سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹

کارگردان «های پاور» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

حضور کارشناسان قدیمی و تکراری در نهادهایی مانند «سازمان اوج»، «بنیاد سینمایی فارابی»، «بنیاد شهید» و... مانع تولید فیلم‌های پیشرو و مترقی در حوزه مقاومت اسلامی و دفاع مقدس شده است

هادی محمدپور در نشست خبری فیلم سینمایی هایپاور

سینماپرس: هادی محمدپور کارگردان فیلم سینمایی «های پاور» در آستانه روز مقاومت اسلامی به بررسی عملکرد نهادهای فرهنگی و سینمایی در ترسیم هنرمندانه مقاومت اسلامی پرداخت و در این خصوص با سینماپرس به گفتگو نشست.

این فیلمساز در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بزرگترین مانعی که بر سر راه فیلمسازان دغدغه مند حوزه مقاومت اسلامی و دفاع مقدس قرار دارد این است که برخی تفکرات قدیمی و کهنه مانع کار آن ها می شوند. در واقع حضور کارشناسان قدیمی و تکراری در نهادهایی مانند سازمان اوج، بنیاد سینمایی فارابی، بنیاد شهید و... مانع تولید فیلم های پیشرو و مترقی در حوزه مقاومت اسلامی و دفاع مقدس شده است.

وی ادامه داد: اینقدر سختی و مرارت در راه تولید چنین آثاری وجود دارد که فیلمساز به شدت از اینکه بخواهد در این فضا کار کند پشیمان می شود. واقعاً من نمی دانم چرا باید فیلمسازانی که ۲-۳ دهه قبل در سینما فیلم می ساختند و اینک از رده خارج شده اند به عنوان کارشناس در این شورا و آن نهاد به کار گرفته شوند؟ دیگر بر همه واضح شده که این افراد زورشان می آید تا فیلمسازان جوان را برای فیلمسازی تأیید کنند. این ها مدام به این فکر می کنند که چرا ما این سوژه را نساختیم و حالا یک جوان از گرد راه نرسیده این را می سازد؛ این تفکرات واقعاً وجود دارد و ما باید آن را باور داشته باشیم.

محمدپور خاطرنشان کرد: شرایط به گونه ای رقم خورده که گویا فقط می خواهند چهره های تکراری در این فضا حضور داشته باشند. چرا فیلمساز دغدغه مند نباید به راحتی بتواند در این حوزه مهم و ارزشمند مبادرت به تولید فیلم کند؟ چرا مدام از عده ای تهیه کنندگان و کارگردان خاص استفاده می شود؟

وی تصریح کرد: مهمترین گره ای که باید باز شود تغییر این شوراهای کارشناسی در نهادها است. اگر می خواهیم حوزه مقاومت اسلامی ودفاع مقدس پابرجا باشد باید این ها تغییر کنند. این ها رسماً به مثابه سد و مانع بر سر فیلمسازان جوان و سینمای مقاومت هستند. رسماً شرایط به گونه ای رقم خورده که اگر شما در تیم شان نباشید تأییدتان نمی کنند.

این سینماگر سپس با بیان اینکه ای کاش خبرنگاران فعال و رسانه های متعهد بروند و بررسی کنند و ببینند چه کسانی به عنوان کارشناس در نهادی مانند بنیاد شهید حضور دارند متذکر شد: این ها چه کسانی هستند که همواره باید شاهد حضورشان به عنوان داور و مهمان و کارشناس در این جشنواره و آن رویداد سینمایی و این شورا و آن نهاد باشیم؟ مگر در سینمای ایران قحط الرجال آمده است؟ چرا این ها که شاید بعضی های شان ۳۰ سال است که هیچ فیلمی نساخته اند به عنوان کارشناس و مدیر و مدعو در همه جا حضور دارند؟

محمدپور در خاتمه این گفتگو افزود: آنچه می تواند نجات بخش و احیا کننده سینمای مقاومت و دفاع مقدس باشد جوانگرایی و نوآوری است. مدیران فرهنگی و سینمایی نباید اجازه دهند که این افراد تفکرات کهنه شان را به فیلمسازان جوان حقنه کنند. من امیدوارم در دولت جدید این باندبازی ها و این شوراها دچار تغییرات اساسی شوند و دیگر شاهد حضور چنین افرادی در چنین پست و سمت های کلیدی و مهم نباشیم.