شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹

کارگردان «دوچ» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«سینما» کاملاً سلیقه‌ای شده و تخصص در آن جریان ندارد/ برخی افراد یک شبه امکان تهیه‌کننده‌شدن یا کارگردان‌شدن‌شان فراهم می شود؟!

امیر مشهدی‌عباس

سینماپرس: امیر مشهدی عباس بازیگر، کارگردان و نویسنده سینما، تئاتر و تلویزیون در خصوص اولویت های فرهنگی دولت چهاردهم گفت: سال ها قبل سینمای ایران را در دنیا به واسطه کارهای کودک و نوجوان زنده یاد کیارستمی و مجید مجیدی شناختند؛ حیف است که ما با اهمال کاری این دستاورد مهم را نادیده بگیریم و من امیدوارم دولت جدید دغدغه مندانه تدبیری برای رشد و توسعه سینمای کودک و نوجوان داشته باشد.

دبیر بیست و نهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده ساده و کوتاه می خواهم بگویم که سینما کاملاً سلیقه ای شده و تخصص در آن جریان ندارد! یعنی اگر ما کارگردانان و نویسندگان متخصصی داشته باشیم که مخاطب امروزی را خوب بشناسند و بتوانند آثاری را تولید کنند که مخاطب را به سمت خود جذب کند احتمالاً جایی برای بروز و ظهور نخواهند داشت.

مشهدی عباس سپس با بیان اینکه امروزه برای ما اهمیتی ندارد که چه کسی فیلم می سازد، با چه هزینه ای فیلم می سازد و آیا اصلاً کاری را که ما می خواهیم می سازد یا خیر اظهار داشت: بنده تخصصم حوزه کودک و نوجوان است. در همه دنیا بیشتر حمایت برای تولید محتوا برای مخاطب کودک و نوجوان است چرا که آن ها باید خوراک سالم بگیرند و تولیدکننده باید هم و غم بگذارد و برای این نسل خوراک سالم تولید کند اما اسفا که تنها جایی که سوبسید مشخصی ندارد و هر کسی می آید هر طور که دوست دارد با آن برخورد می کند همین سینمای کودک و نوجوان است.

وی یادآور شد: من ۴ سال است تمایل دارم فیلم بسازم و عین ۴ سال با مدیرانی که سر و کار داشتم حامی کسانی بودند که فیلم جنگی و بدنه تولید کرده بودند و می خواستند بیایند سمت سینمای کودک! در واقع فقط اطرافیان مدیران می توانستند کار کنند و منی که 25 سال از عمرم را برای کودکان و نوجوانان گذاشتم و برایشان فیلم و سریال و تئاتر تولید کردم جایی برای کار نداشتم. سوأل اینجا است که چرا من باید با این عقبه ام منتظر حمایت باشم اما برخی افراد که یک شبه صرفاً علاقمند به کار در این حوزه می شوند به لطف برخی مدیران یک شبه امکان تهیه کننده شدن یا کارگردان شدن شان فراهم می شود؟!

این سینماگر تأکید کرد: این درد بزرگ است؛ آدم موقعی که انگیزه دارد برای تولید و کار سخت باید حمایت شود. متأسفانه ما مدت ها است با مدیرانی روبرو هستیم که تنها وعده های زیبا داده اند اما حتی ذره ای از این وعده های شان محقق نشده است.

نویسنده و کارگردان «فیتیله جمعه تعطیله!» سپس خطاب به مدیران و سیاست گذاران تصریح کرد: در تمام دنیا مدیران عوض می شوند اما هنرمند عوض نمی شود هنرمندی که سال های عمرش را گذاشته متخصص است و همیشه پژوهش و تحقیق می کند و خلاقیت دارد! ای کاش مدیران این را درک کنند و در زمانی که پست های مدیریتی را در دست دارند از این افراد حمایت کنند.

مشهدی عباس متذکر شد: وقتی فردی درست سر جای خودش قرار نداشته باشد می توان به آن مورد اعتراض کرد! مثلاً شما که کار رسانه می کنید نمی شود کسی که تخصص ندارد یک شبه بیاید و جای شما را بگیرد! اگر چنین شود شما حق اعتراض دارید. اگر کسی سر جای خودش نباشد حق اعتراض است.

کارگردان نمایش های «مترسک خودت باش» و «نیم وجبی» در بخش دیگری از این گفتگو به اهمیت تولید کالای فرهنگی و هنری برای کودکان و نوجوانان اشاره کرد و ابراز داشت: در دنیا نگاه جدی به کودک دارند؛ ما وقتی به کشورهای دیگر می رویم می بینیم که چقدر ما را تحویل می گیرند اما در کشورمان به ما بی توجهی می شود. من امیدوارم مدیران فرهنگی و سینمایی دولت چهاردهم تمرکز جدی برای حمایت از تولیدات کودکان و نوجوانان داشته باشند و از افراد متخصص و متحبر در این حوزه برای این تولیدات بهره بگیرند.

وی یادآور شد: چندی پیش من جدی ترین کار در زمینه نوجوان را نوشتم؛ کاری که دغدغه امروز نوجوانان جامعه ما است و اطمینان دارم که آن ها این را می خواهند اما هنوز نتوانستم با تهیه کننده ای کنار بیایم برای تولید این اثر و دولت هم هیچ حمایتی نمی کند. من از این بابت بسیار غصه خوردم. واقعاً نمی دانم نهادهایی مانند بنیاد سینمایی فارابی، کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان و حوزه هنری که این همه کارشناس و خدم و حشم و مدیر گروه سینماها و مدیر محتوایی و... دارند و حقوق های آنچنانی به کارمندان شان می دهند برای کودک و نوجوان چه کردند؟ رسماً هیچ کاری نکردند!

مشهدی عباس در خاتمه این گفتگو افزود: سال ها قبل سینمای ایران را در دنیا به واسطه کارهای کودک و نوجوان زنده یاد کیارستمی و مجید مجیدی شناختند؛ حیف است که ما با اهمال کاری این دستاورد مهم را نادیده بگیریم و من امیدوارم دولت جدید دغدغه مندانه تدبیری برای رشد و توسعه سینمای کودک و نوجوان داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.