دوشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲

«علی خودسیانی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

مهمترین دلیلی که «فیلمنامه‌نویسان» به سمت سوژه‌هایی نظیر «خیانت» می‌روند این است که دست‌شان برای ورود به موضوعات دیگر بسته است!

علی خودسیانی

سینماپرس: «علی خودسیانی» فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون در خصوص میل ویژه تولیدات سینمایی و تلویزیونی به قباحت زدایی از هم باشی و عشق های مثلثی معتقد است: اغلب فیلمسازان و فیلمنامه نویسان اجتماعی سراغ همین پدیده های نوظهور مانند ازدواج سفید و... می روند چرا که نهاد و اتحادیه ای وجود ندارد که از آن ها شاکی شود.

فیلمنامه نویس فیلم های سینمایی «رز زرد» و «فرزند چهارم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: مهمترین دلیلی که فیلمنامه نویسان به سمت سوژه هایی نظیر خیانت می روند این است که دست شان برای ورود به موضوعات دیگر بسته است!

وی در همین راستا یادآور شد: پیش از انقلاب می گفتند دو موضوع است که اگر راجع به آن ها فیلم ساخته شود هیچ شاکی ندارد چرا که اتحادیه ای برای شکایت ندارند؛ یکی روسپی ها بودند و دیگری معتادان! حرف زدن راجع به این ها مسأله ای نداشت و به همین علت هم به کرات در خصوص آن ها فیلم تولید می شد حالا امروز هم همین وضعیت به شکل دیگری در سینما حاکم شده است. الآن به هر مسأله ای بخواهیم بپردازیم یک نفر از جایی صدایش در می آید. اگر مسأله رانت و اقتصاد باشد وزیر اقتصاد اعتراض می کند اگر مسأله پزشکی باشد وزارت بهداشت وارد میدان می شود و اگر موضوع فیلم دانشگاه باشد وزارت علوم شاکی می شود.

خودسیانی متذکر شد: به همین دلیل اغلب فیلمسازان و فیلمنامه نویسان اجتماعی سراغ همین پدیده های نوظهور مانند ازدواج سفید و... می روند چرا که نهاد و اتحادیه ای وجود ندارد که از آن ها شاکی شود. مثلاً اگر یک فیلمساز در خصوص خیانت فیلم بسازد کسی نمی تواند برود شکایت کند و بگوید چرا شما راجع به خیانت در فیلم تان حرف زدید!

این سینماگر تصریح کرد: همین مقوله باعث شده تا ما معمولاً متهم به سیاه نمایی شویم. امروز اگر فیلمساز و فیلمنامه نویسی بخواهد در خصوص رانت خواری، اقتصاد بیمار، بی مسکنی و بی خانمانی و... که همه موضوعات اجتماعی هستند مبادرت به تولید اثر کند بلافاصله به او انگ می زنند که تو سیاه نما هستی!

وی در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما چرا پدیده هایی مانند خیانت و هم باشی و... که در جامعه غالب نیستند اینقدر مورد علاقه فیلمسازان و فیلمنامه نویسان است یادآور شد: همانطور که پیش تر عرض کردم به دلیل اینکه شما انگشت روی هر موضوع دیگری بگذارید از جایی به شما فشار می آورند. مثلاً سال ها قبل که بهروز افخمی فیلم «شوکران» را ساخت صنف پرستاران علیه فیلم موضوع گرفتند و خواهان آن شدند تا فیلم از پرده پایین کشیده شود.

خودسیانی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: مسئولان سینمایی به اسم ریل گذاری در حال ساختن دست انداز در سینما هستند! این ها جاده صاف کن نیستند این ها سدساز هستند! این ها باعث شده اند تا الآن برخی فیلمسازان بیایند و معضلات اجتماعی مهم را در قالب فیلم های سردستی هجو به اصطلاح کمدی به تصویر بکشند تا به کسی بر نخورد. الآن همین مقوله خیانت و... در همین فیلم های کمدی دیده می شود اما برای مسئولان مهم نیست چرا که زبان فیلم کمدی است!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.