یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۵

تهیه کننده «یادگار جنوب» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

متأسفانه مردم در فیلم دیدن تنبل شدند و حاضر نیستند فکر کنند و تجربه کنند تا اثری متفاوت را ببینند

مجتبی رشوند در نشست خبری فیلم سینمایی یادگار جنوب

سینماپرس: مجتبی رشوند تهیه کننده سینما که این روزها «یادگار جنوب» را در حال اکران دارد در خصوص شرایط اکران این فیلم با سینماپرس به گفتگو نشست.

این سینماگر در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در خصوص دلیل اکران «یادگار جنوب» در این زمان که فیلم های متعددی اکران شده اند و مجدداً فیلمسوزی در سینما شکل گرفته است اظهار داشت: برای بنده همواره سوأل است کسانی که برنامه ریزی برای اکران فیلم های سینمایی می کنند چه تدبیر و تمهیدی دارند که انبوه فیلم ها را همزمان با هم اکران می کنند؟ بدیهی است که این اتفاق باعث می شود سرعت نابودی سینمای اجتماعی و به ویژه بخش خصوصی بیشتر از قبل شود و دیگر رسماً بخش خصوصی توان سرمایه گذاری و تولید فیلم را نداشته باشد و ورشکسته شود.

مدیرعامل پیشین موسسه «ناجی هنر» در همین راستا خاطرنشان کرد: شرایط اکران برخی آثار اجتماعی باعث می شود سرمایه گذاران دیگر رغبت شان برای سرمایه گذاری در هنرهفتم را از دست بدهند. این نکته ای است که مدیران سینمایی باید به آن توجه ویژه داشته باشند و جلوی این فاجعه را بگیرند.

رشوند سپس با بیان اینکه تکلیف این همه جوانی که امروزه در حال تحصیل در رشته سینما هستند چیست و چه آینده ای در انتظار آن ها است متذکر شد: آیا این جوانان باید صرفاً سراغ ساخت کمدی های گیشه پسند بروند تا بتوانند جایی در سینمای کشور داشته باشند؟ من منتقد سینمای کمدی نیستم اما اگر کمدی سالم و درستی باشد از آن استقبال می کنم. در فیلم کمدی هم باید رسالت فرهنگی مدنظر فیلمسازان باشد و اگر چنین نباشد و سینما از اندیشه تهی شود ضررش دامن گیر کلیت سینمای کشورمان خواهد شد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: تمام تلاش خود را به کار بستیم تا فیلمی در قامت و شأن سینمای ایران به مخاطبان هدیه کنیم؛ ما برای مخاطبان مان ارزش قائل شدیم و از هیچ کاری برای کیفیت بهتر فیلم فروگذار نکردیم و خوشبختانه مردم هم کارمان را پسندیده اند و با اینکه چند روزی است ما تبلیغات مان را کاهش داده ایم باز هم مردم خودشان دهان به دهان فیلم را تبلیغ می کنند و شاهد استقبال خوبی از این اثر هستیم.

رشوند در همین راستا تصریح کرد: البته این بدان معنا نیست که ما در حوزه اکران و سانس های خوب مشکل نداریم؛ ما همواره در این زمینه مشکل داشته و داریم و سینماداران سانس های بهترشان را به فیلم های کمدی می روند و توجه چندانی به فیلم های جدی و دغدغه مند ندارند. باید به خاطر جوانانی که آینده سینما هستند و در پی هدفی قرار است پا به این وادی بگذارند باشیم و مدیران باید تمهیدی اندیشه کنند که سینمای غیر کمدی امکان اکران عادلانه داشته باشد.

این تهیه کننده افزود: مگر چند سالن پر مخاطب و خوب سینما در کشور داریم که چنین حجمی از فیلم ها همزمان اکران می شوند؟ قیمت بلیت که تکلیفش معلوم است و خود به خود باعث دوری بخش عظیمی از مردم شده و از سوی دیگر هم سینمادار سراغ فیلمی می رود که بسیار پر فروش باشد و این وسط تنها سینمای دغدغه مند و اجتماعی در حال ضرر کردن است.

وی متذکر شد: اگر مدیران برنامه ای برای سینمای غیر کمدی در نظر نگیرند فیلمسوزی اتفاق می افتد و این برای سینما خوب نیست. بنده باز هم تأکید می کنم اگر چنین مسأله ای استمرار داشته باشد دیگر رغبتی نخواهد بود و کسی سرمایه نمی گذارد. قوی ترین بعد سینما این است که رسالت فرهنگی و اجتماعی دارد اما آیا با این شرایط این برآورده می شود یا نه؟ همینطوری فیلم بدون برنامه بیرون دهیم چه ثمری برای سینما دارد؟

رشوند در پاسخ به این پرسش که مخاطب هدف شما چه کسانی هستند و فکر می کنید «یادگار جنوب» را کدام قشر از جامعه باید ببینند گفت: ما سعی کردیم فیلم مخاطب عام داشته باشد اما افراد فیلم بین تر جامعه هدف مان هستند. متأسفانه مردم در فیلم دیدن تنبل شدند و حاضر نیستند فکر کنند و تجربه کنند تا اثری متفاوت را ببینند. ۱۰-۱۵ سال است این روند اتفاق افتاده و امیدوارم که روزی شاهد بهبود شرایط در سینما باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.