شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰

تهیه کننده «ماه گرفتگی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

امروزه فیلم‌های سینمایی به شدت «سخیف» و «بی‌محتوا» شده/ «رانت» در «سینما» باید از بین برود/ یک عده «فیلم بد» می‌سازند اما باز هم از «رانت‌» استفاده می‌کنند و فیلم می‌سازند!

هادی انباردار

سینماپرس: هادی انباردار تهیه کننده سینما در خصوص اولویت های حوزه سینما در دولت چهاردهم با سینماپرس به گفتگو نشست.

تهیه کننده فیلم «دویدن با شب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: متأسفانه هیچ یک از دولت ها به حوزه فرهنگ که مهمترین حوزه کشور است توجه نمی کنند؛ این در حالی است که رهبر عزیز و بزرگ ما بارها تأکید فرموده اند که باید در این زمینه تلاش جدی صورت گیرد اما گویا گوش شنوایی نیست. همه مدیران می آیند و می گویند که ما زیر پرچم ایشان هستیم اما متأسفانه کار خودشان را می کنند.

وی با بیان اینکه مسئولان اگر تنها به یک درصد از مطالبی که مقام معظم رهبری در خصوص فرهنگ تذکر می دهند عمل کنند دیگر در این حوزه هیچ معضلی نخواهیم داشت تصریح کرد: همه ما اگر فرمایشات معظم له را سرلوحه کار خود قرار دهیم همه چیز در کشور درست می شود.

انباردار تأکید کرد: هر کس در هر پست و سمتی می نشیند خود را اصلح می داند اما افسوس که بعد از مدتی آشکار می شود که او اصلح نیست! فرهنگ امروزه گره اصلی کشور است و تا این گره گشوده نشود نمی توانیم انتظاری برای بهبود اوضاع در سایر حوزه ها داشته باشیم. همه چیز با فرهنگ امکان پذیر است مثلاً در مورد همین مصرف آب می توان با کار فرهنگی مردم را مجاب کرد که آب را کمتر مصرف کنند.

این سینماگر در همین راستا یادآور شد: اما متأسفانه ما مشکل جدی در حوزه فرهنگ داریم؛ در دوره های گذشته هم دوستانی بودند که خواسته و ناخواسته این حوزه را به حال خود رها کردند و همین مسأله سبب ساز آن شد که معضلات عدیده ای در کشور به وجود آید.

تهیه کننده سریال «پارادوکس» در بخش دیگری از این گفتگو با طرح این مسأله که امروزه سینمای کشور معضلات بسیار گسترده ای دارد متذکر شد: رانت در سینما باید از بین برود! مسئولان نباید به هیچ تهیه کننده و کارگردانی رانت بدهند تا مبادرت به ساخت فیلم کند. نهادهای سینمایی نباید به سلیقه خودشان مبادرت به تولید فیلم کنند چرا که تجربه ثابت کرده همیشه آثاری که ساخته اند ناموفق بوده است.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان باید برای سینما رفتن مردم یارانه بدهند و مردم را مشتاق کنند که به سینما بروند. شما ببینید در کشوری مانند هندوستان مردم نان شب ندارند اما فرهنگ سازی در کشورشان به نحوی است که مردم حتماً سینما رفتن را جزو ضروریات زندگی خود می دانند. باید این فرهنگ سازی با تدبیر مسئولان وزارت ارشاد در کشورمان نیز صورت بگیرد. این اتفاق می تواند تأثیرات مثبتی در سینما داشته باشد.

انباردار افزود: امروزه فیلم های سینمایی به شدت سخیف و بی محتوا شده؛ یک عده فیلم بد می سازند اما فید هم نمی شوند و مرتب هستند و باز هم از همان رانت ها استفاده می کنند و فیلم می سازند. این اتفاقات شوم باید از سینمای کشور رخت بربندد.

وی در پایان این گفتگو تأکید کرد: از سوی دیگر مدیران باید بدانند که آمار دادن و ارائه ارقام و بیلان هیچ دردی از سینما درمان نمی کند. آن ها باید به جای اینکه روی ارقام فروش فیلم ها و سالن سازی مانور بدهند تدبیری برای توسعه و گسترش زیرساخت های سینما داشته باشند. مسئولان باید به داد فقر فیلمنامه خوب در سینمای کشور برسند. متأسفانه ما هرچه جلوتر رفتیم دیدیم که سینما وضعیتش بد و بدتر می شود. مثلاً امروزه دیگر چیزی از سینمای کودک باقی نمانده و همه این ها دردهایی است که ما متحمل می شویم.