سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸

«داود رسولیان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«صندوق اعتباری هنر» به راحتی می‌تواند بخش اعظمی از «مشکلات معیشتی اهالی فرهنگ و هنر» را رفع کند/ این اتفاق نیازمند حضور مدیری برخاسته از جامعه هنری است

داود رسولیان*

سینماپرس: داود رسولیان طراح جلوه های ویژه سینما با اشاره به مدیریت ضعیف و ناکارآمد صندوق اعتباری هنر و عدم توجه لازم مدیریت فرهنگی کشور به معیشت اهالی فرهنگ و هنر در سال‌های اخیر بیان داشت: جایی مانند صندوق اعتباری هنر که اتفاقاً بودجه کمی هم در اختیار ندارد به راحتی می تواند بخش اعظمی از مشکلات اهالی فرهنگ و هنر را رفع کند اما گویا آن ها دغدغه شان این مسائل نیست!

برنده سیمرغ بلورین بهترین طراحی جلوه های ویژه برای فیلم سینمایی «به کبودی یاس» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس یادآور شد: متأسفانه ما پیش از انتخابات در زمان مناظره کاندیداهای محترم ریاست جمهوری شاهد بودیم که هیچ یک از آن ها صحبت جدی درباره حوزه بسیار مهم فرهنگ و هنر نداشت. آن ها شعارهای زیبایی در حوزه معیشت و اقتصاد می دادند و قبلی ها را نقد می کردند اما برنامه ای برای حوزه فرهنگ و هنر نداشتند.

وی سپس با انتقاد از عملکرد مدیران فرهنگی طی سال های اخیر متذکر شد: گویا بسیاری از مدیران فراموش کرده اند که انقلاب اسلامی انقلابی فرهنگی بوده! بدیهی است که در جمهوری اسلامی ایران باید فرهنگ و هنر در اولویت مسئولان باشد.

رسولیان تأکید کرد: پر واضح است که با ارتقای شاخص های فرهنگ یک جامعه است که شعور مردم و سطح آن جامعه بالا می رود، سلامت جامعه بالا می رود. همه چیز با فرهنگ شکل می گیرد، حتی اقتصاد با فرهنگ بالا می رود.

این سینماگر با بیان اینکه مقام معظم رهبری نیز تأکید فرموده اند که کلید رشد کشور در دست اهالی فرهنگ است اظهار داشت: این باعث تأسف است که مجموعه آدم های اثرگذار به جایی رسیدند که از بابت معیشت شان می نالند. چون فرهنگیان با حیا هستند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند و دست گدایی دراز نمی کنند و خود را نمی شکانند زیاد مورد توجه قرار نمی گیرند اما همه به خوبی می دانند که چرخ زندگی بچه های فرهنگی نمی چرخد و آن ها شرایط دشواری را تحمل می کنند.

طراح جلوه های ویژه فیلم های سینمایی «جهنم سبز» و «ستاره های سربی» خاطرنشان کرد: بچه هایی که گیر مسکن و اجاره خانه و... اند تعدادشان بسیار بالا است. جایی مانند صندوق اعتباری هنر که اتفاقاً بودجه کمی هم در اختیار ندارد به راحتی می تواند بخش اعظمی از مشکلات اهالی فرهنگ و هنر را رفع کند اما گویا آن ها دغدغه شان این مسائل نیست و به همین دلیل هم به جای آنکه پول و امکانات و مسکن در اختیار هنرمندان قرار بدهند درگیر فروش موتور و خودرو و... هستند.

وی سپس با بیان اینکه مدیران چون درگیر اجاره نشینی و بی پولی نیستند هرگز درد هنرمندان را درک نکرده اند تصریح کرد: آن ها برای نزدیکان شان جاده صاف کن شده اند و به همین علت هم اگر طرحی می گذارند بیشتر به نفع نزدیکان شان است تا اهالی فرهنگ و هنر! مدیران می توانند می توانند گوشه ای از بودجه سالیانه خود را مانند طرح تعاونی طور برای ساخت مسکن هنرمندان اختصاص دهند. ما نمی گوییم برای هنرمندان آپارتمان های بزرگ طراحی کنند اما می شود حداقل آپارتمان های ۱۰۰ متری را برای جماعت قانع فرهنگی و هنری و رسانه ای ساخت.

رسولیان در همین راستا ادامه داد: این اتفاق نیازمند حضور مدیری است که خود برخاسته از جامعه هنری باشد و درد هنرمندان را درک کرده باشد و با تمام قوا وارد میدان شود. متأسفانه برخی مسئولان همواره شومن بازی در می آورند. در ابتدای ماجرا یک نمایشی می دهند و شعار می دهند که چنین و چنان می کنیم بعد کارهایی نظیر طرح ارائه ماشین چند صد میلیونی ارائه می کنند و سراغ رفع و رجوع نیازهای یومیه بچه ها نمی روند.

این هنرمند با طرح این مسأله که مدیران فرهنگی دولت چهاردهم باید روی ساخت مسکن برای اهالی فرهنگ و هنر تمرکز کنند افزود: نباید مجدداً کسانی مسئول شوند که این کاره نیستند و خروجی شان می شود آنچه در این سال ها دیدیم!

وی در خاتمه این گفتگو گفت: اگر کسی مسئولیتش را درست اجرا نکند باید گوشش را بگیرند. باید اهلش مسئولیت را قبول کنند. باید آدم این کاره مسئولیت را قبول کند. صرف اینکه نزدیک فلانی و فلانی ام نباید باشد. به صرف این ها نباید به افراد مسئولیت دهند. اگر چنین قانونی باشد آدمش کاندیدا می شود برای گرفتن این پست؛ مدیران باید بدانند که بازخواست می شوند! بنده باز هم تأکید می کنم که اگر در به پاشنه الان بچرخد هیچ تفاوتی حاصل نمی شود. باید آدم درست حسابی و این کاره مسئولیت را بر عهده بگیرد تا خروجی خوبی راه شاهد باشیم.