شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱

در ادامه برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری؛

تشکیل شورای هنری نمایشگاه آیات قرآنی «روایت باران»

مسابقات قرآن

سینماپرس: شورای هنری نمایشگاه آیات قرآنی «روایت باران» تشکیل جلسه داد و درخصوص لزوم توجه به ابعاد فرهنگی و اقتصادی خط و خوشنویسی و کتابت و لزوم مشارکت بخش خصوصی و تخصیص اعتبارات دولت برای خرید آثار هنری تاکید شد.

به گزارش سینماپرس، طبق اعلام روابط عمومی نگارخانه تخصصی هنرهای ایران اسلامی ترانه باران، شورای هنری نمایشگاه آیات قرآنی «روایت باران» متشکل از غلامحسین امیرخانی، امیراحمد فلسفی، احمد شفیعی‌ها، علی اشرف صندوق آبادی، سید حیدر موسوی، یدالله کابلی، مهدی فلاح، محبوبه کاظمی اعلام حضور کرد.

نگارخانه «ترانه باران» در ادامه برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری، نمایشگاهی با محوریت خط و خوشنویسی آثار قرآنی در عرصه هنرهای تجسمی تحت عنوان «روایت باران» را با هدف توسعه و ترویج فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی با محوریت قرآنی، رشد و توسعه اقتصاد هنرهای ایرانی واسلامی و حمایت از هنرمندان فعال در عرصه آثار قرآنی برگزار خواهد کرد. از این رو شورای هنری این نمایشگاه با حضور امیراحمد فلسفی، احمد شفیعی‌ها، علی اشرف صندوق آبادی، سید حیدر موسوی، یدالله کابلی، مهدی فلاح و محبوبه کاظمی برگزار شد.

سیده محبوبه کاظمی دولابی (مدیر مسئول نگارخانه ترانه باران) با تاکید برآنکه پرداختن به موضوعات مرتبط با قرآن چه از نظر فرهنگی و چه از لحاظ اقتصادی در دنیا حائز اهمیت است، گفت: در حوزه قرآن در دنیا شاهد شکل گیری فعالیت‌های گسترده شبکه‌ای در این حوزه هستیم و این درحالی است که در ایران هر سال شاهد برگزاری تنها یک نمایشگاه دولتی هستیم که معتقدم این حوزه‌ی مهم و وسیع، فعالیت بیشتری را نیاز دارد. ما به عنوان مسلمان باید فعالیتی درخور برای اهداف فرهنگی و ترویجی قرآن انجام دهیم و نه تنها جنبه‌های فرهنگی بلکه جنبه‌های اقتصادی آنرا به عنوان یک اهرم پیش برنده گسترش دهیم.

او ادامه داد: فرهنگ و اقتصاد دو بال یک موضوع به شمار می‌روند که پرواز هر کدام منوط به قدرت و قوت دیگری است. اگر جنبه‌های اقتصادی را در نظر نگیریم، تاثیرات فرهنگی کمرنگ خواهد شد و اگر جنبه‌های فرهنگی مورد توجه قرار ندهیم، اقتصاد شخصیت و شانی که باید داشته باشد را بدست نخواهد آورد.

کاظمی با اشاره به آنکه برگزاری چنین نمایشگاهی در این ابعاد و وسعت در حوزه آثار قرآنی برای نخستین بار است که توسط بخش خصوصی برگزار می‌شود، درخصوص اعلام فراخوان برای حضور در نمایشگاه «روایت باران» گفت: نگارخانه «ترانه باران» سالهاست در حوزه خط و خوشنویسی فعالیت دارد و چهار دوره حراج باران را نیز برگزار کرده. اما بارها از سوی افراد مختلف مورد نقد قرار می‌گرفتیم که تیم مشخصی دارند و با افراد و اساتید خاصی کار می‌کنند و برای سایر هنرمندان و هنرمندان جوان فضایی در نظر گرفته نشده، این درحالی است که نگارخانه ترانه باران با اهداف توسعه‌ای و ترویجی به صورت تخصصی در حوزه هنرهای ایرانی و اسلامی شکل گرفته و برای تحقق هریک از این اهداف برنامه‌هایی داریم که باید در زمان خود انجام شود. از این رو رویکرد مثبت مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین مدیر عامل محترم صندوق اعتباری هنر در همراهی و حمایت از این نمایشگاه، نوید بخش اهمیت به جایگاه بخش خصوصی در رسیدن به اهداف مشترک فرهنگی و توسعه اقتصاد هنرهای ایرانی و اسلامی است ... قصد داریم طرح‌های گسترده‌تری در حوزه راه‌اندازی موزه، اکسپو، نمایشگاه‌های فاخر داخلی و خارجی با کمک‌ها و رویکرد اقتصادی- فرهنگی بخش‌های خصوصی و دولتی انجام دهیم. از این رو برای برگزار نمایشگاه «روایت باران» فراخوان اعلام کردیم که در تمام رسانه‌ها و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر و به اشتراک گذاشته شد. این فراخوان برای تمام هنرمندان کشور این فرصت را ایجاد می‌کند که بتوانند برای حضور در نمایشگاه اثر ارسال کنند.

او تصریح کرد: در نمایشگاه «روایت باران» از ابعاد فرهنگی و از نظر اقتصادی و سرمایه‌گذاری به آثار قرآنی در عرصه هنرهای تجسمی توجه خواهد شد و سعی برآن است تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آثار قرآنی در این نمایشگاه فراهم شود. سعی ما برآن است که نمایشگاهی فاخر با محتوای قرآنی در معرض دید مخاطب امروزی قرار دهیم و در صدد جذب سرمایه‌گذاران و خریدارانی هستیم که تمایل دارند از کاتب قرآن هستند حمایت کنند. همانطور که این میراث از گذشتگان به ما رسیده، مهم آن است که ما هم بتوانیم این میراث را برای آیندگان به یادگار بگذاریم و حفظ کنیم. همچنین به هنرهای خلاق در عرصه قرآنی توجه داریم تا در شیوه‌های جدید معرفی شوند. صنایع فرهنگی قرآن محور را نیز در کنار کتابت خواهیم داشت.

علی اشرف صندوق آبادی (عضو شورای هنری و انتخاب نمایشگاه «روایت باران») نیز یادآور شد: وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی می‌توانند بر اساس قانونی که مجلس جهت تخصیص اعتبار از بودجه عمرانی برای خرید آثار هنری الزام کرده، با نمایشگاه روایت باران و خرید آثار قرآنی همراه شوند. اگر بتوانیم قفل بسته زنگ زده اعتبارات دولت برای خرید آثار هنری را باز کنیم به موفقیت بزرگی در عرصه اقتصاد هنرهای ایرانی- اسلامی دست خواهیم یافت و می‌توانیم جهت رفع مشکلات اقتصادی هنرمندان خوشنویس گامی هرچند کوچک برداریم.
او خاطرنشان کرد: آثار ارسالی به نمایشگاه «روایت باران» توسط شورای هنری مورد بررسی قرار می‌گیرد و آثار انتخاب شده به نمایشگاه راه پیدا خواهد کرد.

موزه‌ای از قرآن‌هایی با خط ایرانی داشته باشیم
سید حیدر موسوی همچنین پیشنهاد خرید آثار قرآنی و شکل گیری موزه قرآن که با خط هنرمندان معاصر ایران را داد و گفت: بهتر است به سمت خرید اثر و حتا بوجود آمدن یک موزه قرآنی برویم. حتا می‌توان از اثار جوانان خرید کرد چراکه درحال حاضر جوانانی در عرصه خوشنویسی فعال هستند که با وجود آنکه در دهه دوم زندگی خود بسر می‌برند، اما در حد نوابغ خوشنویسی کار می‌کنند. می‌توان این آثار را جمع آوری و در یک فضای موزه‌ای به نمایش گذاشت و آنرا تبدیل به مکانی کرد که سفرا و مهمانان خارجی برای دیدن آن بیایند.

خوشنویسی تبدیل به بخشی از اقتصاد خانواده شده
مهدی فلاح نیز با اشاره به آنکه این روزها خوشنویسی تبدیل به بخشی از اقتصاد خانواده‌هایی شده است که در این عرصه فعال هستند، گفت: حتا مجموعه داران نیز از آثار خوشنویسی استقبال می‌کنند و در صدد خرید این آثار بر می‌آیند. این امر نشان از اهمیت جایگاه خوشنویسی در جامعه کنونی دارد. آثار خوشنویسی قیمت گذاری می‌شود و به فروش می‌رسد. این امر می‌تواند به نمایشگاه روایت باران تسری داده شود.

نمایشگاهی متفاوت از نمایشگاه قرآن ماه رمضان
امیراحمد فلسفی در این جلسه بر لزوم توجه به چگونگی جمع بندی آثار و نمایش آن تاکید کرد و گفت: حفظ کیفیت و تنوع درنمایش آثار در نمایشگاه و البته ابعاد اقتصادی آن بسیار مهم است. باید بتوان نمایشگاهی متفاوت از نمایشگاه قرآن که در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود را در معرض دید عموم گذاشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.