چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲

«ناصر شفق» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«خِرد»، «اندیشه»، «هویت» ملی در بسیاری از فیلم‌ها جایی ندارد/ «فقدان معنویت» در تولیدات سینمایی و تلویزیونی می‌تواند بحران آفرینی کند

ناصر شفق در مراسم تجلیل از رضا برجی

سینماپرس: ناصر شفق تهیه کننده سینما در خصوص فقدان معنویت در تولیدات سینمایی و تلویزیونی گفت: فقدان معنویت در تولیدات سینمایی و تلویزیونی می تواند بحران آفرینی کند. این روح معنوی است که می تواند نجات بخش نسل امروز کشور باشد و من امیدوارم مدیران فرهنگی به این مسأله بسیار مهم توجه داشته باشند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «تقاطع» و «بانوی من» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: با توجه به شرایط سینما به عنوان یک صنعت و با توجه به سیاست های فرهنگی که منتج به این می شود سینمای ما هویت ملی و دینی را ترویج کند و بتواند و در اشاعه آن ها کوشا باشد و بتواند در فکر و اندیشه نسل جدید و جوانان ایران زمین تاریخ و تمدن کهن ایران را دنبال کند و برای آن احترام قائل شود و بتواند همپا و همسان و هم رتبه تفکر کهن مان ایران آینده را بسازد نیاز به تزریق فکر و اندیشه در آموزش و پرورش و دانشگاه ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر ارکان فرهنگی کشور است.

وی سپس با بیان اینکه خرد، اندیشه، هویت ملی و معنویت در بسیاری از فیلم ها جایی ندارد تصریح کرد: ما اگر بخواهیم چنین رویه ای را ادامه دهیم جز بیزاری و دور شدن افکار نسل جدید با اندیشه های ملی و دینی چیز دیگری در پی نخواهد داشت.

شفق متذکر شد: امروزه نسل جدید بیشتر به فضای مجازی و اطلاعات آزاد روی می آورند؛ طبیعی است نسل پرسش گر ما به دنبال یافته های خود است. طبیعی است وقتی در سیستم آموزشی ما چنین چیزی تعریف نمی شود جوان با آن سیستم قطع ارتباط می کند، با هر آنچه از سوی حاکمیت به صورت فرمایشی عرضه می شود قطع ارتباط می کند.

مدیر عامل شرکت های فرهنگی هنری «آویشن» «آشنا» «الالیا» خاطرنشان کرد: وقتی تعالی در عرصه سینما مدنظر قرار نگیرد هنرمند به سطحی گرایی تنزل می کند؛ روح هنرمند وابسته به خلاقیت و ذهنیت و شأن والاتباری و والامقامی و تعالی است؛ مدیر فرهنگی باید برای هنرمند مسیر سالم را طراحی کند و او را ملزم کند تا در این مسیر گام بردارد. ما اگر به همین منوال پیش برویم طبیعتاً برای نسل جدید هم در انگاره های آینده اش نقشی از فرهنگ ملی و هویت دینی نخواهد بود.

دبیر یادواره‌های شهدای محراب آیت الله دست غیب، آیت الله صدوقی، آیت الله اشرفی اصفهانی در چهار سال متوالی در پایان این گفتگو افزود: فقدان معنویت در تولیدات سینمایی و تلویزیونی می تواند بحران آفرینی کند. این روح معنوی است که می تواند نجات بخش نسل امروز کشور باشد و من امیدوارم مدیران فرهنگی به این مسأله بسیار مهم توجه داشته باشند.