اقبال مردم هستند نیز از فرصتی که برایشان مهیا شده برای ترویج فرهنگ کتابخوانی استفاده کنند. همکاران ما در بخش‌های رسانه‌ای، معاونت امور رسانه و تبلیغات و معاونت امور فرهنگی حوزه کتاب به امید خدا با تعاملی بهتر و قوی‌تر این فضای رسانه‌ای را حمایت کنند، مورد توجه قرار دهند. از همکاران و خبرنگاران حوزه کتاب به شکلی ویژه پشتیبانی کنند.

اسماعیلی گفت: همچنین از همه این عزیزان و خبرنگاران حوزه فرهنگ به‌ویژه حوزه کتاب که با غیرت و تعصب فعالیت‌های حوزه کتاب را مورد حمایت قرار می‌دهند به شکل ویژه تشکر می‌کنم و برای همه شما آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.

مراجعه حضوری به ویترین ۲۰۰ کتابفروشی
علی رمضانی مدیرعامل موسسه خانه کتاب با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند کمک کنند ظرفیت‌های حوزه کتاب بیشتر به مردم شناسانده شود، اظهار داشت: جشنواره کتاب و رسانه ۱۹ دوره برگزار شده بود؛ اما کرونا وقفه‌ای در توالی این رویداد، ایجاد کرد. سال گذشته درخواست بازنگری در برگزاری جشنواره را داشتیم که با دبیری سیاوش صلواتیان، شکل دیگری از جشنواره برگزار و تغییرات در آیین‌نامه و حوزه‌های مختلف انجام شد.

رمضانی با بیان اینکه برنامه‌ریزی شد تا در دوره بیست و یکم به وجوه رسانه‌ای که کمتر به آن پرداخته می‌شود، توجه شود، گفت: معرفی برترین ویترین کتابفروشی را امسال به جشنواره اضافه کردیم تا بیان کنیم ویترین کتاب، به‌مثابه رسانه است و تأثیر زیادی در جذب مخاطب دارد. خانه کتاب و ادبیات ایران و مجموعه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ به این جشنواره توجه دارد؛ زیرا فکر می‌کنیم اگر قرار است کتاب به عرصه عمومی و جامعه وارد شود، چیزی به‌جز رسانه نمی‌تواند به آن کمک کند.

وی با یادآوری این‌که ناشران در طول سال حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار عنوان کتاب چاپ نخست منتشر می‌کنند، گفت: اگر به مخاطب بگوییم کتاب بخوان او وارد وادی سرگردانی می‌شود که چه بخواند، در این میان مسئولیت هدایت مردم به خواندن کتاب با رسانه‌ها است.

رمضانی افزود: در موضوع کتاب حوزه رسانه باید جدی‌تر گرفته شود، سال گذشته در برخی حوزه‌ها در ارسال آثار، ضعف داشتیم، امسال آثار بیشتری در برخی موضوعات رسید. امسال هم برای سال‌های بعد، باید اقدامات لازم افزایش تعداد آثار انجام شود.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اشاره به بخش جایزه ویژه جشنواره افزود: برای شناسایی برترین ویترین کتاب، به ۲۰۰ کتابفروشی مراجعه حضوری شد؛ علاوه‌براین از استان‌های دیگر نیز برترین ویترین‌ها، اعلام شدند.

۴۳ رسانه مستقل در حوزه کتاب داریم

فرشاد مهدی‌پور معاون رسانه و امور تبلیغات وزارت فرهنگ، این جشنواره را یکی از قدیمی‌ترین جوایز حوزه رسانه کشور خواند و گفت: در ابتدا این جایزه برای حوزه معرفی کتاب بود و به مرور با تعداد زیادی از فعالان، تحلیل‌گران و کنش‌گران همراه شد.

مهدی‌پور با بیان اینکه ۴۳ رسانه مستقل در حوزه کتاب داریم، اظهار داشت: این رسانه‌ها در قالب مجلات، نشریات و یک خبرگزاری تخصصی هستند، و اینها جدای از مجموعه صفحات کتاب خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و مجلات است.

وی افزود: در این زمینه به چند متغیر و شتاب‌دهنده باید توجه کنیم؛ تحولات فناوری‌های جدید مثل هوش مصنوعی اهمیت زیادی دارد و باید به آنها توجه کنیم؛ از سوی دیگر باید بازاریابی جدید رسانه‌ها را هم در حوزه رسانه و هم کتابخوانی تقویت کنیم.

معرفی کتاب را در بولتن‌های خبری ۱۴ و ۲۱ شروع کردیم

حسن عابدینی معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما در ادامه این مراسم اظهار داشت: شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی نقش مهمی در معرفی کتاب ایفا می‌کنند، من سال‌هاست در این زمینه تلاش می‌کنم، در معاونت سیاسی که بودم و نخستین‌بار معرفی کتاب را در بولتن‌های خبری ۱۴ و ۲۱ شروع کردیم و تلاش شد در تمام روزها کتاب معرفی کنیم.

وی افزود: وقتی کتاب‌ها معرفی می‌شد و چاپ چندم همان کتاب را بعد از مدتی در کتابفروشی‌ها می‌دیدم از نتیجه خرسند بودم؛ خوشحالم که بگویم در برنامه‌های صبحگاهی وعصرگاهی، کتاب را معرفی می‌کنیم. معتقدم در سند تحول که برمبنای دو موضوع هویت‌محوری و عدالت‌گستری است حتماً یکی از موضوعات راهگشا، کتابخوانی است.

عابدینی ادامه داد: باید تلاش کنیم از هوش مصنوعی برای صوتی و تصویری کردن استفاده کنیم، تا در آینده کتاب‌های صوتی بیشتری در دسترس قرار بگیرد. کتاب و کتابخوانی یک موضوع اساسی است، اگرچه می‌گویند، کسانی که در صداوسیما هستند مایل نیستند که کتاب گسترش پیدا کند، اما چنین نیست. همه را تشویق و ترغیب کنیم که کتابخوانی را در دستور کار قرار دهند؛ زیرا با کتاب خواندن راحت‌تر می‌توانیم دنیای خوب، راحت‌تر و توام با دانش را برای همه ترسیم کنیم.

از رسانه‌های نوین برای تبلیغ و ترویج کتاب استفاده شود

سیدمحمد هاشمی قائم مقام وزیر فرهنگ در سخنانی، گفت: هرکس در مواجهه اول با عنوان کتاب و رسانه متوجه راهبردی بودن و اهمیت آن می‌شود. از یک سو کتاب، به‌عنوان اصیل‌ترین رسانه را داریم و ازسوی دیگر این رسانه از مغفول‌ترین رسانه‌های دنیا است؛ علاوه براین با رسانه‌های روز، مواجه هستیم و ذائقه دنیای معاصر به این سمت رفته که این رسانه‌ها اثرگذاری خود را داشته باشند.

هاشمی با بیان اینکه باید اهتمام شود از رسانه‌های نوین برای خدمت، ایده و تبلیغ و ترویج این رسانه اصیل، استفاده شود، گفت: دوستان اهتمام کردند، طی دو دوره جدید با ایده‌پردازی‌های خوب از انسان‌رسانه فرهنگی تا پیشخوان کتابفروشی‌ها به این جشنواره غنا بخشیدند؛ بنابراین باید از این کار تقدیر کرد.

آیین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره کتاب و رسانه

به گزارش ایرنا، در اختتامیه بیست و یکمین جشنواره کتاب و رسانه ضمن اعلام برندگان محورهای مختلف در سه حوزه مطبوعات و خبرگزاری‌ها و رسانه‌های دیداری و شنیداری و رسانه‌های اجتماعی جوایز ویژه سه گانه جشنواره نیز اهدا شد.

جشنواره کتاب و رسانه اولین در آبان سال۱۳۸۱ همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد. این جشنواره با هدف گسترش فرهنگ کتابخوانی از طریق ترغیب مشارکت رسانه‌های حوزه کتاب در این امر و قدردانی از آن‌ها شکل گرفت.

این جشنواره از اولین دوره به معرفی برگزیدگان در بخش‌های رسانه‌های نوشتاری (مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری) با موضوعات گفت‌وگو، خبر، گزارش، یادداشت و بخش رسانه‌های شنیداری پرداخت و در سال‌های بعد بخش‌های طنز، کاریکاتور، پویانمایی، عکس، گرافیک، مواد تبلیغی، نقد تخصصی و صفحه‌های تخصصی کتاب در فضای مجازی به جشنواره اضافه شد.

در سال ۱۳۹۸ دبیرخانه دائمی جشنواره کتاب و رسانه ایجاد و آیین‌نامه آن نیز تدوین شد؛ اما به دلیل همه‌گیری کرونا با وقفه‌ای یک ساله تا ۱۴۰۰ روبرو شد. لذا در دوره بیستم (۱۴۰۱) آثاری که از ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ منتشر شده بودند، پذیرش و داوری شدند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.