دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷

«دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

مهمترین معضل «حوزه فرهنگی و هنری» این است که «آرایش جنگی» ندارد/ «نمایندگان مجلس» باید تدبیر ویژه‌ای در خصوص «فضای مجازی» داشته باشند

مجتبی شاکری

سینماپرس: مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در خصوص انتظار و توقعات از مجلس دوازدهم در حوزه فرهنگی و هنری گفت: شاخص هایی که نمایندگان دارند شاخص های ارزشمند و خوب است که باید متخصص و مدیر باشند و کلان نگری داشته باشند و منافع ملی را بشناسند. این ها شرط لازم است اما شرط کافی این است اصلی ترین نقطه ای که در جهان داریم و آن مباحث فرهنگی و هنری است توجه کنند.

عضو شورای راهبردی مرکز سیما فیلم و نماینده دوره چهارم شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من فکر می کنم با توجه به فضای جدیدی که حاکم شده و رسانه های نوپدید به وجود آمده که اقتضائات جدیدی را در راهبردها و تاکتیک های مواجهه با آن باید وجود داشته باشد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و به خصوص نمایندگان حاضر در کمیسیون فرهنگی مجلس باید با این مقوله آشنایی داشته باشند.

وی تأکید کرد: نمایندگان نباید با این فضا بیگانه باشند چرا که اگر با این فضا بیگانه باشند نمی توانند مدیریت و تصمیم سازی درستی داشته باشند و قانون گذاری کنند. فضای نوپدید امروز در کنار ما و بخشی از زندگی ما شده است.

شاکری سپس با بیان اینکه ما باید در همه زمینه ها کسب تجربه کنیم یادآور شد: پیش از اتفاقات که دو سال قبل رخ داد ما در پدیده جنگ ترکیبی تجربه نداشتیم. البته انواع جنگ ها را تجربه کرده بودیم که با یک موضوع آغاز می شد ولی وقتی تبدیل شد به اینکه در تمام موضوعات مبتلا به جامعه تغییرات و خیزشی اتفاق افتاد احساس کردیم تجربه جدیدی است. حتی در بیان مقام معظم رهبری هم شاهد بودیم که دشمنان در این قضیه با تمام قوای شان عمل کردند و سازمان دهی منظمی داشتند.

وی در همین راستا ادامه داد: خوشبختانه نیروهای ما یعنی بچه های اطلاعات و امنیت و بسیج و میدانی با روحیه جهادی شان آمدند و با این مقوله آشنا شدند و آن را مدیریت کردند؛ شاید بتوانیم بگوییم که با عنوان شهدایی که این زمینه دادیم و مظلومیتی که برای مردم و نیروهای امنیتی ما ایجاد شد، ملت ایستادند و مقاومت کردند و خداوند مدد کرد تا این طرح دشمن شکست بخورد. این باید برای ما تجربه شود. درست است که از جنگ ترکیبی عبور کردیم اما نباید تصور کنیم که این رفتار بازگشت ندارد. جنگ ترکیبی می تواند مجدداً با ابزارهای جدید رشد کند و تشکیل جبهه ای بدهند و ما باید مقابل این ها باید پیش دستانه حرکت کنیم. همانطور که در ماجرای غزه و فلسطین توانستیم بازدارندگی ایجاد کنیم باید در بعد فرهنگی هم به رشد برسیم.

داور جشنواره فیلم وحدت متذکر شد: مهمترین معضل حوزه فرهنگی و هنری این است که آرایش جنگی ندارد؛ البته بدیهی است که جنس کار فرهنگی مانند کار نظامی نیست اما در این بعد باید تغییر نگاه و شناخت و دید و عقیده صورت بگیرد که خودش یک میدان وسیعی است.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس باید تدبیر ویژه ای در خصوص فضای مجازی داشته باشند؛ نمایندگان که در مرکز جامعه ایستادند باید بشناسند در کجا ایستادند و چه مسئولیتی دارند و چه راه حلی برای موضوعات مختلف دارند. به نظرم می رسد که ما بسیاری از نمایندگان مان را در این موضوع خاص ارزیابی نکردیم. شاخص هایی که نمایندگان دارند شاخص های ارزشمند و خوب است که باید متخصص و مدیر باشند و کلان نگری داشته باشند و منافع ملی را بشناسند. این ها شرط لازم است اما شرط کافی این است اصلی ترین نقطه ای که در جهان داریم و آن مباحث فرهنگی و هنری است توجه کنند.

شاکری در پایان این گفتگو افزود: حضرت آقا فرمودند ما در فضای در مجازی آرایش جنگی نگرفتیم. شاید به این علت است که باورمان نیست جنگی وجود دارد. وقتی مجموعه ای آرایش جنگی نگرفته و هر کسی به سمت و جهتی می روند و اولویت های متعارضی را دنبال می کنند این همسویی و اینکه بتوانند یک موضوع را با تمرکز نیروهای شان حل کنند بعید به نظر می رسد لذا باید این پیام را از طریق رسانه دریافت کنند که در جایگاه بلندی قرار دارند که موضوعات تکراری موثر نیست. اصلی ترین صحنه امروز فضای مجازی است که باید آن را بشناسند و کمک کنند فضای مجازی را درست کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.