پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵

تهیه‌کننده «سنجرخان»:

«سنجرخان» را در سیمای کردستان نسبت به بودجه‌های تهران خیلی اقتصادی ساختیم

سریال «سنجرخان وزیری»

سینماپرس: تهیه‌کننده سریال «سنجرخان» گفت: در مرحله پس‌تولید این سریال منابع مالی را نتوانستیم تامین کنیم و من مجبور شدم خانه و ماشینم را بفروشم.

به گزارش سینماپرس، حسین جلالی، تهیه‌کننده سریال ۲۲ قسمتی سنجرخان در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به این‌که ساخت این اثر به خاطر مسائل مالی و کرونا دو بار متوقف شده اظهار کرد: این کار سنگین بود و ۱۱ ماه فیلمبرداری را پشت سر گذاشتیم. در مرحله پس تولید یک وقفه یک ساله داشتیم. چون منابع مالی را نتوانستیم تامین کنیم، دوستانی که کار پس تولید را انجام می دادند شروع به کار نکردند. من مجبور شدم برای تامین هزینه‌ها خانه و ماشینم را بفروشم.

وی با تاکید بر این که به ما قول دادند مساله مالی ما را حل کنند توضیح داد: بودجه‌ای که برای این سریال گرفتیم از منابع دیگر بود که از کانال تلویزیون به ما رسید. ما اسپانسر آوردیم و با کمک هزینه‌های شخصی ساخت سریال را ادامه دادیم.

جلالی که ۲۳سال در سیمای کردستان سابقه تهیه‌کنندگی دارد و ۸۰ هزار دقیقه برنامه ساخته است درباره فرایند تهیه سنجرخان گفت: سریال را با آقای ضیاالدین دری شروع کردم که قرار بود کارگردانی‌اش را انجام بدهد. او در زمانی که فیلمنامه این کار را نوشته بود فوت شد. پس از آن در سال ۸۹ با آقای محمدحسین لطیفی به توافق رسیدیم.

داستان میرزا کوچک خان جنگلی چون زیاد روایت شده همه او را می‌شناسند. اما سنجرخان را نمی‌شناسند چون روایت نشده است

این تهیه کننده با یادآوری این که قصه سنجرخان به صد سال پیش و دوران احمدشاه قاجار می‌پردازد گفت: سنجرخان مال همان نسل است. او یک قهرمان ملی کُرد هم عصر با میرزاکوچک خان جنگلی است که روس ها را تا منجیل عقب راند. پس از آن ادامه راه با میرزا کوچک خان جنگلی است.

داستان میرزا کوچک خان جنگلی چون زیاد روایت شده همه او را می‌شناسند. اما سنجرخان را نمی شناسند چون روایت نشده است. این نکته به تبعیض رسانه ای برمی‌گردد. امیدوارم نگاه‌ها به کردستان عوض شود. چون کردستان دارای قهرمانان و مفاخر بزرگی است. هدف ما این بود که سنجرخان را به عنوان یک قهرمان ملی کرد بشناسانیم.

وی درباره زمان پخش سریال بیان کرد: به خاطر فشردگی آنتن در آستانه ماه رمضان، حتی جمعه‌ها هم پخش داریم و این اتفاق خوبی است.

جلالی درباره لوکیشن‌های سریال توضیح داد: نود درصد لوکیشن‌های ما در سنندج بود. برای ضبط قسمت جنگ‌ها، چون نیاز به اسب داشتیم، به شهرک سینمایی دفاع مقدس آمدیم. در سنندج چند لوکیشن تاریخی موجود مثل عمارت آصف وزیری را استفاده کردیم.

این تهیه کننده در پاسخ به این سوال که باز هم کار تاریخی می‌سازید گفت: اگر مشکلاتم از نظر مالی حل بشود، جواب این سوال مثبت است. ورود من به سازمان صداوسیما از طریق تهیه کنندگی بود. دوست دارم دینم را به سازمان ادا کنم. دوستان باید من را دریابند.

وی افزود: سریال سنجرخان نسبت به کارهایی که الان انجام می شود با هزینه های ناچیز ساخته شد. الان برای یک فیلم سینمایی باید حدود ۲۰ میلیارد تومان خرج کنید و یک کار سینمایی تاریخی ۱۰۰ تومان هزینه دارد. اما سریال سنجرخان را در سیمای کردستان نسبت به بودجه‌های تهران خیلی اقتصادی ساختیم.

جلالی با تاکید بر این که تا کنون هیچ فیلمی درباره سنجرخان ساخته نشده است اظهار کرد: منابع تاریخی درباره سنجرخان کم بود. فقط دو سه کتاب درباره‌اش نوشته‌اند. ما برای مرحله پژوهش از گفته‌ها و مستندات خاندان و نوادگان سنجرخان استفاده کردیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.