چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۳

«مدیرعامل اسبق مرکز گسترش سینمای مستند وتجربی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

اغلب کشورهای صاحب صنعت سینما از این هنر-صنعت در افزایش ظرفیت «دیپلماسی فرهنگی» استفاده می‌کنند اما مدیران ما در پی آن هستند که چه تعداد «سالن سینمایی» افتتاح کرده‌اند!

غرفه سینماپرس در نمایشگاه مطبوعات؛ شفیع آقا محمدیان

سینماپرس: شفیع آقامحمدیان کارشناس فرهنگی و کارگردان سینما با انتقاد از بی برنامگی و وضعیت آشفته سینمای ایران برای ایفای نقش سازنده در افزایش ظرفیت دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان با سینماپرس گفتگو کرد.

عضو شورای سیاست گذاری جشنواره رشد در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: عدم شناخت مسئولان از تأثیرگذاری سینما و سایر ابزارهای فرهنگی آسیب جدی به فرهنگ و هنر کشور وارد کرده است و به نوعی می توان تأکید کرد که بزرگترین و مهمترین اشکال بخش فرهنگی در کشورمان عدم شناخت مسئولان از تأثیرگذاری سینما و سایر ابزارهای فرهنگی است.

وی در همین راستا متذکر شد: متأسفانه این مسأله فقط شامل مدیران نیست و بسیاری از نمایندگان و... هم بی تفاوت از کنار جریانات فرهنگی عبور می کنند. متأسفانه ابزار سینما برای این افراد ابزاری سردستی است که جنبه تفریح دارد و آن را به عنوان ابزاری استراتژیک برای پیشبرد اهداف کلان کشور نمی شناسند.

این کارشناس فرهنگی به عنوان شاهد مثال برای این موضوع به انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم اشاره نمود و تصریح کرد: اینقدر فرهنگ و هنر به گوشه رانده شده که کاندیداهای حاضر در انتخابات ریسات جمهوری اخیز هیچ یک برنامه صریح و روشن و کار سازی در حوزه فرهنگ و هنر نداشتند و هرچه هم در این باره گفتند صرفاً کلی گویی بود.

آقامحمدیان تأکید کرد: متأسفانه ما هنوز اندرخم یک کوچه ایم؛ مدیران مان حرف می زنند اما عمل ندارند؛ از استراتژی می گویند اما از سینما به عنوان ابزاری استراتژیک استفاده نمی کنند و دلیل این اتفاق هم آن است که به قدرت و کارکرد سینما باور ندارند و شاید هم شناختی در این خصوص ندارند.

کارگردان فیلم سینمایی «مروارید سیاه» با طرح این مسأله که مدیران سطحی نگر در پی آمار و ارقام و دادن بیلان کاری هستند تصریح کرد: امروزه اغلب کشورهای صاحب صنعت سینما از این هنر-صنعت در افزایش ظرفیت دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان استفاده می کنند اما مدیران ما در پی آن هستند که چه تعداد سالن سینمایی افتتاح کرده اند! متأسفانه مدیران سینمایی ما همه چیز را به شکل فیزیکی و آماری می بینند و این در دنیای امروز که دنیای هجمه رسانه ها به ویژه در فضای مجازی است هیچ گونه همخوانی و سنخیتی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: مدیران هنوز به این نتیجه نرسیده اند که دیگر در دنیای امروز حتی شکل فیلم و سینما هم عوض شده است؛ آن ها نمی دانند که امروزه یک کار کوتاه یک دقیقه ای که در فضای مجازی پخش می شود می تواند اتفاقات بسیاری را در دنیا رقم بزند؛ امروز دیگر افتتاح فلان تعداد سالن سینما مهم نیست و آنچه اهمیت دارد تولید محتوای کاربردی و مناسب است که بتوان آن محتوا را به هر طریقی به سمع و نظر مردم دنیا رساند.

آقامحمدیان تأکید کرد: دنیای امروز دنیای دیپلماسی فرهنگی است. امروز حوزه فرهنگ از حوزه نظامی مهمتر است. امروز حکومت های دنیا با جریانات فرهنگی و فرهنگ سازی بر یکدیگر حکومت و کنترل می کنند. کشورهایی که قلدربازی در می آوردند مسلح و مسلط به جریانات فرهنگی هستند این ها می توانند راحت افکار عمومی را به نفع خود برگردانند. امروز کشورهای سلطه گر از ابزار سینما برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند اما ما همچنان در پی بیلان و آمار و ارقام هستیم که خودمان را مهم جلوه دهیم!

وی در خاتمه این گفتگو گفت: امیدوارم در دولت چهاردهم تکانی را در این حوزه شاهد باشیم. امیدوارم مدیرانی که در دولت جدید اداره امور را در دست می گیرند در افزایش ظرفیت دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان کوشا باشند و از این ظرفیت مهم به درستی بهره مند شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.