سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵

ایرج محمدی:

فیلم‌های غیرکمدی شرایط سخت‌تری برای فروش دارند

سالن سینما؛ هتل؛ ابتذال؛ گیشه

سینماپرس: تهیه‌کننده فیلم سینمایی «نیلگون» با اشاره توفیق آثار کمدی در سینما و معمایی در شبکه نمایش خانگی گفت: که اگر همین امروز، فیلمنامه مشابهی به دست من برسد، به سرمایه‌گذار خواهم گفت که ساخت چنین فیلمی، فایده‌ای نخواهد داشت و به بازگشت سرمایه نخواهد رسید.

به گزارش سینماپرس، ایرج محمدی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «نیلگون» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده، در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره شرایط اکران این فیلم سینمایی توضیح داد: طبیعتا زمانی که ما برای اکران عمومی این فیلم برنامه‌ریزی کردیم، بحثی از انتخابات ریاست جمهوری در میان نبود و معتقدم این فصل، فصل خوبی برای اکران فیلم بود. به همین دلیل هم بعد از چهار سال، این بازه زمانی را برای اکران انتخاب کردیم. گزینه اول ما اکران عید فطر بود اما به دلیل حجم بالای فیلم‌ها، نوبت دوم اکران به ما رسید.

وی درباره رضایت از اکران فیلم گفت: طبیعتا وضعیت سینمای ایران از منظر واکنش مخاطبان، در این سال‌ها تغییر و تحولاتی داشته است. به نظر می‌رسد فیلم‌های غیرکمدی، شرایط سخت‌تری برای فروش دارند. پیش‌تر سینمای اجتماعی، خانوادگی و حتی کودک و نوجوان هم سهمی در گیشه داشتند اما تغییرات به سمتی رفته که گویی مخاطب بیشتر به تماشای فیلم‌های کمدی رغبت دارد. از طرف دیگر هم شاهد تعدد فیلم‌های کمدی در اکران هم هستیم که به نظرم همین شرایط روی فروش فیلم‌های کمدی هم تأثیر منفی گذاشته است.

این تهیه‌کننده باسابقه با اشاره به تاثیر بحران کرونا در تاخیر چهارساله برای اکران «نیلگون» تاکید کرد: فیلم ما در همان سال ۹۸ آماده اکران بود اما با فراگیری کرونا و تعطیلی سینماها مواجه شدیم. بعدتر که این شرایط تغییر کرد، مالکان فیلم آمادگی اکران فیلم را نداشتند و به اکران فیلم در جشنواره‌های خارجی امید بسته بودند. جمیع جوانب منجر شد که اکران فیلم به این روزها موکول شود.

می‌خواستیم «نیلگون» با «ملکه گدایان» اکران شود، نشد!

محمدی با اشاره به پخش سریال خانگی «ملکه گدایان» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده و استقبال مخاطبان از آن سریال تاکید کرد: قصد و ایده اولیه ما اکران این فیلم همزمان با آن سریال بود اما کرونا این اجازه را به ما نداد. طبیعتا در شرایط فعلی هم از فروش فیلم راضی نیستیم. در این شرایط حتی فیلم‌هایی که از نظر سرمایه‌گذاری بالاتر از ما محسوب می‌شوند و بازیگران برندتری را هم در ویترین خود داشتند، توفیق چندانی در اکران به‌دست نیاورده‌اند. این مشکلی است که همه سینما با آن مواجه است.

مردم در پلتفرم‌ها بیشتر علاقه به کارهای معمایی دارند اما در سینما شرایط برعکس است. مخاطب فقط می‌خواهد برای ۹۰ دقیقه یک سرگرمی جمعی را تجربه کند

وی افزود: زمانی که گیشه فیلم‌ها رونق بیشتری داشت، ما اساسا پدیده‌ای به نام اکران آنلاین و یا عرضه در وی‌اودی نداشتیم. خیلی از مخاطبان سینما امروز با خودشان محاسبه می‌کنند که با این حجم از گرانی‌ها و ترافیک و مسائلی از این دست، چرا برای دیدن فیلم به سینما برویم؟ منتظر می‌مانند تا فیلم اکران آنلاین شود. وقتی هم که یک فیلم اکران آنلاین می‌شود، بلافاصله قاچاق می‌شود و همه مردم به نسخه رایگان آن دسترسی پیدا می‌کنند.

این تهیه‌کننده درباره توفیق فیلم‌های غیرکمدی همچون «مست عشق» در همین شرایط هم گفت: باید توفیق یک فیلم در گیشه را برمبنای سرمایه‌گذاری آن ارزیابی کنیم. با تهیه‌کننده فیلم‌هایی از این دست هم که صحبت کنید، از شرایط اکران خود راضی نیستند. درباره «مست عشق» هم من قضاوتی ندارم و باید با تهیه‌کننده آن صحبت کنید اما در فرآیندی که من شاهد هستم، فیلمی مانند «بی‌بدن» ‌ با موضوع ملتهبی که دارد، خیلی بهتر می‌توانست بفروشد. به‌خصوص که زمان تولید و عرضه فیلم نزدیک به هم بود و قطعا یک سرمایه‌گذاری چند ماهه، شرایط متفاوتی با یک سرمایه‌گذاری چند ساله دارد.

مخاطب با خودش می‌گوید، چرا به سینما بروم؟

یک فیلم برای جذب میلیونی مخاطب، در شرایط فعلی باید شاخصه‌هایی داشته باشدتهیه‌کننده «نیلگون» درباره تاثیر اکران دیگر فیلم‌ها بر عدم‌استقبال از این فیلم، تاکید کرد: آنچه ما مطرح می‌کنیم، مربوط به شرایط عمومی سینما است و اینگونه نیست که یک فیلم خاص مانع از فروش فیلم ما شده باشد. یک فیلم عاشقانه و سایکودرام را مخاطب ترجیح می‌دهد در پلتفرم ببیند و با خودش می‌گوید چرا باید به سینما بروم؟ اصلا منظور ارزش کیفی فیلم‌ها نیست، بلکه به تغییر فرآیند تجاری سینما اشاره دارم. یک فیلم برای جذب میلیونی مخاطب، در شرایط فعلی باید شاخصه‌هایی داشته باشد.

وی افزود: فیلم ما در شرایط پیش از کرونا، شاخصه‌های لازم برای جذب مخاطب را داشت اما در شرایط فعلی، این شاخصه‌ها را ندارد. همین امروز اگر فیلمنامه مشابهی به دست من برسد، به سرمایه‌گذار خواهم گفت که ساخت چنین فیلمی، فایده‌ای نخواهد داشت و به بازگشت سرمایه نخواهد رسید. اگر فیلمنامه‌ای مشابه «نیلگون» به دستم برسد، ترجیح می‌دهم به جای آن یک کمدی لوباجت بسازم.

«نیلگون» ‌ را برای ذائقه ۹۸ ساختیم نه ذائقه ۱۴۰۳

محمدی درباره بازخوردهای مخاطبان نسبت به فیلم «نیلگون» هم گفت: تا به امروز با واکنش‌های مثبتی مواجه بوده‌ایم و اغلب مخاطبان از فیلم راضی هستند. فیلم پارامترهایی جدی برای رضایت مخاطب مانند داستان پرتعلیق را دارد و فضای عاشقانه آن مطابق نیاز جوان امروز است. فیلم روایت جوانی است که در گذشته باقی مانده است و نمی‌تواند آینده‌اش را رقم بزند. حالا اطرافیانش می‌خواهند شرایطی را برای او به‌وجود بیاورند که او به زمان حال بازگردد. این داستان جذابیت‌های خود را دارد اما در عین حال ادعا هم نمی‌کنیم که فیلم ایده‌آلی ساخته‌ایم. اگر «نیلگون» در همان سال ۹۸ اکران می‌شد، بازخوردهای بسیار بهتری را نسبت به آن شاهد بودیم.

وی تاکید کرد: ذائقه مخاطبان مدام در حال تغییر است و ما «نیلگون» ‌ را براساس ذائقه مخاطبان در سال ۹۸ ساختیم نه ذائقه مخاطبان سال ۱۴۰۳. در فضای سریال‌سازی خانگی هم این شرایط را شاهد هستیم. امروز قصه‌های معمایی مخاطب بیشتری دارد و برعکس سینما، کمدی‌ها در پلتفرم‌ها موفق نیستند. ما هنوز نتوانسته‌ایم با کمدی، مخاطبان سریالی مانند «پوست شیر» را به سمت خود جذب کنیم. مردم در پلتفرم‌ها بیشتر علاقه به کارهای معمایی دارند اما در سینما شرایط برعکس است. مخاطب فقط می‌خواهد برای ۹۰ دقیقه یک سرگرمی جمعی را تجربه کند. واقعا آیا در این شرایط یک فیلم جنایی باکیفیت می‌توانست به اندازه «تمساح خونی» مخاطب داشته باشد؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.