چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۶

کارگردان «شب کایت‌ها» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«نامزدها ریاست جمهوری» دیگر نمی‌توانند صرفاً با شعارهای اقتصادی و سیاسی وارد مبارزات انتخاباتی شوند/ بایستی جایگاه «فرهنگ و هنر» در نگاه همه کاندیدها ترسیم شود

حبیب الله بهمنی

سینماپرس: حبیب الله بهمنی کارگردان سینما ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه و همراهان آن‌ها در خصوص انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و لزوم افزایش بصیرت مردم هشدار داد.

کارگردان فیلم های سینمایی «شب کایت‌ها» و «تارهای نامرئی» در گفتگو خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: بنده پیش از هر چیز ضایعه دردناک و اسفباری که ملت با آن مواجه شد را به یکایک هم وطنان تسلیت عرض می کنم. البته همانطور که مقام معظم رهبری اشاره کردند این ضایعه می تواند بدل به یک فرصت شود. این جنبشی که در مردم به وجود آمد قطعاً بی این ضایعه پیدا نمی شد و این فضا شکل نمی گرفت؛ از این رو این اتفاق فرصتی برای انقلاب است که با جایگاه مستحکم تری به اهداف متعالی خود فکر و عمل کند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: انتخابات در پیش است و آنچه مهم است اینکه برخوردی که مردم با رویداد شهادت رئیس جمهور نشان دادند تراز خود را بار دیگر تعریف کردند. نگاه مردم به ریاست جمهوری با شرکت در بزرگداشت هایی که در شهرهای بزرگ ایران و سایر مناطق کشور به خصوص در تهران و مشهد و تبریز برگزار شد نشان داد مردم ترازی را برای ریاست جمهوری قرار دادند و آن تراز مردمی بودن و فعال بودن و سخت کوش بودن و متشرع بودن و ولایی بودن است.

وی با تأکید بر اینکه اصولی که مردم ترسیم کردند به عنوان تراز برای انتخابات پیش رو قابل استفاده است متذکر شد: آنچه ما را به پیش می برد این است هر کسی این توفیق را پیدا کند که جایگزین شهید رئیسی باشد باید در حوزه خدمت به مردم برخلاف رئیسی عمل نکند.

بهمنی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اهمیت حوزه فرهنگ و هنر تصریح کرد: برنامه دار بودن و هدفمند بودن کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در حوزه فرهنگ و هنر بسیار مهم است و در فاز فرهنگ علاوه بر سلامت نفس و پاکی نگاه و بینش فرهنگی که منبعث از دیانت آن فرد خواهد بود برنامه دار بودن جایگاهی ویژه دارد.

وی تأکید کرد: دیگر نمی توان صرفاً با شعارهای اقتصادی و سیاسی وارد مبارزات انتخاباتی شد. در این دوره بایستی جایگاه فرهنگ به شکل دقیق و خاصی در نگاه همه کاندیدها ترسیم شود. جنگ اصلی ما از صحنه نظامی و اقتصادی و سیاسی عبور کرده و آنچه این روزها بارز شده جنگ فرهنگی است. برنامه داشتن در حوزه مهم فرهنگ برای کاندیداها ضرورت اولیه و اگر مهمتر از اقتصاد نباشد هم تراز اقتصاد است و قطعاً برای اهالی فرهنگ و سینما و هنر علاوه بر سلامت نفس و پاکی و صداقت و دیانت افراد طرح و برنامه های سیاسی فرهنگی ایشان نیز مهم است.

کارگردان فیلم های سینمایی «زندانی ۷۰۷» و «راننده سفیر» در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما داشتن بصیرت در جامعه در این شرایط بحرانی و حساس چقدر اهمیت دارد گفت: خوشبختانه مردم ما نشان دادند که بسیار بابصیرت به مسائل و رویدادها نگاه می کنند. جو فضای مجازی همواره کثیف و سیاه و آلوده بود و همه فکر می کردند افکار عمومی متأثر از این فضای آلوده برخورد منفی با این اتفاق می کند اما دیدیم مردم فرق بین حق و باطل را می فهمند و به همین دلیل هم تشییع باشکوهی برای شهدا برگزار کردند.

بهمنی ادامه داد: مردم ما متدین و متقی هستند و خداوند فرموده اِن تَتَّقُوا اللهَ یَجعَل لَکُم فُرقانا؛ یعنی تقوا به شما آگاهی برای جدا کردن حق از باطل را می دهد. یعنی کسی که تقوای الهی داشته باشد حق از باطل تشخیص می دهد. تقوا خودش بصیرت آور است.

این کارگردان سینما در همین راستا افزود: بصیرت پارامترهای مختلف دارد و مهمترین آن این است که فرد باید اطلاعاتش کافی باشد و عاقلانه بررسی و تحلیل کند. اما باز هم با تقوا است که می شود حق از باطل را تشخیص داد و مردم ما متقی هستند و مردم متقی قطعاً بی بصیرت نمی شوند. آدم های متقی با توصیه قرآن عمل می کند و قرآن در این باره می فرماید: یَـٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوٓاْ إِن جَآءَکُمۡ فَاسِقُۢ بِنَبَإٖ فَتَبَیَّنُوٓاْ أَن تُصِیبُواْ قَوۡمَۢا بِجَهَٰلَةٖ فَتُصۡبِحُواْ عَلَیٰ مَا فَعَلۡتُمۡ نَٰدِمِینَ؛ یعنی ای کسانی که ایمان آورده اید، اگر فاسقی برای شما خبری آورد، خوب بررسی و تحقیق کنید؛ مبادا در اثر نادانی، به گروهی آسیب برسانید و آنگاه برآنچه انجام داده اید، پشیمان شوید.

وی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: مردم نباید از منابع خبری فاسق و منحرف کسب اطلاع کنند!؛ این توصیه قرآن کریم است. منابع فاسق قطعاً باعث انحراف و صدمه به خود و دیگران می شوند. این درسی است که قرآن به ما می دهد و آدم های متقی بر اساس این معیارها بصیرت شان شکل می گیرد و تابع هر خبر و آماری نمی شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.