دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲

«مدیرعامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«نظارت» امروزه حلقه مفقوده حوزه فرهنگ و هنری است/ «مجلس» و «کمیسیون فرهنگی» طی ۴ سال اخیر واقعاً خوب کار نکردند!

غرفه سینماپرس در نمایشگاه مطبوعات؛ سیداحمد میرعلایی

سینماپرس: سیداحمد میرعلایی تهیه کننده سینما و تلویزیون در خصوص انتظار و توقعات از مجلس دوازدهم در حوزه فرهنگی و هنری گفت: کالای فرهنگی و هنری باید مردم را به تفکر و اندیشه کردن دعوت کند. اما افسوس که ما در همین صدا و سیما شاهد برنامه هایی هستیم که نه صدای درستی دارند و نه سیمای مطلوبی! نظارت امروزه حلقه مفقوده حوزه فرهنگ و هنری است و نمایندگان مجلس باید به صورت جهادی و با تمام قوا مسأله نظارت را مدنظر قرار داده و تعارفات را با یکایک مدیران در همه دستگاه ها کنار بگذارند و در صورت تخطی از عملکرد صحیح آن ها را مورد موأخذه قرار دهند.

مدیرعامل موسسه سینمایی «ماهد فیلم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: امیدوارم که این دوره از عزیزانی که وارد مجلس شدند به آن اندازه ای که مردم و کشور ما لیاقت دارند، رأی دهندگان لیاقت دارند و رهبر عظیم الشأن انقلاب تذکر دادند که باید فرهنگ مورد توجه قرار بگیرد این دغدغه را داشته باشند که مسأله فرهنگ را جدی بگیرند.

وی یادآور شد: ما الآن در سالی که گذشت وقتی طوفان الاقصی شروع شد متوجه شدیم آمادگی لازم برای حرکت بزرگی که ریشه اش را حضرت امام (ره) بنیان گذاشتند، در حوزه فرهنگی نداریم. در جهان امروز مسئولان ما چه آن هایی که فرهنگی فکر می کنند چه کسانی که فکر می کنند نباید وارد فرهنگ شوند باید بدانند فرهنگ در رأس امور است. ما امروزه با دانشجویانی که در سراسر دنیا علیه اسرائیل حرکت بزرگی را انجام دادند و هر روز علیه صهیونیست ها تظاهرات می کنند، تحصن می کنند و کار می کنند روبرو هستیم؛ ما شاهدیم که پلیس ها بسیار ترسان و نگران به آن ها حمله می کنند. این دانشجویان و جوانان تشنه هستند، تشنه واقعیت هستند و ما باید در حوزه فرهنگی برای آن ها خوراک تأمین کنیم.

این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: متأسفانه در مجلس قبلی به مقوله فرهنگ و هنر آنطور که باید به صورت شایسته پرداخته نشد. این جای گله دارد از دولت و مجلسی که با این شمایل و ترکیب انقلابی انتخاب شدند اما در مسائل فرهنگی حرف جدی برای گفتن ندارند.

میرعلایی متذکر شد: آن ها باید بدانند ارائه بیلان و آمار از کارهای شان به هیچ وجه پاسخگو نیست. آمار تعداد صندلی و بازدیده کننده مهم نیست. ما وقتی وارد آمار می شویم که دستمان خالی است. دولت چه کرده؟ مجلس چه کرده در حوزه فرهنگ؟ کمیسیون فرهنگی آمار دهد در مورد بی حجابی و ربا و مسائل دیگر چه کرده؟

تهیه کننده فیلم های سینمایی «شب واقعه» و «فرزند خاک» با بیان اینکه اگر به مقوله فرهنگ توجه کنیم همه ارکان کشور از نظامی و اقتصادی و سیاسی و... درست می شود ادامه داد: حضرت آقا از ۲۰ سال پیش تذکر دادند که دشمن می داند در روبرو شکست می خورد و به همین علت حالا خانواده را هدف قرار داده! دشمن الآن ملیت ما را هدف قرار داده وقتی خانواده را از هم بپاشد دیگر ملیت برای کسی مهم نیست و نمی توانیم توقع داشته باشیم که مردم به کشور خودشان فکر کنند. خوب حال پرسش این است که مسئولان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این ۲۰ سال اخیر در این حوزه چه اقدامی انجام دادند؟

مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی بار دیگر تصریح کرد: مجلس و کمیسیون فرهنگی طی ۴ سال اخیر واقعاً خوب کار نکردند. افراد بزرگی در این ۴ سال در مجلس حضور داشتند که ما از آن ها انتظارات زیادی داشتیم اما ایشان حتی انتظارات ما را در سطح متوسط هم برآورده نکردند.

عضو هیأت امنای هیأت اسلامی هنرمندان در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به فجایعی در که امروزه در سینما، پلتفرم ها و... وجود دارد متذکر شد: این بسیار تلخ و دردآور است که بخش کثیری از فیلم های سینمایی با تبلیغ شبکه های ماهواره ای فارسی زبان نظیر شبکه «جم» فروش می کنند. امروزه ترکیه هدف اروپا و آمریکا را از طریق همین شبکه ها در کشور ما پیاده سازی می کند و اتفاقاً پول خوبی هم از این کار ناصواب نصیبش می شود. امروز زمانه ای شده که در هر جای دنیا با ترویج ابتذال می شود به راحتی پول درآورد! ابتذال امروزه جان خانواده ها، دین و فرهنگ و هویت ملی را هدف قرار داده و این وظیفه نمایندگان کمیسیون فرهنگی است که اقدامی عاجل داشته باشند.

وی سپس با طرح این پرسش که چطور می توانیم انتظار داشته باشیم جوان ایرانی دنبال هویت ملی اش باشد وقتی ما هیچ کاری در این راستا انجام نداده ایم؟ گفت: اگر مسئولان فرهنگی همین برنامه توسعه را دنبال کنند و در پی خودنمایی نباشند و واقعاً کار کنند و در پی ارائه بیلان و آمار نباشند همه چیز درست می شود.

میرعلایی با بیان اینکه نباید یکدیگر را تأیید الکی کنیم تصریح کرد: اگر نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از دستگاه های مختلف فرهنگی و هنری مطالبه نداشته باشند چرا اصلاً باید کرسی های مجلس را اشغال کنند؟ روی سخنم با کمیسیون فرهنگی است تا آن ها به این امور مهم برسند. باییند و آمار بدهند که راجع به حجاب چه کردند و چرا امروز وضعیت اینطور است؟ بیایند و بگویند که راجع به ابتذال در فرهنگ و هنر چه کردند؟ ابتذال امروزه نه فقط در سینما که در تلویزیون هم هست. چرا برنامه سخیف تولید می شود و صدای هیچ نماینده ای در نمی آید؟

تهیه کننده فیلم های سینمایی «مرثیه برف» و «وعده دیدار» ترویج ابتذال در سینما بی احترامی محض به مردم برشمرد و تأکید کرد: سازمان صدا و سیما و ارشاد را چه کسی باید کنترل کند؟ جشنواره فجر را مقایسه کنید بهتر شده یا بدتر؟ اصلاً درجا زده یا بدتر شده؟ چرا نظارتی روی سینما و جشنواره ها نیست؟ چرا می خواهیم یکدیگر را تأیید الکی بکنیم؟ چرا آمار غلط به مردم می دهیم؟ چرا نماینده مجلس سکوت می کند؟ این لقمه حلال است؟ چه کسی باید نظارت کند بر کنسرت و تئاتر؟ چرا ما راه غلط را نشان مردم می دهیم و ترویج ابتذال می کنیم و بعد می خواهیم سر چهارراه ها روسری مردم را درست کنیم؟

وی تصریح کرد: امروز سر در سینماها داد می زنند «فساد»!؛ ما چطور می توانیم در جلوی همین سالن های سینما به مردم بگوییم چرا ظاهرتان این گونه است؟ چه کسی باید روی این دوگانگی ها نظارت کند؟

میرعلایی یادآور شد: تلخ و دردآور است که امروز مردم در فلسطین برای قرآن کشته می شوند و ما اینجا درگیر تعارف با این مدیر و آن مدیر هستیم! ما باید کاری را که خدا از ما خواسته انجام دهیم و به کسی هم نباید بربخورد! نباید تعارف وجود داشته باشد. خط و خط بازی باید از بین برود و نمایندگان باید از هنرمندان و فرهنگیان متعهد دعوت کنند که کنارشان باشند و به آن ها مشاوره دهند.

این سینماگر در خاتمه این گفتگو افزود: کالای فرهنگی و هنری باید مردم را به تفکر و اندیشه کردن دعوت کند. اما افسوس که ما در همین صدا و سیما شاهد برنامه هایی هستیم که نه صدای درستی دارند و نه سیمای مطلوبی! نظارت امروزه حلقه مفقوده حوزه فرهنگ و هنری است و نمایندگان مجلس باید به صورت جهادی و با تمام قوا مسأله نظارت را مدنظر قرار داده و تعارفات را با یکایک مدیران در همه دستگاه ها کنار بگذارند و در صورت تخطی از عملکرد صحیح آن ها را مورد موأخذه قرار دهند.