شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۲

«سعید جلیلی» در مناظره فرهنگی انتخابات ۱۴۰۳:

«مدیریت فرهنگی» یک «مدیریت عابربانکی» نیست که فقط «پول» بدهد/ «کار فرهنگی» از خود دولت و «اصلاح فرهنگ سیاسی» شروع می‌شود/ از خطاکار «قهرمان» نسازیم!

سعید جلیلی؛ ریاست جمهوری چهاردهم

سینماپرس: سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ با موضوع " «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» " از شبکه ۱ سیما پخش شد.

به گزارش سینماپرس، جمعه شب ۱ تیر، سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ برگزار شد. تاکنون دو مناظره با موضوع اقتصادی برگزار و پخش شده است.

طبق قرعه‌کشی، در این مناظره، صندلی شماره چهار به آقای جلیلی تعلق گرفته است.

نامزدهای انتخابات پس از حضور در ساختمان صداوسیما، به اقامه نماز جماعت پرداختند.

سوالات بخش اول مناظره سوم

پرسش مردمی:

* برای مهدهای کودک ارزان قیمت چه برنامه‌ای دارید؟

* برای آینده جوانان و ازدواجشان چه برنامه‌ای دارید؟

* چگونه باید اعتراضمان به وضعیت را نشان دهیم که جزو اغتشاشات نشویم؟

پرسش کارشناسان:

مجدانی:‌ راهکارشان برای آسیبهای سبک زندگی اسلامی چیست؟

فتح‌اللهی: حل مساله آمار بالای سقط جنین در کشور را جزو راه حلهای حل مشکل جمعیت می دانید؟

رحمانی: در برابر پدیده بی حجابی غیر از رویکرد فرهنگی چه راهکاری را مدنظرتان است؟

اظهارات ۴ دقیقه اول سعید جلیلی در مناظره سوم

همین کسانی که امروز در برابر کشتار ده‌ها هزار زن در غزه و فلسطین سکوت می‌کنند و برخی هم با قاتلان عکس یادگاری می‌گیرند، یک دفعه در موضوع زن در ایران خیلی فعال می‌شوند. از بایدن گرفته تا ماکرون.

ایران با الگوی جدیدی زنان خود را وارد صحنه کرده و مدلی را به جهان نمایش می‌دهد که همه‌ آنها متحیر مانده‌اند. زن کارآفرین مسلمان دانشمند و مادر نمونه دارد خودش را نشان می‌دهد.

چیزی که خیلی زنان ما از آن نگران هستند، این است که چرا این نقش و موقعیت زن و نقش آفرینی زن دارد سانسور می‌شود؟

یکی دو ماه پیش یک شرکت هوایی مپنا را دیدم که از ۲۵۰ کارشناس ارشد و ۸۰ PHD که کار بزرگی انجام می‌دادند نیمی از آنها زنان بودند.

خانم دیپلمات نروژی که در ایران درس خوانده بود به من می‌گفت چرا از قدرت‌های خود دفاع نمی‌کنید و آنها را عرضه نمی‌کنید؟

اظهارات ۴ دقیقه دوم سعید جلیلی در مناظره سوم

نباید اجازه داد نقش پر شکوه زنان ایران در عرصه های مختلف سانسور شود؛ زن، همه زنان ایران است.

ما نقش زنان خانه دار را نگاه کنیم، چرا نقششان دیده نمی شود؟ آنها با تربیت صحیح فرزند و ایجاد محیط امن در خانواده سبب تربیت جوانانی که عامل بالندگی در جامعه و از سوی دیگر مانع بسیاری از آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد شده اند.

آیا جای دیده شدن و تقدیر و پشتیبانی از زنان خانه دار هست یا نه؟

خیلی از هزینه هایی که تخصیص داده می شود ولی خروجی آن صفر است، باید به این بخش تخصیص داده شود؛ این همه مادرانی که باعث شده اند نتیجه خوب برای کشور به ارمغان بیاورند.

چند میلیون زن سرپرست خانوار داریم که جای نقش دیگر را هم پُِر کرده اند یا زنان بدسرپرست یا زنان عشایری و روستایی که پا به پای مردان می آیند و به تولید کمک می کنند و نقش مادرانه هم دارند.

دوستان این عظمت را سانسور نکنند.

طرح هایی برای تقویت خانواده داریم؛ حجاب لباس حضور اجتماعی زن است تا حریم خانواده حفظ و تقویت شود.

اظهارات ۴ دقیقه سوم سعید جلیلی در مناظره سوم

درود می‌فرستم به کاربرانی که در موضوع فضای مجازی منفعل برخورد نکردند.

فعال برخورد کردند. سعی کردند سوار آن بشوند و حکمرانی کنند. پیامرسان‌های بله و سروش و ایتا و روبیکا و نشان و بلد و اسنپ و تپسی و کافه بازار و بادصبا و... کار بزرگ انجام دادند یعنی برخورد فعالانه داشتند و نه منفعلانه.

امروز سکوهای مجازی نقش مهمی در حکمرانی دارد؛ خیلی از قدرتها و دولتها به دنبال بین المللی کردن سکوهای خود هستند و یا قوانین سختگیرانه گذاشتن برای سکوهای دیگران.

مثلا کاری که امریکا با تیک تاک کرد. اروپا هم قانون دوقلو تصویب کرد و برای آمریکا و کشورهای دیگر هم حتی محدودیتهایی قائل شد.

نگرانی از هوش مصنوعی این است که داده غلط گسترش یابد. عکس حاج قاسم را در فضای مجازی جهانی حذف می شود.

نشان جای ویز را گرفته است.

اظهارات ۴ دقیقه چهارم سعید جلیلی در مناظره سوم

وظیفه دولت این است که از فرصت‌ها در فضای مجازی استفاده حداکثری کند و تهدیدها را حداقلی کند. حق مردم است که داده‌های آنها حفظ شود. در فضای مجازی جلوی کلاه‌برداری و هرزه‌نگاری گرفته شود. هر محدودیتی اگر پیش می‌آید و یا اگر درباره حقی صحبت می‌کنیم، چگونه حق پایدار می‌ماند؟ وقتی همراه با مسئولیت‌پذیری باشد.

به جای محدودیت باید مسئولیت‌پذیری هوشمندانه روشن و غیرسلیقه‌ای شکل بگیرد چه برای سکوهای داخلی و چه برای خارجی‌ها. مسئولیت پذیری است که آزادی را مستمر می‌کند. گزارش‌هایمان خوب است که واقعی باشد و عدد بگوییم! شبکه ملی اطلاعات در تمام این سالها چند درصد درست شده؟ ۲۰-۳۰ درصد! الان ۶۰ درصد موفقیت داشته است.

با فیبرنوری که انجام شده صدها برابر سرعت اینترنت بهتر می شود. اینها زحمات ارزشمند دولت شهید رئیسی است. شاهد بودم مجلس محترم در همین برنامه چقدر جدیت انجام داد تا فیبرنوری به پیش برود و موانع برطرف شود. هشت درصد از تولید ناخالص ملی ما در فضای مجازی باید به ۲۰ درصد برسد.

ایرانیان باید تولیدکننده در این حوزه باشند و فقط مصرف کننده نباشند. یک معنای هر ایرانی یک نقش پرشکوه در عرصه فضای مجازی این است. عدالت آموزشی و رسانه‌ای و خدماتی و دسترسی بهتر به امکانات چیزهایی است که از فضای مجازی می‌توان استفاده کرد.

سوالات نوبت سوم از نامزدها

پرسش‌های مردمی:

راهکاری هست که فیلم‌هایی ساخته شود که مشکلات جامعه را نشان دهد ولی سیاه نمایی نشود؟

پرسش‌های کارشناسان

مجید شاه حسینی: در دولت سیزدهم طرح ناتمامی تهیه شد برای سینما و فضای مجازی و نمایش خانگی تا حقوق معنوی را تامین کند. سیاست شما در این مقوله چیست؟ ‌آیا این حقوق را به رسمیت می شناسید؟ و قانونی تدوین میکنید؟

طالبی: چه تدبیری دارند که فضای افسردگی را از بین ببرند و آنچه داریم را به مردم نشان دهند؟

شرفخانلو: برای پیوست فرهنگ به طرحهای توسعه ای و اقتصادی چه برنامه ای دارید؟

سبحانی‌ نسب: برای امنیت فرهنگی ما چه فکری کردید؟

گل علی بابائی: برنامه های شما برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و حمایت از نویسنده ها چیست؟

اظهارات ۴ دقیقه پنجم سعید جلیلی در مناظره سوم

تاریخ کشور ما مملو از تولیدات فرهنگی است و این از افتخارات کشور ماست. امروز زیرساختهای فنی و نیروی انسانی بسیار ارزشمندی برای تولید فرهنگی داریم. دشمن با تمام توان تلاش می‌کند جلوی این را بگیرد. همانطور که آمریکا سعی می کند از فناوری هسته ای یا صنایع دیگر ما جلوگیری کند، در همین زمینه های هنری هم این تلاشها را دارد. فیلم‌هایی مثل آرگو و ۳۰۰ و قبل از آنها «بدون دخترم هرگز» را نه تنها علیه انقلاب بلکه علیه ایران می سازند. چون دشمن نتوانسته جلوگیری کند از زیرساختهای ما، پس حالا می خواهد نرم افزار را منحرف کند و امیدها را جلویش را بگیرد.

ما کارگردانی داریم فیلمهای بسیار خوبی می‌سازد؛ مثلاً آقای احمدرضا معتمدی؛ ایشان کتابی نوشت به اسم فلسفه فیلم که سه فیلسوف برای آن مقدمه نوشتند. کتاب عمیق و خوبی است. یا همین کارگردان آتش و باد؛ اصلا ایشان می گفت ۶ سال مطالعه تاریخی کردم در اسناد تا این را به دست بیاورم. میخواهم بگویم زیرساخت‌های ارزشمندی داریم برای تولیدات فرهنگی.

یکی از کارهای اساسی برای تولیدات فرهنگی این است که دولت باید بداند چه نقشه کلانی دارد و آن مدیر فرهنگی باید این شایستگی ها را داشته باشد. مدیر فرهنگی ما باید کسی باشد که بین اهل هنر و خبرگان و مولدان فرهنگی شناخته شده باشد و او را بپذیرند و این قدرت را داشته باشد که جوانان این عرصه را راهبری کند. او حداقل باید یک مصرف کننده حرفه ای فرهنگی باشد اگر تولید کننده حرفه ای هم نبود.

اظهارات ۴ دقیقه ششم سعید جلیلی در مناظره سوم

رئیس‌جمهور باید حداقل یک مصرف‌کننده حرفه‌ای فرهنگ باشد. رئیس‌جمهور باید بتواند نقش راهبری را در فرهنگ کشور و اداره این بودجه‌های فرهنگی ایفا کند. مدیریت فرهنگی یک مدیریت عابربانکی نیست که فقط پول بدهد؛ گزارش ثمره بودجه‌های فرهنگی بسیار مهم است.

این هزاران میلیارد تومان که تخصیص داده می‌شود آثارش چیست؟ بودجه فرهنگی نباید میز و صندلی و دستگاه‌های چاق و چله شود؛ باید در آثار فرهنگی دیده شود. قاعده‌مند کردن و استانداردسازی بر اساس منطق و قانون برای تولید کارهای فرهنگی بسیار مهم است.

اگر مدیر فرهنگی فرهنگ را خوب نشناسد با اندک چیزی ممکن است دچار خطاها و انحراف شود که هم هزینه ها را از بین ببرد و هم کمک لازم را نکند. وقتی دبیر شورای عالی فرهنگی بودم نامه ای درباره فیلمی آمد و گفتند خیلی مشکل دارد؛ فیلمنامه را گرفتم دیدم مشکلی ندارد؛ فیلم ساخته شد و خیلی دیده شد و نه تنها به امنیت ملی لطمه نزد بلکه خیلی هم کمک کرد.

الان ۳۵ صنف داریم که در صنعت سینما مشغول کارند؛ وقتی می‌بینید از سال ۱۳۶۸ به اینطرف شغل کارکنان صنعت سینما را ذیل صیادان فصلی جنوب ثبت کرده‌اند! این خیلی عجیب است! الان ۳۴ میلیون بازی کننده رایانه ای داریم که هزاران میلیارد تومان گردش مالی آنهاست؛ این فرصت است برای ما. وقتی تولیداتی مثل بچه زرنگ و فیلشاه و پسردلفینی دارید که می تواند بازار جهانی پیدا کند اینها فرصت‌های شماست.

جمع‌بندی سعید جلیلی در مناظره فرهنگی، مناظره سوم انتخابات ۱۴۰۳ ریاست جمهوری

* حضرت امام ۱۰۰ روز قبل از ارتحال در پیام منشور روحانیت گفتند چه بسا شیوه های مدیریت مردم در سال های آینده تغییر کند؛ مدیریت فناوری و امثال آن چیزهایی بود که امام (ره) در خشت خام می دید.

* چند نفر از ما فیلمی درباره خانم مبارز اندونزیایی علیه استعمار انگلیس است را دیده ایم؟ یا فیلم زنی که قهرمان قرقیزستان بود.

* چه در حوزه تمدنی نوروز، چه تمدنی مقاومت و چه اسلام، زمینه های زیادی برای ما برای تبادلات فرهنگی فراهم است؛ فهمی هویدی ایران بود به من می گفت چرا شما خود را به مردم ما نمیشناسانید؟ کتاب سووشون ما حتما مخاطب غیر ایرانی خواهد داشت.

* تولید فرهنگی یعنی می تواند جهان را فتح کند؛ سریال مختارنامه زمینه های وحدت فرهنگی ایران و عراق را فراهم کرد و جوانان ایرانی و عراقی مثل مختار و کیان در کنار حاج قاسم با داعش جنگیدند.

* کار فرهنگی از خود دولت و اصلاح فرهنگ سیاسی شروع می شود از خطاکار قهرمان نسازیم.

* به فرهنگ سیاسی مسئولان باید توجه کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.