سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۴

در قالب مستند «آفریدگارِ کلام»؛

پرتره «سیدعلی موسوی‌گرمارودی» به تلویزیون می‌آید

بزرگداشت شهید آیت الله ریسی در تالار وحدت؛ گرمارودی

سینماپرس: مستند «آفریدگارِ کلام» روایتی از زندگی و سلوک علمی و فرهنگی سیدعلی موسوی‌گرمارودی، چهره ماندگار زبان و ادبیات فارسی، پنجشنبه ۱۰ خردادماه ساعت ۱۹:۰۰ به روی آنتن شبکه چهارم سیما می‌رود.

به گزارش سینماپرس، حسن علیزاده‌فرد کارگردان این فیلم با اشاره به زندگی و تحصیلات موسوی‌گرمارودی گفت: سیدعلی موسوی‌گرمارودی از پیشتازان شعر آیینی است. او تحصیلات مقدماتی خود را در قم و مشهد به پایان رساند و پس از پایان تحصیلات دوره متوسطه درسال ۱۳۴۵ وارد دانشکده حقوق شد و کارشناسی آن رشته را در رشته علوم قضایی کسب کرد. او سرانجام پس از گرفتن مدرک کارشناسی زبان و ادب فارسی با اخذ درجه دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل گردید و تا امروز علاوه بر تدریس و تحقیق در عرصه زبان و ادب فارسی از سرامدان شاعران معاصر ایران به شمار می رود.

او اضافه کرد: گرمارودی به سرایش شعر در قالب‌های نوقُدمایی و نیمایی پرداخت و البته بعدها گرایش به شعر سپید نیز پیدا کرد؛ با نگاهی به فهرست مجموعه صدای سبز که به‌گزیده شاعر از شعرهای خودش است، می‌توان قالب‌های مختلفی را با آمارهای متفاوتی ۴۹ شر سپید، ۴۹ غزل، ۲۸ قصیده، ۱۹ قطعه، ۲۶ مثنوی، ۱۴ رباعی، ۱۲ نیمایی، ۸ مفردات، ۵ مسمط و ۲ دوبیتی مشاهده کرد.

کارگردان مستند «آفریدگارِ کلام» تصریح کرد: ترجمه ادبی‌کامل قرآن‌کریم گرمارودی برنده کتاب‌سال شد و ترجمه نهج‌البلاغه او نیز مورد تقدیر همین رویداد فرهنگی قرار گرفت. وی همچنین برگزیده دومین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش آیینی بود.

علیزاده اضافه کرد: موسوی گرمارودی علاوه بر سرودن شعر و شرکت در انجمن‌های ادبی، راه‌اندازی، مدیریت و سردبیری نشریه گلچرخ و انتشار یک مجله ادبی در تاجیکستان را در دوره ای که رایزن فرهنگی ایران در آن کشور بود، برعهده داشت.

او اظهار کرد: این شاعر و استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی در طول عمر بابرکت خویش خدمات فراوانی را به زبان فارسی و فرهنگ ایرانی - اسلامی خاصه فرهنگ شیعی ارائه کرده است.

کارگردان مستند «آفریدگارِ کلام» در پایان گفت: در این مستند ضمن بررسی زندگی و اندیشه ادبی موسوی گرمارودی به روایت تنی چند از استادان و محققان برجسته ادبی کشور، بخشی از فعالیت های سیاسی – اجتماعی او در پیش و پس از پیروزی انقلاب نیز پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

براساس این گزارش، «آئینه عمر» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما است که در قالب آن، زندگی، سلوک علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی ۲۶ چهره نامدار حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران به تصویر کشیده شده است.

عوامل این مستند عبارتند از: مجری طرح: محراب محمدزاده، مشاور رسانه‌ای: سیده الهام کاظمی، تحقیق و پژوهش: محمد آسیابانی و سیامک صدیقی، تدوین: مینا سیفی، دستیار تدوین: کارن درآینده، صداگذاری و انتخاب موسیقی: عرفان حسن زاده، صدابرداران: مجید نجاتی، سینا الله وردی پور و علی کرامت منش، تصویربردار:‌ حسن علیزاده فرد، دستیاران تصویر: مبینا سلمانی، محمدحسین سلطانی، میلاد محمدزاده، دستیار کارگردان: علی محمد صادق و مدیر تولید: علی هیهاوند.

مجموعه مستند «آئینه عمر» پنجشنبه‌ها ساعت ۱۹:۰۰ و تکرار آن جمعه‌ها ساعت ۱۲:۰۰ از قاب شبکه چهار سیما پیش روی مخاطبان این شبکه تلویزیونی خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.