دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴

«ماشاالله شاهمرادی زاده» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

باید تصویر با شکوه و عظیم «اربعین حسینی» را به دنیا مخابره کنیم/ متاسفانه مسئولان اولویت‌شان چیزهای دیگری است که امروز در «سینما» شاهدش هستیم!

مراسم عزاداری هنرمندان و سینماگران به دعوت هیات اسلامی هنرمندان؛ ماشاالله شاهمرادی زاده

سینماپرس: ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما، تلویزیون در خصوص بررسی عملکرد نهادهای فرهنگی و سینمایی در ترسیم هنرمندانه اربعین حسینی (ع) با سینماپرس گفتگو کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «پنجشنبه آخر ماه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: در خصوص دین و اتفاقات تاریخی مرتبط با دین ما هرچه کار کنیم باز هم کم کار کرده ایم؛ هرچه کار کنیم نمی توانیم حق مطلب را ادا کنیم. اینجا جمهوری اسلامی ایران است؛ قطعاً سینمای جمهوری اسلامی باید سینمایی دینی باشد اما متأسفانه ما شاهد این اتفاق هستیم که در برخی مواقع عکس آن رخ می دهد.

وی ادامه داد: وقتی تمام دنیا در زمان راهپیمایی با شکوه و عظیم اربعین حسینی (ع) دوربین های خود را خاموش می کنند تا مردم دنیا از این اتفاق بزرگ آگاه نشوند ما باید همه تلاش و توان خود را به کار ببندیم تا این تصویر باشکوه را به دنیا مخابره کنیم. دشمن تمام تلاش خود را به صورت صد در صدی به کار می برد تا این اتفاق را کوچک جلوه دهد، بنگاه های رسانه ای آن ها هیچ خبری از این رخداد مخابره نمی کنند و این وظیفه سینما، تلویزیون و رسانه های جمهوری اسلامی ایران است که در این خصوص توطئه و اهداف شوم دشمن را خنثی کنند.

شاهمرادی زاده در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه اصلاً به امثال ما که دغدغه امام حسین (ع) و دین و اربعین داریم محل نمی گذارند تصریح کرد: بنده مدت ها است یک فیلمنامه در خصوص اربعین حسینی (ع) آماده کار دارم؛ متخصصان بزرگ به من گفتند که این فیلمنامه شما شاهکار است؛ کسی که فیلمنامه «مردان آنجلس» را نوشته بود از فیلمنامه من بسیار خوشش آمد. من این فیلمنامه را به چندین مدیر در سازمان سینمایی، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و... ارائه داده ام اما هیچ اتفاقی نیفتاده و کسی برای تولید آن پیش قدم نشده است.

این سینماگر تأکید کرد: مسئولان اولویت شان چیزهای دیگری است که امروز در سینما شاهدش هستیم! این رفتار مدیران در تناقض با فرمایشات حضرت آقا است. حضرت آقا می فرمایند ما باید از این دریای عظیم گوهر شکار کنیم؛ ما گوش به فرمان حضرت آقا این گوهرها را شکار می کنیم اما برخی مسئولان نمی گذارند ما کار کنیم. آن کسی که بودجه ها را تصویب می کند اصلاً چنین کارهایی در اولویتش نیست و اهمیت این نوع فیلم ها و فیلمنامه ها را درک نمی کند.

وی متذکر شد: سال ها قبل من قرار بود یک اثر دفاع مقدسی با عنوان «وکیل مدافع» که تصویب شده بود و پروانه ساخت گرفته بود را بسازم اما یادم می آید آقای شرف الدین به عنوان مدیر وقت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بودجه این فیلم را دادند تا آقای بیضایی برایشان یک طرح بنویسد که در نهایت هم به جایی نرسید. یعنی بودجه ای که قرار بود صرف تولید یک فیلم شود صرف نوشتن یک طرح شد. این ها فیلم هایی مانند «فرزند صبح» را ساختند که خودشان نمی توانند آن را نمایش دهند!

شاهمرادی زاده در خاتمه این گفتگو گفت: همین الآن فیلمنامه «سر به راه» نوشته بنده آماده کار است. موضوع این فیلمنامه اربعینی است و بهترین فیلمنامه ای است که در خصوص این رخداد نوشته شده و متخصصان روی آن به شدت نظر مثبت دارند. این فیلمنامه رویکردی طنز و سالم دارد و برخلاف فیلم های شبه طنز و مبتذلی است که این روزها در سینما می بینیم و امیدوارم مدیر دغدغه مندی برای تولید آن پیش قدم شود.