شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۷

کارگردان «آزادی سرخ» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

نیازمند نهادی حمایتی در سینما هستیم که نگاه کاسبکارانه به فیلمنامه و فیلم در آنجا وجود نداشته باشد

حسین قاسمی جامی

سینماپرس: حسین قاسمی جامی کارگردان سینما در خصوص فقدان معنویت در تولیدات سینمایی و تلویزیونی گفت: بنده معتقدم تأسیس مرکز سینمای ملی می تواند نجات بخش سینمای کشور باشد؛ ما نیازمند نهادی هستیم که اگر یک فیلمساز فیلمنامه خوب و ارزشمندی با محتوای اخلاقی و معنوی داشت از او برای تولید فیلمش حمایت شود و نگاه کاسبکارانه به فیلمنامه و فیلم در آنجا وجود نداشته باشد.

کارگردان فیلم های سینمایی «آزادی سرخ» و «زمزمه بودا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیوم سینما به دلیل ویژگی هایی که دارد می تواند در زمینه ترویج هویت ملی و ترویج معنویت نقش مهمی را ایجاد کند. یک فیلم به دلیل اینکه بازار گسترده ای که دارد می تواند باعث بهره برداری در حوزه ارزش ها و اخلاقیات شود اما از آنجا که سینما در کشور ما چندین صاحب دارد و افراد مختلف برای آن تصمیم گیری می کنند متأسفانه به نوعی به حال خود رها شده و بیشتر وجه کاسبکارانه آن به چشم می خورد.

وی در همین راستا ادامه داد: یک بخش از افرادی که برای سینما تصمیم گیری می کنند کسانی هستند که به سینما می روند؛ یک بخش دیگر مسئولان وزارت ارشاد هستند و یک بخش دیگر سینماداران هستند که آن ها نیز بر اساس سلایق خود و نگاه درآمدی خود برای سینما تصمیم می گیرند.

قاسمی جامی خاطرنشان کرد: لاجرم یک گرفتاری برای این سینما وجود دارد و چون به شدت سلیقه ای با سینما برخورد می شود این هنر مورد بی مهری قرار گرفته است و به خصوص وجه آموزشی و پرورشی و اخلاقی آن از یادها برده شده؛ طبیعی است که ما در سینمای کشور فیلمسازانی داریم که دوست دارند در حوزه تولید آثار معنوی و ارزشی فعال باشند اما وقتی فیلم های شان با شرایط بدی در اکران روبرو می شود ترجیح می دهند دیگر هرگز به سمت این کارها نروند.

این سینماگر سپس با بیان اینکه گویا برای مسئولان ارشاد هم تعریف نشده که باید فیلم هایی را در این راستا تولید کنند اظهار داشت: بنده معتقدم تأسیس مرکز سینمای ملی می تواند نجات بخش سینمای کشور باشد؛ ما نیازمند نهادی هستیم که اگر یک فیلمساز فیلمنامه خوب و ارزشمندی با محتوای اخلاقی و معنوی داشت از او برای تولید فیلمش حمایت شود و نگاه کاسبکارانه به فیلمنامه و فیلم در آنجا وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: متأسفانه نهادهایی مانند بنیاد سینمایی فارابی و... هم تعریف هایی در این زمینه دارند که این تعریف ها در لابلای کارهای دیگرشان گم می شود که نیاز است مسئولان ذیربط به این مقوله مهم توجه داشته باشند.

کارگردان فیلم های سینمایی «پی۲۲» و «مرز دیدار» یادآور شد: البته پیش از این مطرح شده بود تا صندوقی برای احیای سینمای ملی ایجاد شود؛ اما ذکر این نکته هم ضروری است که ما اگر چنین مراکزی را تأسیس کردیم باید بدانیم برای چه ارزش و محتوا و پیام و اخلاق و هدفی داریم کار می کنیم! پرسش بنده این است که مثلاً چه لزومی دارد در یک فیلم جنگی ۵۰ هلیکوپتر وجود داشته باشد؟ آیا ما درصدد تولید محتوای مناسب با ارزش های خود هستیم یا می خواهیم فیلم های مان از نظر ساختاری تنه به سینمای هالیوود بزند؟ ما در سینمای ایران باید بیش از هر نکته دیگری به فکر قصه باشیم.

قاسمی جامی تأکید کرد: این ها آفاتی است که ما در سینمای کشورمان با آن روبرو هستیم؛ اما اگر معتقدیم و شعار می دهیم که هویت سینمای ملی ما با انقلاب اسلامی گره خورده باید فیلمی بسازیم که در زمینه ترویج معنویات در جامعه کوشا باشد.

این کارگردان در بخش دیگری از این گفتگو با طرح این پرسش که چرا باید در جشنواره فجر فیلمی را ببینیم که قماربازی در آن ترویج می شود؟ متذکر شد: این محتوا کجایش متناسب با سینمای ملی ما است؟

وی در خاتمه این گفتگو افزود: درست است که ما باید بر اساس ذائقه مخاطب مبادرت به تولید فیلم بکنیم تا او تمایل پیدا کند و برود فیلم را ببیند اما همه این ها اولاً نیاز به تحقیق و پژوهش کافی دارد و در ثانی باید محتوای فیلم ها مبتنی بر فرهنگ و سبک زندگی ایرانی-اسلامی باشد. ما باید کاری کنیم تا مخاطب به این قبیل آثار بها بدهد. متأسفانه در جشنواره امسال هم تضاد دو گانه و مشهودی را شاهد بودیم که این اتفاق زیبنده سینمای کشور ما نیست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.