سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۷

تهیه کننده «در آغوش درخت» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«مدیران سینمایی» به جای اینکه برای خودشان «شأن حاکمیتی» قائل باشد باید به عنوان یک «تسهیل‌گر» به خود نگاه کنند!

فیلم سینمایی در آغوش درخت

سینماپرس: محمدرضا مصباح تهیه کننده فیلم سینمایی در حال اکران «در آغوش درخت» در خصوص اولویت های حوزه سینما در دولت چهاردهم با سینماپرس به گفتگو نشست.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «در آغوش درخت» و «سینما شهر قصه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: بنده فکر می کنم یکی از مهمترین بحث های سینما در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری است. از این رو مسئولان باید به توسعه زیرساخت های سینما توجه کنند؛ سرانه ما در مقایسه با بقیه کشورها از نظر صندلی و تعداد تماشاگر بسیار پایین است. فیلم های پر فروش ما حدود ۲ میلیون مخاطب دارند که این تعداد به نسبت ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور بسیار پایین است.

وی ادامه داد: از طرفی نکته خیلی مهم دیگری که وجود دارد این است که ما باید شأن سینماگران مان را حفظ کنیم و کمک کنیم شکافی که احیاناً بین سینما و سینماگران ایجاد شده در دوره جدید با توجه به روحیه ای که پدید آمده کم شود. کم کردن این فاصله می تواند مقدمتاً توجه به وضعیت معیشتی سینماگران، توجه به روش های ممیزی و سانسوری که حاکم است، برچیدن بساط بروکراسی و دست اندازی ها و... باشد.

مصباح با بیان اینکه اگر در این دوره بتوان نگاه وسیعی را برای مدیریت سینما تعریف کرد مشکلات برطرف می شود متذکر شد: اگر خدای ناکرده ما شاهد نگاه های محدود و انحصارگرایانه و قبیله ای باشیم قطعاً نه تنها وضع موجو اصلاح نمی شود که اوضاع هنر هفتم روز به روز بدتر هم خواهد شد.

این سینماگر سپس به مسأله قضایی و امنیتی برخی سینماگران اشاره کرد و در این خصوص خاطرنشان کرد: امروز سینماگران زیادی ممنوع الکار و ممنوع خروج و ممنوع الورود هستند. باید به هنرمندان به عنوان سرمایه اجتماعی نگاه شود و اگر هنرمند بیانی و کلامی دارد که احساس می کنیم با سلیقه ما جور نیست سعی کنیم باز هم آغوش مان به عنوان یک سرمایه اجتماعی به روی آن ها باز باشد. کشور برای این ها خرج کرده تا به اینجا رسده اند؛ بدیهی است که اگر آن ها حرفی هم می زنند حتماً از روی دلسوزی است و باید با این نیت به حرف های شان توجه کنیم.

وی تصریح کرد: ما باید از برخوردهای پلیسی و امنیتی با هنرمندان جلوگیری کنیم. دوره قبل جلساتی را داشتیم با یکی از معاونان قوه قضائیه که شورایی مختص اهالی سینما داشته باشیم و کسانی در این شورا باشند که با فضای سینما آشنا باشند. اگر این شورا در دستگاه قضا وجود داشته باشد دیگر شاهد برخورد امنیتی و قضایی سنگین با هنرمندان نخواهیم بود.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «یدو» و «بی مادر» خاطرنشان کرد: با توجه به سوابقی که آقای پزشکیان از خود بروز داده به نظر می رسد آدم روشن و با سعه صدری است و امیدواریم در حوزه هنرمندان این سعه صدر و تعامل بیشتر جلوه گری کند. مسئولان باید بدانند ساحت هنر ساحت تسامح است.

مصباح در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه دولت چهاردهم توجه به استعدادهای نوظهور و جوان را در اولویت قرار دهد متذکر شد: نهادهایی مانند انجمن سینمای جوانان ایران، بنیاد سینمایی فارابی و... باید وسعت دید خودشان را وسیع تر کنند. آن ها نباید مقهور نام ها شوند و باید کمی هم به استعدادهای جوان توجه داشته باشند.

وی افزود: بازگشت اعتبار و شخصیت به فستیوال های سینمایی یکی از آرزوهای دیرینه ما است و امیدواریم مسئولان دولت جدید اعتبار این رویدادها را بیشتر کنند. مدیر در این زمینه می تواند بسیار مهم و اثرگذار باشد. مدیر اگر فضا را درک کند و خودش از جنس سینما باشد می تواند دغدغه سینماگران را بفهمد و در راستای رفع دغدغه های ایشان گام بردارد.

این تهیه کننده سینما در پاسخ به این سوأل که به نظر شما مدیر سینمایی دولت جدید باید چه ویژگی هایی داشته باشد که بتوانیم کمی از حواشی سینما کم کنیم و به متن آن بپردازیم متذکر شد: ما نیاز به مدیری داریم که سابقه مدیریتی کافی داشته باشد و خودش برخاسته از جامعه سینمایی باشد. مدیر باید تعامل خوبی با همه هنرمندان داشته باشد. مدیر باید همه طیف ها و سلیقه ها را کنار هم جمع کرده و فاصله سینماگران را با سیستم مدیریتی کم کند. مدیر باید سعه صدر داشته باشد و به هنرمندان با یک چشم نگاه کند.

وی در خاتمه این گفتگو گفت: مدیران سینمایی ما به جای اینکه برای خودشان شأن حاکمیتی قائل باشد باید به عنوان یک تسهیل گر به خود نگاه کنند. سازمان سینمایی باید سازمان تسهیل گر باشد نه سازمان برنامه ریز! این سینما سال ها است در ایران کار خود را می کند. مدیران مستأجر این سینما هستند اما سینما ماندگار است. باید کاری صورت گیرد که سلیقه ای نباشد. مدیر باید روشی را پیش بگیرد و شرایطی را مهیا کند که فیلمسازی آسان شود. تنها چیزی که باید به عنوان اولویت اول باید مدنظر داشته باشند این است که تسهیل گری کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.