یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۶

تهیه‌کننده «کوچه ژاپنی‌ها» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«قدرت» دست «سینماداران» است/ با افرادی روبرو هستیم که «سالن‌دار» و «پخش کننده‌اند» و در عین حال «فیلم کمدی» هم تهیه می‌کنند!

علی‌اکبر ثقفی

سینماپرس: علی اکبر ثقفی تهیه کننده فیلم سینمایی «کوچه ژاپنی ها» به کارگردانی امیرحسین ثقفی که این روزها در حال اکران عمومی است با سینماپرس به گفتگو نشست.

کارگردان فیلم های سینمایی «هلن» و «فوتبالیست ها» در پاسخ به پرسش خبرنگار سینماپرس مبنی بر اینکه چرا پس از گذشت ۳ سال از زمان تولید این اثر سینمایی اکنون که سینما شاهد فیلمسوزی گسترده و همچنین اکران انبوه آثار کمدی است را برای اکران اثرتان انتخاب کرده اید و آیا از اختصاص سانس های اندک به «کوچه ژاپنی ها» رضایت دارید یا خیر؟ اظهار داشت: به قول نیما شاعر بزرگ خشک شد کشتزار من، در جوار کشت همسایه! برخی این روزها ده ها هکتار زمین های شان را آبیاری می کنند اما نمی توانند ببینند که ما صد متر زمین مان را آب بدهیم!

وی در همین راستا ادامه داد: همانطور که شما اشاره کردید برخی نمی گذارند اکران عادلانه وجود داشته باشد؛ شرایط به قدری عجیب است که برخی پردیس ها تنها یک سانس مرده به فیلم ما اختصاص داده اند اما در همان پردیس فیلم دیگری ۲۰ سانس نمایش دارد، حتی به سورت فوق العاده! خوب بدیهی است که این مسأله مصداق بارز بی عدالتی در اکران است. ما هم مثل سایر فیلمسازان برای تولید ‌و تبلیغات اثرمان هزینه کرده ایم اما فیلم مان آنطور که باید دیده نمی شود. بدیهی است مسئول این اتفاق وزارت ارشاد و سازمان سینمایی است چرا که آن ها به خوبی نسبت به این مسأله واقفند که این رفتار سلیقه ای سینماداران با فیلم ها تخلف است. بنابر قانون هر فیلمی وقتی اکران می شود سینمادار موظف است به صورت چرخشی ۳ سانس در روز و حداقل ۲ هفته اکران در اختیار آن اثر قرار دهد اما امروز گویا کسی نیست به سینماداران بگوید چرا این کار را نمی کنید!

این سینماگر خاطرنشان کرد: سینمادار فقط فکر پر شدن صندلی های خود است و به ارزش فرهنگ و هنر فکر نمی کند اما بر اساس آیین نامه ای که مصوب شده سینماداران ملزم به اجرای قانون هستند؛ بنده در این رابطه با چند نفر از مدیران سازمان سینمایی هم گفتگو کرده ام و ایشان هم تأکید کردند که این کار تخلف است و امیدوارم شاهد مقابله سازمان سینمایی با متخلفان باشیم تا حق همه سینماگران ادا شود.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «مرگ کسب و کار من است» و «همه چیز برای فروش» تأکید کرد: فیلم های اجتماعی قربانی می شوند. ما باید دادمان را کجا بزنیم؟ این اتفاقات باید در خبرها درج شود، این نابراری است. کسی باید موظف باشد با متخلفان پیگیری و برخورد کند. این تلخ است که به جای اینکه بنده حالم خوب شود که پس از ۳ سال فیلم مان اکران شده حالم بد است!

ثقفی در پاسخ به این پرسش که چرا زمان اکران فیلم را ۳ سال به تعویق انداختید گفت: چون در دورانی که ساخت فیلم تمام شد به واسطه کرونا بسیاری از سینماها به تعطیلی کشیده شده بود و مخاطب نداشتند. پس از آن هم پس لرزه های کرونا ادامه داشت. مخاطب تا یک سال از سینما دور بود و شبکه های آنلاین و مجازی در آن دوران قوی شدند تا اینکه چند فیلم کمدی آمد و فروش خوبی کرد و کمدی ها بر سینما چنبره زدند و همان روش همچنان ادامه دارد. پارسال کمدی ها سینما را قبضه کرده بودند و قرار بود امسال امتیاز ویژه ای به فیلم های غیرکمدی بدهند اما همان شرایط پارسال حاکم است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه یک سکانس این فیلم ارزش دارد به خیلی از این فیلم هایی که در حال اکران است تصریح کرد: من امیدوارم مسئولان فرهنگی کشور به این مسأله دقت داشته باشند که اگر یک رستوران غذایی مسموم توزیع کند نهایتا ۵۰ نفر در جامعه مسموم می شوند اما یک کالای فرهنگی مسموم کل جامعه را مسموم می کند. امروز طوری شده که مسئولان ارشاد می خواهند اکران کمدی ها را محدود کنند اما قدرت دست سینماداران است و آن ها اجازه این کار را نمی دهند؛ شاید یکی از دلایل این اتفاق آن باشد که ما در سینما با افرادی روبرو هستیم که سالن دار و پخش کننده اند و فیلم کمدی هم تهیه می کنند! معلوم است این افراد به نفع خودشان کار می کنند و به همین علت است که اکنون چندین فیلم اجتماعی مدت ها است پشت در اکران مانده اند.

این تهیه کننده و کارگردان سینما خاطرنشان کرد: ما با افرادی مواجهیم که شاید در جلسات گوناگون از ارزش های سینما بگویند اما در عمل شاهد اکران و تولید فیلم های خارج از استاندارد توسط آن ها هستیم. بدیهی است که اگر این روند استمرار یابددر آینده سینمای اجتماعی حذف می شود و به حاشیه می رود. بنده معتقدم باید با متخلفان برخورد شود و جریمه شوند و به فیلم هایی که در حق شان اجحاف شده خسارت پرداخت کنند.

ثقفی سپس با اشاره به فیلم «کوچه ژاپنی ها» تأکید کرد: فیلم ما برای خانواده ها و نسل جوان و اقشار مختلف جامعه است. پاسداری از خانواده و عدالت اجتماعی موضوع اصلی این اثر است. بنا به نظر بسیاری از بزرگان سینما که فیلم را دیده اند این اثر بسیار ارزشمند است.

وی یادآور شد: همانطور که می دانید هیأت داوری جشنواره چهلم فیلم فجر هم فیلم را انتخاب کرده بودند اما به دلیل برخی ممیزی ها که بیشتر آن به دلیل سیگار کشیدن بود و نقش منفی فیلم سیگار می کشید فیلم‌ نتوانست وارد جشنواره شود.

ثقفی در پاسخ به این پرسش که آیا «کوچه ژاپنی ها» برای اکران عمومی با ممیزی زیادی روبرو شده یا خیر گفت: برخی دیالوگ ها را گفتند عوض کنید و ما عوض کردیم اما هیچ سکانسی را حذف نکردیم و فیلم آسیب ندید. فیلم ما اثری خوب و آموزنده است. سینما که نباید همه اش خنده باشد! آن هم خنده هایی که بیشتر عصبی است تا از ته دل! مخاطب می خندد که برای حضورش در سینما کلاه سرش نرود! فیلم ما جدا از محتوایش یک اثر استاندارد است؛ به لحاظ فضا، لوکیشن، میزانسن و دکوپاژ ما با فیلم استانداری مواجهیم و دلیل این اتفاق آن است که کارگردان فیلم تبحر خاصی در اجرا و کارگردانی دارد و سینما را می شناسد.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: «کوچه ژاپنی ها» فیلمی است که می تواند ارتباط ویژه ای با نسل جوان، دانشجویان، هنرمندان و اهالی فرهنگ برقرار کند. بسیاری از همکاران ما این روزها متعجب هستند که چرا این فیلم در اکران مهجور واقع شده! من امیدوارم مردم خودشان فیلم خوب را انتخاب کنند و به تماشای اثر ما بروند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.