یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۲

«سیدمحسن خرمدره» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

متأسفانه «نامزدهای ریاست جمهوری» نه تنها به مقوله فرهنگ و هنر بی‌توجهند بلکه در حوزه‌های مهم دیگر هم برنامه جامعی ارائه نکرده‌اند!

محسن خرمدره در مراسم سالگرد زنده یاد فرج‌الله سلحشور

سینماپرس: سیدمحسن خرمدره بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در خصوص مختصات فرهنگی دولت چهاردهم با سینماپرس به گفتگو نشست.

بازیگر فیلم های سینمایی «حماسه مجنون» و «شمارش معکوس» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: متأسفانه تا لحظه ای که بنده با شما در حال گفتگو هستم برنامه جامع فرهنگی از سوی نامزدهای ریاست جمهوری ندیده ام و امیدوارم در آینده بتوانیم شاهد ارائه برنامه جامع از سوی ایشان در این حوزه بسیار حساس و مهم باشیم چرا که همانطور که مستحضر هستید امروزه در دنیا حوزه فرهنگ مهمترین ابزار برای حکومت ها و جوامع شده و تمامی راهبردهای کلان یک کشور از حوزه فرهنگ عبور می کند.

وی با بیان اینکه ما نیازمند تدوین نقشه مهندسی فرهنگ هستیم متذکر شد: متأسفانه گویا به طور کل حوزه فرهنگ و هنر از نظر عده ای افراد قلع و قمع شده است؛ گویا اهالی فرهنگ و هنر به نوعی گناه کبیره محکوم شده اند که به آن ها کمتر توجهی نمی شود.

خرمدره سپس با طرح این مسأله که نامزدهای ریاست جمهوری باید از هنرمندان و فرهنگیان در راستای پیشبرد اهداف عالیه کشور بهره ببرند خاطرنشان کرد: باید از تفکر و اندیشه و قلم اهالی فرهنگ و هنر بهره گرفت تا کشور به پیشرفت و تعالی برسد اما گویا بدبینی به هنرمندان مانع از این اتفاق شایسته شده است.

این سینماگر پیشکسوت با انتقاد از اینکه اغلب نامزدها تنها به مسائل سیاسی، اقتصادی و... توجه می کنند گفت: متأسفانه نامزدها نه تنها به مقوله فرهنگ و هنر بی توجهند بلکه در حوزه های مهم دیگری نظیر آموزش و پرورش و بهداشت و درمان هم برنامه جامعی ارائه نکرده اند! کسی به عنوان نامزد وارد گود می شود و می خواهد سکان اجرایی کشور را در دست بگیرد باید به تمام امور توجه داشته باشد.

بازیگر فیلم های سینمایی «سحرگاه پیروزی» و «چشم عقاب» تأکید کرد: نامزدها نباید باعث سرخوردگی بیشتر هنرمندان و اهالی فرهنگ بشوند. ما هم می دانیم که تا مقوله اقتصاد درست نمی شود مابقی حوزه ها درست نخواهد شد اما نباید این اتفاق به آن شکل باشد که به طور کل حوزه فرهنگی و هنری نادیده گرفته شود.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: کاندیداهای ریاست جمهوری می توانند با نخبه گرایی معضلات حوزه فرهنگ و سایر حوزه های دیگر کشور را برطرف کنند؛ آن ها باید با بزرگان قلم و اندیشه دست در دست هم دهند تا کشور در همه زمینه ها به بهبود برسد. امروزه هنرمندان در هر حوزه ای نیازمند توجه هستند و حتی باید به مسائل اقتصادی آن ها هم توجه شود اما متأسفانه جز پروپاگاندا در این زمینه شاهد اتفاق مثبتی نبوده ایم و نمونه آن هم هنرکارت هایی است که چند سالی است در میان هنرمندان توزیع شده اما هیچ ثمر و عایدی ندارد و آن ها با فقر زیست می کنند و روزگار می گذرانند.