چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۸

کارگردان «در جستجوی تاریخ گمشده» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

تولیدات فرهنگی و هنری طی دو دهه اخیر به «فرهنگ ایرانی-اسلامی» کم توجهی کرده اند/ «دولت چهاردهم» نباید استانداردهایش را شبیه به فرهنگ غرب کند!

ساسان فلاح فر در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت

سینماپرس: حجت الاسلام والمسلیمن ساسان فلاح فر کارگردان سینما در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در خصوص مختصات فرهنگی دولت چهاردهم با سینماپرس به گفتگو نشست.

کارگردان مستندهای «جنگ، دوربین من» و «در جستجوی تاریخ گمشده» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: یکی از مهمترین اتفاقاتی که همه دولت ها باید به آن بپردازند و دقت کنند مقوله فرهنگ است چرا که در همه کارهایی که دولت می خواهد انجام بدهد فرهنگ جاری هست و این فرهنگ است که همه چیز را تحت الشعاع خود قرار می دهد. بخش های تصمیم گیر که مرتبط با فرهنگ هستند نیز می توانند بسیار اثرگذار باشند و از این رو دولت باید تدبیر ویژه ای برای حوزه هایی نظیر سینما و تئاتر و... داشته باشد.

وی یادآور شد: متأسفانه همواره ما شاهد هستیم که در زمان انتخابات و زمانی که صحبت از فرهنگ می شود همه از آن طرفداری می کنند اما در اجرای آن قطعاً به نظر می رسد کم توجهی می شود؛ در هر دوره ای از انتخابات یکی از حرف های اساسی و مطالبه هنرمندان بحث فرهنگ و هنر است و گاهی دیده شده که متأسفانه مطالبه هنرمندان نادیده گرفته می شود.

این سینماگر سپس با بیان اینکه تولیدات فرهنگی و هنری طی دو دهه اخیر به فرهنگ ایرانی-اسلامی کم توجهی کرده اند تصریح کرد: کاندیداهای ریاست جمهوری نباید فراموش کنند که ما کشوری تاریخی با فرهنگ عمیق هستیم؛ ما هم از نظر مکان جغرافیایی که در آن قرار داریم و هم از نظر مسائل دینی و مذهبی فرهنگ والایی داریم که باید این فرهنگ را از طریق کالای هنری اشاعه دهیم.

فلاح فر تأکید کرد: این بسیار تأسف بار است که تولیدات فرهنگی ما با ضعف های جدی روبرو هستند و نمی توانند حرف ما را در دنیا فریاد بزنند. بنده معتقدم توجه نکردن به فرهنگ ایرانی و اسلامی که این دو در هم تنیده و عجین هستند باعث شده ضعف های جدی در حوزه فرهنگ داشته باشیم.

وی با انتقاد از برخی مدیران فرهنگی و هنری خاطرنشان کرد: برخی از این افراد استانداردها را شبیه به فرهنگ غرب کرده اند که این مسأله جز ضرر برای کشور و فرهنگ غنی و ارزشمند ما چیز دیگری در پی ندارد.

فلاح فر در خاتمه این گفتگو با طرح این نکته که دولت چهاردهم نباید استانداردهایش را شبیه به فرهنگ غرب کند متذکر شد: ما اگر به فرهنگ تمام و کمال بپردازیم و زوایای پنهان آن را در آثارمان جاری کنیم می توانیم فرهنگ مان را به دنیا صادر کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.