شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰

تهیه کننده «تاوان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

گویا مخاطبان امروزی سینما برای تماشای فیلم‌های کمدی تربیت شده‌اند/ اکران یک فیلم اکشن حتی خود سینماداران را نیز غافلگیر کرده

فیلم سینمایی لایه های دروغ

سینماپرس: محسن صرافی تهیه کننده فیلم سینمایی «تاوان» با عنوان قبلی «لایه های دروغ» که به تازگی روی پرده سینماها رفته در خصوص این اثر سینمایی با سینماپرس گفتگو کرد.

این تهیه کننده در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: تماشاگران برای تماشای فیلم های کمدی تربیت شده اند و گویا دیگر راهی برای اکران فیلم های غیرکمدی باقی نمانده است؛ تهیه کنندگان قاعدتاً به همه هزینه ها فکر می کنند و می دانند که باید برای کارهای شان تبلیغ کنند اما مسأله اینجا است که تبلیغ برای فیلم های غیرکمدی بازگشت مطلوبی ندارد.

وی متذکر شد: تلاش ما این بود که در «تاوان» تجربه ای نو را به مخاطبان هدیه دهیم؛ کاری که انجام دادیم این بود که فیلم مان به دست علاقمندان سینمای اکشن برسد. سینمای مهمی که سال های متمادی است در کشورمان مهجور مانده و مجدداً باید نفس بگیرد. ما این روزها با سیلابی از فیلم های کمدی روبرو هستیم و «تاوان» اکشنی دارد که نظیرش در سینمای ایران نیست و در تمام سال هایی که من رصد کردم چنین فیلمی را ندیدم.

صرافی با بیان اینکه تهیه کنندگان فیلم های غیرکمدی باید در این سیلاب دست خود را به هر جا که می توانند بند کنند تا اثرشان را نجات بخشند خاطرنشان کرد: من امیدوارم مردمی که سینمای اکشن را دوست دارند متوجه شوند که چنین فیلمی تولید و اکران شده و بروند و آن را ببینند. مردم صاحبان اصلی سینما هستند و خودشان تصمیم می گیرند که چه فیلمی را ببینند و چه فیلمی را نبینند و اقبال مردم را هرگز نمی شود نادیده گرفت اما متأسفانه مسأله آنجا است که گویا مخاطبان امروزی سینما برای تماشای فیلم های کمدی تربیت شده اند به نحوی که اکران یک فیلم اکشن مانند «تاوان» حتی خود سینماداران را نیز غافلگیر کرده و متعجبند از اینکه چنین فیلمی صاحب گیشه شده است.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد نسبت به عدم حمایت نهادهای مختلف برای تبلیغات آثار سینمایی تأکید کرد: ما یک هفته است دنبال مجوز تبلیغات محیطی شهری هستیم اما احتمالاً به دلیل حضور بازیگر خارجی هنوز مجوزی بابت این کار به ما داده نشده است. من اعلام کردم فیلم برایم مهم است و دوست دارم فیلم به معرض دید علاقمندان قرار بگیرد و تا همین حالا هم برای تبلیغات اثر بالغ بر یک میلیارد تومان هزینه شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه در هر صورت الآن وضعیت مناسبی برای اکران این آثار نیست به دلیل اینکه در ایران هزینه های پخش تقریباً می توانم بگویم چند برابر تبلیغات است و از سوی دیگر «تاوان» به دلیل شرایطی که دارد و نوع تولیدی که دارد از بازیگرانی که ویترین سینما محسوب می شوند بی بهره است و نتوانسته آنطور که باید اقبال عمومی داشته باشد.

این تهیه کننده در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما تبلیغات ماهواره های فارسی زبان می تواند اثربخشی جدی برای جذب مخاطب داشته باشد یا خیر اظهار داشت: تبلیغات ماهواره ای علیرغم ممنوع بودنش مبالغ هنگفتی را طلب می کند. البته در خصوص فیلم ما به هر میزانی که تبلیغات را ارائه دهیم چون بازیگر مخاطب پسند نداریم چندان نمی توانیم انتظار حضور مردم را در سالن های سینما بکشیم. بنده معتقدم برای هر فیلمی باید به اندازه منطقی که وجود دارد هزینه شود.

صرافی در پاسخ به این پرسش که شنیده می شود شما برای اکران فیلم در ایران اصرار به تغییر عنوان اثر از «لایه های دروغ» به «تاوان» را داشتید، دلیل این کار چیست گفت: اسم قبلی هیچ سنخیتی با قصه فیلم نداشت. اسم فیلم در خارج از ایران در حوزه برندینگ مهم است و شرکت تهیه کننده فیلم نمی توانست اسم را تغییر دهد. همفکری بود با سرمایه گذاران خارج از ایران که ما آن عنوان را برای اثر انتخاب کنیم اما برای اکران در ایران ما باید عنوان فیلم را بر اساس قصه تعیین می کردیم و بنده این تصمیم را به صورت شخصی گرفتم.

وی سپس در جواب به این سوأل که به عقیده شما آیا «تاوان» از نظر اکشن موفق شده یا خیر اظهار داشت: قطعاً اگر منظور از اکشن، آثار هالیوودی است که ما با آن ها فاصله بسیار زیادی داریم اما رامین سهراب و هزاران نفر که ورزش رزمی و بدلکاری را دنبال می کنند در تولید این فیلم ما را همراهی می کردند و امروز هم از شهرستان ها و روستاها رامین سهراب پیام های گرفته که مردم از او بابت تولید این فیلم تقدیر و تشکر کرده اند.

صرافی تأکید کرد: همانطور که پیش از این عنوان کردم تلاش ما این بود که در «تاوان» تجربه ای نو را به مخاطبان هدیه دهیم؛ ما اکشنی نیستیم که چند صد میلیون دلار برای تولیدش هزینه شده باشد و بسیار در مقابل اکشن های دیگر دنیا مهجور هستیم.

وی در خاتمه این گفتگو در پاسخ به این پرسش که آیا باز هم در این فضا مبادرت به تولید اثر خواهید کرد یا خیر گفت: قطعاً به زودی با ظرفیت بهتر و قصه ای قوی تر باز می گردیم. بی تردید اگر از ما حمایت شود کار بعدی مان از نظر درام و دراماتورژی عالی خواهد بود. قصه «تاوان» با توجه به اینکه نویسنده آمریکایی داشت بومی سازی شد و به دلایل متعدد که از حوصله خوانندگان خارج است نمی توانستیم وقت صرف کنیم از ابتدا بازنویسی شود اما قطعاً برای فیلمنامه کار بعدی تلاشی ویژه تر خواهیم داشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.