چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱

«محسن شایان فر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«هنر کارت» هیچ کارکردی ندارد/ «هنرمندان» توقع داشتند بعد از دریافت «هنر کارت» بتوانند مواهب متعددی را دریافت کنند اما دریغا که هیچ کمکی به آن ها نشد!

محسن شایانفر در نوزدهمین جشن مدیران تولید سینمای ایران

سینماپرس: محسن شایان فر تهیه کننده سینما در خصوص انتظارات و توقعات از دولت چهاردهم در زمینه ارتقای معیشت اهالی فرهنگ و هنر با سینماپرس گفتگو کرد.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «شب برهنه» و «مقاومت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: هنر کارت هیچ کارکردی ندارد و تنها یک بار روحی و روانی برای هنرمندان ایجاد کرد. هنرمندان توقع داشتن بعد از دریافت هنر کارت بتوانند مکرراً مواهب متعددی را دریافت کنند اما دریغا که هیچ کمکی به آن ها نشد.

وی ادامه داد: بنده نظرم را بدون هیچ دسته بندی و گروه بندی عرض می کنم چرا که ما سیاسی نیستیم و صرفاً هنرمندانی هستیم که معضلات جدی در زندگی های مان داریم. همه می دانیم که بعد از پاندمی کرونا شرایطی در دنیا به وجود آمد که سینما کاملاً قفل شد اما متأسفانه بعد از آنکه کم کم سینما دوباره جان گرفت باز هم تدبیری برای رفع معضلات نشد.

شایان فر خاطرنشان کرد: مسئولان ملزم هستند شرایطی را فراهم آورند که جامعه را یکدست کند. همه هنرمندان باید بتوانند در مسیر سینما و هنر احساس رضایت کنند و به آرامش برسند. ضروری ترین بحث زندگی هنرمندان امروزه مسأله معیشت آن ها است. بحث زیستن آن ها است. متأسفانه گویا همتی از سوی مسئولان و دستگاه های گوناگون وجود ندارد که گامی اساسی در این راستا بردارند و این معضلات را برطرف کنند.

این سینماگر تأکید کرد: همین صندوق اعتباری هنر بیشتر شبیه به یک ادبیات ظاهری و رفرم است. خود این مجموعه هرگز به این اندازه بودجه ندارد که بخواهد معضلات متعدد همه هنرمندان در همه رشته های هنری را پوشش دهد. در واقع این مجموعه به گونه ای است که تنها وجود داشته و دارد اما کارکردش هرگز آنچه باید باشد نبوده و نیست!

این تهیه کننده سینما در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه بنده با یک گوشی ساده موبایل مجموعه ای از هنرمندان را گرد هم جمع کرده ام و خودمان بدون کمک دولت مسائل معیشتی و رفاهی و تفریحی را برای خودمان فراهم کرده ایم گفت: من طی ۱۰-۱۲ سال به صورت خودجوش این افراد را که از طیف های گوناگون سینمایی هستند فارغ از خط و خط بازی های سیاسی و جناحی دور هم جمع کرده ام. در واقع تلاش بنده این بوده که یک امنیت روحی و روانی برای آن ها ایجاد کنم و به نوعی هم افزایی به وجود آورم.

شایان فر در این خصوص افزود: مثلاً گاهی ما متوجه می شویم یک نفر از اعضای مان مریض است یا یکی باید به سفری ضروری برود و پولی ندارد و یا یکی گرفتار شده و همه مان به صورت کاملاً دلی بدون داشتن دیناری بودجه دولتی با همت و اراده خودمان مشکلات این افراد را برطرف می کنیم. ما کاملاً به صورت فراصنفی نگاه می کنیم و درمان را به روی همه اصناف سینمایی باز کرده ایم.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «شاهرگ» و «مانی و ندا» تأکید کرد: هدف من از تأسیس این گروه این بود که دوستان مان احساس تنهایی و یأس نکنند. ما به هر بهانه ای دور هم جمع می شویم و به سفر و استخر و... می رویم. در واقع خودمان داریم یک تنه کاری را که باید صندوق اعتباری هنر که بودجه دولتی در اختیار دارد را انجام می دهیم. ما حتی برای دوستان مان مراسم های تجلیل و ختم و... برگزار می کنیم چون احساس دین و وظیفه نسبت به آن ها داریم.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: اگر دغدغه و همت و مسئولیت پذیری باشد به راحتی می توان معضلات اهالی فرهنگ و هنر را برطرف کرد؛ ما این کار را بدون هیچ امکاناتی انجام دادیم پس قطعاً نهادهای دیگر هم می توانند این کار را بکنند و ذره ای امید به جامعه فرهنگی و هنری تزریق کنند.