شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸

تهیه‌کننده «چرا گریه نمی‌کنی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

بسیاری از کشورهای دنیا از «سینما» برای پیشبرد اهداف کلان فرهنگی و سیاسی خود بهره برداری می‌کنند/ برخی فیلم‌ها محتوای‌شان به سیاست‌های اصلی «نظام جمهوری اسلامی» ضربه می‌زند

سیدرضا محقق در نشست خبری فیلم سینمایی چرا گریه نمی‌کنی؟

سینماپرس: سیدرضا محقق تهیه کننده سینما در خصوص عملکرد شوراهای پروانه ساخت و نمایش در سال ۱۴۰۲ گفت: ما باید بر اساس سیاست های خاص خودمان فیلم بسازیم اما مصادره کردن خوب نیست؛ نباید همه چیز به نفع یک نگاه خاص مصادره شود. سینما و فیلم باید سازنده باشد. هیچ چیز به اندازه فیلم به اعتلای جامعه کمک نمی کند. خیلی از فیلم های خوب تاریخ سینما تأثیرگذاری اجتماعی داشتند. ما باید این را بدانیم که شاید مردم کتاب نخوانند اما می توانیم محتوای یک کتاب را در دو ساعت فیلم بیاوریم تا مردم با آن ارتباط بگیرند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «درب» و «ممیرو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: قاعدتاً هر گروه و هر دولتی که سر کار می آید بر اساس یک سری قواعد و قوانین کار خود را با آن نگاهی که به سینما دارد شروع می کند و بر اساس سیاست های مورد نظر خود جلو می رود.

وی در همین راستا یادآور شد: برای خود من شخصا در این ایام مشکلی پیش نیامده؛ البته ذکر این نکته ضروری است که من نگاهم بیشتر هنری بوده و فیلم هایی که تولید کردم ژانر اجتماعی نداشته که معضل خاصی داشته باشم.

محقق متذکر شد: به هر صورت در شورایی که چند نفر عضو هستند با تعدادی نگرش مختلف سر و کار داریم و قطعاً نگاه های متفاوت دوستان می تواند باعث شود فیلمنامه ای که جای بحث دارد با چالش مواجه شود.

این سینماگر خاطرنشان کرد: خیلی از فیلم هایی که پروانه ساخت می گیرند خنثی هستند یعنی نه به سینما ضربه می زنند و نه کمک می کنند. مهمترین مسأله این است که تعامل بین فیلمسازان و شوراهای پروانه ساخت و نمایش نیست. خیلی وقت ها می شود اگر چالشی پیش می آید و با گفتگو برطرف می شود. بنده معتقدم ما به عنوان سینماگر وقتی موضع می گیریم باید در قالب اثر باشد نه موضع سیاسی و شخصی!

وی سپس با بیان اینکه برای یکی از فیلم های من دوستان شورا نظراتی داشتند که من موافق آن نبودم و با تعامل برطرف شد اظهار داشت: امیدوارم همه عزیزان سینماگر بتوانند با تعامل و گفتگو معضلات خود را در شوراهای پروانه ساخت و نمایش برطرف کنند.

محقق در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما چقدر نیاز است در شوراهای پروانه ساخت و نمایش به موارد مورد نظر مقام معظم رهبری پرداخته شود اظهار داشت: توجه به جزئیات مورد نظر حضرت آقا می تواند برای سینما سازندگی داشته باشد؛ امروزه بستر سینما در جهان دچار تغییر و تحولات اساسی شده و بسیاری از کشورهای دنیا از سینما برای پیشبرد اهداف کلان فرهنگی و سیاسی خود بهره برداری می کنند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «چرا گریه نمی کنی؟» و «شهر خاموش» تصریح کرد: البته خوشبختانه ما در سینمای کشورمان فیلم های خوبی هم ساختیم و داشتیم و از این دستاوردها نباید غافل شویم. اما به هر صورت دوستانی که در رأس سازمان سینمایی هستند باید توجه ویژه به طراحی چارچوب و استراتژی سینما در کشور داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه برخی فیلم ها محتوای شان به سیاست های اصلی نظام ضربه می زند تصریح کرد: گاهی اوقات ما فیلم هایی را در سینمای ایران می بینیم که می گوییم کاش بازیگرش حجاب نداشت اما فیلم از نظر محتوایی و قصه دارای ارزش بود! منظور بنده این است که مدیران سینمایی نباید تنها دغدغه شان حجاب باشد بلکه باید به محتوای آثار نیز دقت نظر ویژه داشته باشند.

محقق در خاتمه این گفتگو افزود: ما باید بر اساس سیاست های خاص خودمان فیلم بسازیم اما مصادره کردن خوب نیست؛ نباید همه چیز به نفع یک نگاه خاص مصادره شود. سینما و فیلم باید سازنده باشد. هیچ چیز به اندازه فیلم به اعتلای جامعه کمک نمی کند. خیلی از فیلم های خوب تاریخ سینما تأثیرگذاری اجتماعی داشتند. ما باید این را بدانیم که شاید مردم کتاب نخوانند اما می توانیم محتوای یک کتاب را در دو ساعت فیلم بیاوریم تا مردم با آن ارتباط بگیرند.