یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۵

کارگردان «ایلیا، جستجوی قهرمان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«سینما» در کشور ما بیشتر شکل تفریحی و «سرگرمی» دارد/ باید به سینمایی برسیم که اعتقاد و التزام به آرمان‌های «روح الله کبیر» در درون همه سینماگرانش شکل گرفته باشد

فیلم سینمایی «ایلیا، جستجوی قهرمان»؛ سیدعلی موسوی نژاد

سینماپرس: سیدعلی موسوی نژاد کارگردان سینما همزمان با سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) در خصوص التزام عملی فرهنگ و سینما به فرامین و منویات معمار کبیر انقلاب اسلامی گفت: عدم سپردن کار به دست کاربلدها است که باعث می شود فیلمی راجع به زندگی حضرت امام (ره) ساخته شود و هزینه های هنگفتی برایش صرف شود اما پس از سال ها جرأت اکران کردن آن را نداشته باشند!

کارگردان مستند «قلمرنج» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مهمترین مسأله و نکته در گام اول این است که سینمای کشور ما بپذیرد که در دوران پس از انقلاب اسلامی زیست می کند؛ سینماگران باید بدانند در دورانی هستند که انقلابی بزرگ با رهبری حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفته و خط ریل هنرهفتم در کشور کاملاً عوض شده است.

مدیر آموزشگاه سینمایی «تصویر روشن» و نایب رییس موسسه سینمایی «پیام پویا» تصریح کرد: هنوز بخشی از بدنه سینما به این باور نرسیده اند که در این کشور انقلاب اسلامی شکل گرفته است! آن ها برخی ملزومات را به واسطه برخی قوانین و به شکلی اجباری لحاظ می کنند اما تفکر انقلابی درون شان شکل نگرفته است. ما باید به سینمایی برسیم که اعتقاد و التزام به آرمان های روح الله کبیر در درون همه سینماگرانش شکل گرفته باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «ایلیا، جستجوی قهرمان» خاطرنشان کرد: البته همه می دانیم که سینما قرار نیست اصلاح کننده جامعه باشد و یا در حاکمیت دخالت کند اما وظیفه سینما طرح مسأله است و همه وظایفی که بر دوش رسانه ها است را سینما نیز به عنوان یک رسانه مهم و قدرتمند در دنیای امروز باید رعایت کند.

موسوی نژاد سپس با بیان اینکه ما خیلی از آرمان های انقلاب اسلامی در سینما دور هستیم اظهار داشت: متأسفانه سینما در کشور ما بیشتر شکل تفریحی و سرگرمی دارد؛ این در حالی است که سینما باید جایگاهی اندیشه ورز، هدایت گر و آموزش دهنده باشد و باعث رشد و تعالی مخاطبانش شود.

وی تأکید کرد: بدیهی است که اگر بخواهیم سینما را با این تفکر جلو ببریم که اندیشه ورز باشد و جامعه را هدایت کند قطعاً صندلی های سینما خالی تر خواهد شد چون تفکر سرگرمی بودن این رسانه در جامعه شکل گرفته اما این مهم نیست.

این سینماگر ادامه داد: تئوری بنده این است که دولت ها بایستی بیایند و سینما را به همه نقاط کشور برسانند و برای تمام افراد جامعه را شرایطی مهیا کنند که بتوانند از این رسانه استفاده کنند. وقتی که به این جایگاه رسیدیم و توانستیم کاری بکنیم که هر ایرانی سالی چند بار به سینما برود باید برای خوراک برنامه ریزی کنیم. ما جمعیت بسیار کمی را در طول سال در سینماها می بینیم که معمولآً قشر خاصی هستند و سلایق شان به لحاظ فضاسازی که تا به حال شده این مدیوم را تفریح می دانند.

موسوی نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا اگر زیرساخت ها اصلاح شود و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی در این مسیر سینماگران را هدایت کنند امکان اصلاح سینما وجود دارد یا خیر ابراز داشت: قطعاً این مهم از قد و قواره سازمان سینمایی و ارشاد خارج است.ارزش این مدیوم بی بدیل درک نشده است. ما زمانی می توانیم موفق عمل کنیم که تمام نهادهای حاکمیتی به میدان بیایند و روی سینما سرمایه گذاری کنند. آمریکا این مسأله را خوب درک کرده و آن ها می دانند روی تلویزیون نمی توانند در راستای اهداف استراتژیک شان حساب کنند چرا که تلویزیون تأثیر سینما را ندارد.

وی با اشاره به اینکه آمریکا و هالیوود تنها استراتژی های کلان خود را در سینما دنبال می کنند متذکر شد: آن ها هژمونی خود را در جهان سیطره داده اند اما ما این کار را نکرده ایم؛ ما فیلمی ارزشمند مانند «محمد (ص)« را می سازیم و هزینه های زیادی برای این کالای استراتژیک فرهنگی می کنیم اما در اکران بین المللی کاملاً ناتوان و شکست خورده است. این پژوهش می خواهد چرا ما در اکران بین المللی آثارمان شکست می خوریم. بدیهی است که اگر مثل آن ها هزینه کنیم و جلو برویم باز هم نمی توانیم بازارهای بین المللی را بگیریم!

این کارگردان سینما تأکید کرد: ما می توانیم با اتکا به نیروهای کاربلد و دغدغه مند آرمان های روح الله را با مدیوم سینما از مرزهای کشور عبور دهیم و جهانی کنیم! باید کاربلدهای دغدغه مند در مسند قرار بگیرند. هر دولتی که عوض می شود گویا ریل سینما هم عوض می شود. ما چشم انداز درست و درمان برای سینمای کشورمان ترسیم نکرده ایم. بنده معتقدم باید در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی طرحی برای آینده سینمای کشور تصویب و در اسناد بالادستی دیده شود.

موسوی نژاد افزود: ما در مورد سینما نیازمند تصمیم ملی هستیم؛ آرمان های انقلاب اسلامی قطعاً برای جهان جذاب است اما اگر می خواهیم در این حوزه موفق باشیم باید کار را به دست کاربلدها سپرد نه کسی که برایش مهم نیست فیلمی که می سازد اصلاً اکران شود یا خیر!

وی در همین راستا تصریح کرد: عدم سپردن کار به دست کاربلدها است که باعث می شود فیلمی راجع به زندگی حضرت امام (ره) ساخته شود و هزینه های هنگفتی برایش صرف شود اما پس از سال ها جرأت اکران کردن آن را نداشته باشند!

موسوی نژاد در خاتمه این گفتگو خاطرنشان کرد: بحث نیروی انسانی در صنایع خلاق مهم است که ما به آن توجه نداریم و به هر کسی اعتماد می کنیم. آرمان های انقلاب اسلامی که آرمان های انقلاب جهانی است فی نفسه برای همه مردم در سراسر گیتی جذاب است اما این آرمان ها را باید کاربلدان بگویند.