سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۴

کارگردان «مدیترانه» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«وزیر ارشاد» در دولت جدید باید سیاست‌زدگی و جناح‌بازی را کنار بگذارد/ نه «سلبریتی پروری» درست است و نه «سلبریتی زدایی»/ همه «سینما» نباید در فیلم‌های چیپ کمدی و آثار تلخ اجتماعی خلاصه شود!

هادی حاجتمند

سینماپرس: هادی حاجتمند کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص اولویت های فرهنگی دولت چهاردهم گفت: کاری که مدیر فرهنگی باید انجام دهد ایجاد ارتباط و تعامل با همه آحاد افراد جامعه است؛ آن ها باید با مردم حرف بزنند؛ باید مردم را بشناسند. این کار اگر صورت گیرد ما به معنای واقعی کلمه کار فرهنگی کرده ایم و در غیر این صورت هر کاری در هر حوزه فرهنگی انجام دهیم فایده ای نخواهد داشت.

کارگردان فیلم سینمایی «اشنوگل» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مهمترین مسأله ای که مدیران فرهنگی باید به آن توجه داشته باشند همین مقوله انتخابات اخیر است؛ در این انتخابات نزدیک به ۵۰ درصد افراد واجد شرایط شرکت نکردند؛ اولین کاری که مدیران فرهنگی باید انجام دهند این است که بنشینند و بررسی کنند که چرا این افراد حاضر به حضور در انتخابات نشدند؟ آیا همه افرادی که شرکت نکردند نارضایتی شان حقیقی است یا بخشی از آن ها تنها احساس نارضایتی دارند؟

وی تأکید کرد: کاری که مدیر فرهنگی باید انجام دهد ایجاد ارتباط و تعامل با همه آحاد افراد جامعه است؛ آن ها باید با مردم حرف بزنند؛ باید مردم را بشناسند. این کار اگر صورت گیرد ما به معنای واقعی کلمه کار فرهنگی کرده ایم و در غیر این صورت هر کاری در هر حوزه فرهنگی انجام دهیم فایده ای نخواهد داشت.

حاجتمند در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: نکته دوم این است که افراط و تفریط همیشه و در هر حوزه ای بسیار آسیب زا است؛ مثلاً در مقوله توجه به سلبریتی ها ما همواره با افراط و تفریط روبرو بوده ایم. قطعاً نه سلبریتی پروری درست است و نه سلبریتی زدایی! ما باید بدانیم و آگاه باشیم که عدم توجه به سلبریتی ها در مقوله هایی مانند انتخابات می تواند فضای اجتماعی را سرد کند؛ باید تعادل برقرار شود. سلبریتی ها باید به اندازه خودشان فعال باشند یعنی نه پارکینگ بروند نه مرجع تقلید شوند و در این خصوص مدیریت جدی لازم است.

این سینماگر در همین راستا یادآور شد: در دوره اول دولت روحانی شاهد توجه ویژه به سلبریتی ها و در دوره دوم دولت وی شاهد سلبریتی زدایی بودیم که هیچ یک از این دو درست نبود.

کارگردان مستند «آنا» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه وزیر ارشاد باید سیاست زدگی و جناح بازی را کنار بگذارد تصریح کرد: وزیر باید با هنرمندان جلسه بگذارد با جامعه شناسان جلسه بگذارد و نظرات آن ها را در همه زمینه ها جویا شود. وزیر باید در فضای فرهنگی و هنری و سینمایی تمرکز داشته باشد و فضای جامعه را بررسی کند. وزیر نباید یادش برود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از مهمترین وزارتخانه ها است و باید توجه ویژه ای به معنای لغوی و واژگانی این وزارتخانه مهم داشته باشد.

وی در خصوص وضعیت سینما نیز اظهار داشت: ما نباید با سینمایی در کشور روبرو باشیم که تنها به یک طیف خاصی از مخاطبان توجه داشته باشد. همه سینما نباید در فیلم های چیپ کمدی و آثار تلخ اجتماعی خلاصه شود! ما باید برای همه مردم جامعه محصول فرهنگی و هنری تولید کنیم که البته این مهم تنها به سینما برنمی گردد و سایر حوزه های هنری از جمله موسیقی، کتاب، تئاتر و... را نیز شامل می شود.

حاجتمند در خاتمه این گفتگو افزود: ما باید بنشینیم و انگاره مخاطبی داشته باشیم. ما باید به همه مردم با هر طرز تفکری توجه داشته باشیم و سعی کنیم با ایجاد جاذبه همه را به سمت خود بکشانیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.