چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳

به کارگردانی «اصغر فرهادی»؛

«قهرمان» از اتهام سرقت ادبی جَست!

فیلم سینمایی «قهرمان»

سنماپرس: هر ۷ متخصص و کارشناس هنری اتهامات وارد شده به فیلم سینمایی «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی را مردود اعلام کردند.

به گزارش سینماپرس، حکم دادگاه پرونده نقض حقوق مؤلف در فیلم «قهرمان» بر اساس نظریات تخصصی سه تن از اساتید دانشگاه تهران، متخصص و مدرس در رشته حقوق مالکیت فکری و همچنین چهار کارشناس هنری رسمی که به اتفاق تمامی ادعاهای شاکی را بی اساس و مردود اعلام کرده بودند، صادر و فیلم «قهرمان» ازاین اتهامات به طور کامل تبرئه شد.

پس از طرح شکایت از سوی هنرجوی سابق اصغر فرهادی (آزاده مسیح‌زاده) مبنی بر نقض حقوق مؤلف در فیلم قهرمان و ادعای وی برای سهیم شدن در تمامی درآمدهای داخلی، خارجی و جوایز فیلم «قهرمان»، دادگاه به دلیل برخورد غیرتخصصی در مرحله بازپرسی و صدورکیفرخواست بدون ارجاع به کارشناسان مربوطه، موضوع را جهت بررسی جامع حقوقی در سه مرحله جداگانه به کارشناسی های تک نفره و سه نفره و در نهایت به هیات سه نفره‌ای از اساتید دانشگاه تهران متخصص در حوزه کپی رایت، ارجاع کرد. هر هفت نفر متخصص، پس از بررسی های جداگانه از محتویات پرونده و تحلیل جوانب حقوقی و هنری موضوع، ادعاهای شاکی (آزاده مسیح‌زاده) را فاقد اعتبار تشخیص داده و اتهامات وارده به سازنده فیلم قهرمان را ماهیتاَ بی اساس دانستند.

در حکم صادرشده بر مبنای نظریات کارشناسان رسمی و متخصصین دانشگاهی، ضمن تشریح مفصل مبانی حقوقی و هنری و با بررسی فیلم «قهرمان» و هر سه نسخه متفاوت مستند شاکی، و همچنین ده‌ها ساعت تصاویر ورکشاپ اصغر فرهادی، با قاطعیت تأکید شده است که ساخت هر فیلم یا اثر هنری با الهام از یک اتفاق واقعی یا اخبار منتشر شده از آن، کاملاَ بلامانع است زیرا یک اتفاق واقعی و اخبار آن جزء حوزه عمومی (پابلیک دومین) و متعلق به همگان است و حق استفاده از آن در انحصار هیچ کس نیست و این امری کاملاَ پذیرفته شده و بدیهی در تمام دنیاست.

مستند شاکی (آزاده مسیح‌زاده) برگرفته از یک اتفاق واقعی و اخبار منتشرشده از آن در روزنامه‌های جام جم، ایران و سایت تیترآنلاین به تاریخ‌های ۳/۲/۱۳۹۱ و ۴/۲/۱۳۹۱ و همچنین گزارش خبری سیمای استان فارس است و صِرف خواندن و بازگو کردن یک خبر منتشرشده برای هیچ شخصی، حق مالکیت ایجاد نمی کند. بنابراین تشابهات بین این دو فیلم مستند و داستانی، از یک سو از منبع مشترک دو اثر در واقعیت و اخبار رسانه‌ها و از سوی دیگر از آموزش‌ها و سبک و سیاق مدرس ورکشاپ اصغر فرهادی ناشی شده‌اند و با قطعیت می توان گفت که هیچ‌گونه تخلف و نقض حقوقی اتفاق نیفتاده و ادعاهای مطرح شده کاملاَ مردود هستند.

در بخشی دیگر از نظریات کارشناسی تأکید شده که شاکی از مجموع ده ها ساعت تصاویر جلسات ورکشاپ اصغر فرهادی، فیلمی یک ساعته مونتاژ کرده که در آن جرح و تعدیل‌های یکجانبه‌ای صورت گرفته و تنظیم به نفع شده و تفاوت فاحشی بین تصاویر اصلی ورکشاپ و فیلم ارائه شده توسط شاکی به بازپرس در مرحله تحقیقات وجود دارد؛ لذا این فیلم مونتاژ شده از جلسات ورکشاپ که مبنای اصلی صدور کیفرخواست قرار گرفته، نامعتبر تشخیص داده می شود.

همچنین طبق بررسی مدارک پرونده و تصاویر ضبط شده از ورکشاپ، محرز شد که طرح روایی، ساختار، نوع برخورد با سوژه‌ها، نوع روایت، نحوه به چالش کشیدن ادعای سوژه ها، جای قرار گرفتن دوربین، نوع کادربندی، روش های برخورد اولیه و ثانویه با سوژه ی مستند، فضاسازی بهینه و حتی پایان بندی (پایان باز) و بسیاری دیگر از عناصر تشکیل دهنده ی فیلم مستند از طرف فرهادی به هنرجو ارائه و آموزش داده شده، که کلیه آموزش ها در فیلم مونتاژشده از جلسات ورکشاپ توسط شاکی حذف شده است. بر همین اساس، طرح ارائه شده به هنرجو از جانب فرهادی، فراتر از یک ایده و طرح اولیه و خام بوده و در واقع نوعی پترن است که چارچوبی کامل برای شکل گرفتن روایت در مستند بوده و راهنمایی های جزء به جزء مدرس و تأثیرات مستقیم او در ساخت مستند مذکور کاملاَ مشهود است.

در بررسی‌های صورت گرفته تصریح شده که فیلم قهرمان به لحاظ مفهوم، داستان پردازی، ساختار، شخصیت پردازی، اجرا و تمامی عناصر خلاقه هنری مورد بحث در حوزه حقوق مؤلف مسیری کاملاَ مستقل و متفاوت از مستند - و حتی همان اتفاق واقعی و اخبار منتشر شده را طی می کند و از هیچ زاویه اتهام نقض کپی رایت به آن وارد نیست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.