سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷

«فرشاد خالقی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

تجربه نشان داده که اگر «فیلمبردار» بتواند حس و حال مناسب را خلق کند اثر موفق می‌شود

نشست خبری فیلم معجزه پروین

سینماپرس: فرشاد خالقی مدیر فیلمبرداری «پروین» در حاشیه برگزاری چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم‌فجر گفت: باید با ابزار سینما مخاطب را به داستان نزدیک کرد. یک فیلمبردار زمانی موفق است که بتواند از تجربیات گذشته خود همراه با خلاقیتش برای به تصویر کشیدن مناسب کار خود استفاده کند.

مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی «شهر گربه ها» و «کلاهی برای باران» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در کارهای تاریخی یا به طور کل فیلمنامه هایی که بخواهند به گذشته بروند انتخاب نوع دوربین، لنز و نورپردازی بسیار مهم است تا با آن فضاسازی مناسب انجام شده و مخاطب را به گذشته ببرند.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده که اگر فیلمبردار بتواند حس و حال مناسب را خلق کند اثر موفق می شود. در بسیاری از فیلم ها و سریال های تاریخی فقدان بینش مناسب از سوی فیلمبردار باعث شده تا این آثار برای مخاطبان باورپذیر نشوند.

خالقی خاطرنشان کرد: گاهی همه چیز برای فیلمبردار قابل پیش بینی است و گاهی او در لحظه تصمیم می گیرد که چه باید بکند. ما در پروژه «پروین» یک چارچوب تعریف شده داشتیم تا به حس و حال متناسب با خواسته کارگردان برسیم اما با اینکه برآورد خودمان را کرده بودیم گاهی کارگردان تمایل داشت تا تغییراتی در فیلمبرداری ایجاد شود.

این سینماگر یادآور شد: مثلا برای صحنه مرگ پروین ۱۰ دقیقه مانده به برداشت پلان آقای ورزی گفتند که من می خواهم حس غم و مرگ و تلخی در فضا حاکم شود و این باعث شد که من تصمیم گرفتم نور سرد را در فضای لوکیشن حاکم کنم؛ این کاری بود که از قبل پیش بینی اش نکرده بودم اما پس از تماشای فیلم متوجه شدم حس فضا را مخاطب گرفته است.

این مدیر فیلمبرداری متذکر شد: باید با ابزار سینما مخاطب را به داستان نزدیک کرد. یک فیلمبردار زمانی موفق است که بتواند از تجربیات گذشته خود همراه با خلاقیتش برای به تصویر کشیدن مناسب کار خود استفاده کند.

وی در خصوص اهمیت جشنواره فیلم فجر نیز گفت: خوبی جشنواره این است که محصولات یک سال سینما و نگاه همکاران را متوجه می شویم؛ ما با زاویه دید فیلمسازان نسبت به سینما آگاه می شویم و به این نتیجه می رسیم که اگر پیشنهادی از سمت ایشان داشتیم آیا می توانیم با او کار کنیم یا خیر!؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.