سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۰

«مدیرعامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

موضوع «مباهله» بین‌المللی‌تر از موضوع «غدیر» است/ پرداختن به موضوع «مباهله» از انجام هر کار و پروژه‌ای در کشور واجب‌تر است

غرفه سینماپرس در نمایشگاه مطبوعات؛ سیداحمد میرعلایی

سینماپرس: سیداحمد میرعلایی مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی و تهیه کننده سینما در خصوص چرایی عدم پرداختن به موضوع مهم مباهله در سینما، تلویزیون، تئاتر و... با سینماپرس به گفتگو نشست.

مدیرعامل موسسه سینمایی «ماهد فیلم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: به مباهله غدیر ثانی می گویند؛ این نشانگر اهمیت موضوع مباهله است؛ حتی به جهت سلسله وقوع تاریخی نیز مباهله تقریباً ارجح بر غدیر است.

وی سپس با اشاره به بیانات حضرت آیت الله جوادی آملی در خصوص مباهله گفت: ایشان می فرمایند مسأله مباهله از واجبات رکنی ولایت است، نه رسانه‌ها از آن سخنی می‌گویند نه ما در حوزه به آن می‌ پردازیم، آن وقت آن مسائل واجبات غیررکنی را خیلی دامن می ‌زنیم، آن ها هم واجب است؛ اما مثل اجزای نماز است، لکن حمد و سوره کجا، رکوع و سجود کجا!؟ حمد و سوره، واجب غیر رکنی است؛ اما رکوع و سجود، واجب رکنی است. در واقعه مباهله، خدای سبحان علی علیه السلام را به عنوان جان پیامبر خود معرفی کرد، آیا بالاتر از این فضیلتی هست؟

میرعلایی ادامه داد: ایشان تأکید داشتند که پرداختن به مقوله هایی نظیر ازدواج امیرالمومنین حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) خوب است اما واجب رکنی نیست. ایشان تأکید دارند که مباهله و غدیر واجب رکنی هستند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «شب واقعه» و «فرزند خاک» خاطرنشان کرد: این بسیار تلخ است که ما به موضوع مهم مباهله نمی پردازیم؛ این در حالی است که مباهله مختص اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است. بحث تشخیص سره از ناسره است. امروز پرداختن به موضوع مهم مباهله از انجام هر کار و پروژه ای در کشور واجب تر است چرا که این مقوله جهانی است و می تواند تمامی ادیان را در دنیا به هم نزدیک کند.

این کارشناس فرهنگی یادآور شد: براساس منابع، پیامبر (ص) پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند؛ اما در روز موعود، مسیحیان نجران پس از مشاهده اینکه پیامبر(ص) اهل خانواده‌اش را با خود آورده، از مباهله خودداری کردند. مباهله درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ می‌دهد که هرکدام ادعای حقانیت دارند.

وی تأکید کرد: اگر به موضوع مباهله در عصر حضرت رسول (ص) پرداخته می شد و بدطینتان و دشمنان از نشر واقعیت جلوگیری نمی کردند ممکن بود خیلی از اتفاقات در دنیا تغییر کند. صهیونیست ها همزمان با انجام مباهله از نگرانی اینکه مبادا مسیحیان بیایند و گرایش به اسلام پیدا کنند نقشه ها کشیدند و دسیسه ها کردند. آن ها حتی از قبل از به دنیا آمدن حضرت رسول (ص) نقشه ترور ایشان را کشیدند و از حدود ۳۰۰-۴۰۰ سال قبل از تولد پیامبر خاتم در منطقه عربستان سکنی گزیدند و طرح و نقشه شان این بوده که خود حضرت رسول (ص) را در کودکی ترور کنند و نگذارند زندگی ایشان ادامه پیدا کند.

میرعلایی در همین راستا افزود: آن ها می دانستند دین مبین اسلام دین خاتم است و نگرش شان این بوده که اسلام دین یهودیت را از صفحه روزگار جمع می کند. این در حالی است که اسلام دینی را می آورد که در امتداد دین حضرت موسی (ع) و حضرت مسیح (ع) است. مومنین مسیحی و یهودی و موحدین می دانند نقشه این دو بزرگوار رسیدن به دین اسلام بود اما صهیونیست ها که منحرفین دین یهود هستند و حتی با اصل دین حضرت موسی (ع) هم مشکل داشتند نگرش شان تفاوت داشت.

وی در بخش دیگری از این گفتگو ابراز داشت: در آن روزگار تبلیغات این گونه بود که دین اسلام می خواهد دین مسیحیت و یهودیت را از بین ببرد در صورتی که وظیفه رسول اکرم (ص) این بود که من تکمیل کننده دین هستم. اسلام تکمیل دین حضرت موسی (ع) و حضرت عیسی (ع) است. خاتم بودن به عنوان این نیست که همه چیز را جمع کند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «مرثیه برف» و «وعده دیدار» تصریح کرد: موضوع مباهله به مراتب از موضوع غدیرخم مهمتر است چرا که غدیر موضوع داخلی میان مسلمانان است و با اینکه بسیار با اهمیت است و باید به خوبی به آن پرداخته شود اما در اندازه مباهله که موضوعش جهان بشریت است نیست. موضوع مباهله جهان و وحدت ادیان است. همان چیزی که حضرت آقا حفظه الله نظرشان است و بارها در خصوص وحدت ادیان سخنانی را ایراد فرموده اند.

عضو هیأت امنای هیأت اسلامی هنرمندان متذکر شد: موضوع مباهله بین المللی تر از موضوع غدیر است. چرا که ادیان را متوجه حقانیت می کند و جامعه ادیان را دعوت به وحدت می کند. همان چیزی که قرآن کریم پیگیری می کند. همان چیزی که صاحب الزمان قرار است بیاید آن را جامه عمل بپوشاند را مطرح می کند.

این تهیه کننده سینما در پاسخ به این پرسش که چقدر نیاز است تولیدات نمایشی در سینما و تئاتر و تلویزیون در خصوص مباهله صورت بگیرد و چرا تا امروز این کارها آنچنان که باید انجام نشده است گفت: در این رابطه که کار فرهنگی به خصوص در سینما و تلویزیون برای مباهله بسیار نیاز است تردیدی وجود ندارد و تمامی دستگاه ها و نهادهای فرهنگی باید از تمامی ظرفیت شان برای تولید کار در خصوص مباهله بهره بگیرند.

میرعلایی ادامه داد: دلیل کم توجهی به این مقوله مهم آن است که محققین راجع به مباهله کمتر کار کردند و شاید مقداری کم انرژی گذاشتند. مباهله مسأله بسیار پر پیچ و تابی است که در حال حاضر می تواند داروی دردهای بزرگ جهانی باشد. امروز که همه دنیا از صهیونیست ها ضربه می خورند و دنبال چاره هستند مباهله می تواند چاره آن ها باشد. چاره امروز جهان اسلام مقوله مباهله است. همان چیزی که آن روز صهیونیست اذهان عمومی را خراب کردند و می دانستند اسلام بهترین راه سعادت مردم است حالا باید از طریق کارهای فرهنگی به جهانیان شناسانده شود.

وی خاطرنشان کرد: من امیدوارم همه نهادهای فرهنگی روی این موضوع مهم سرمایه گذاری کنند. نویسندگان و مورخین باید در این اقیانوس بزرگ جستجو و بهترین را برای مردم هدیه آورند.

این سینماگر در خاتمه این گفتگو افزود: خوشبختانه مدتی است در خصوص موضوع مباهله به ما فیلمنامه ای را سفارش دادند که ما با جمعی از بهترین نویسندگان در حال کار کردن روی آن هستیم. نویسندگان ما بسیار تلاش می کنند و زحمت می کشند و تا اینجا فیلمنامه ما به خوبی جلو رفته؛ ما در پی آن هستیم که کاری فرامرزی را تولید کنیم و ضمن احترام به همه ادیان الهی اعم از زرتشیت و مسیحیت و یهودیت و... اسلام ناب محمدی (ص) را به جهانیان معرفی کنیم. این فیلمنامه متنی فاخر دارد و ما امیدواریم که مسئولان امر از ساخت آن حمایت لازم را به عمل آورند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.