شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۶

کارگردان «میزبان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«سینما» خود را از اتفاقات بزرگ مردمی کنار می‌کشد/ هر سال لازم است تولیدات جدیدی با «موضوع اربعین حسینی» را شاهد باشیم

امام حسین علیه السلام؛ اربعین حسینی

سینماپرس: مسعود دهنوی کارگردان مستند با بررسی عملکرد نهادهای فرهنگی و سینمایی در ترسیم هنرمندانه اربعین حسینی (ع) بیان داشت: سینما برای اربعین حسینی (ع) کاری نکرده و وارد این موضوع بسیار مهم نشده؛ سینما خود را از اتفاقات بزرگ مردمی کنار می کشد و تنها دوست دارد برای قشر روشنفکر خوراک تهیه کند و این اتفاق بسیار تلخ است.

کارگردان مستندهای «میزبان» و «موکب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: سینما برای اربعین حسینی (ع) کاری نکرده و وارد این موضوع بسیار مهم نشده؛ سینما خود را از اتفاقات بزرگ مردمی کنار می کشد و تنها دوست دارد برای قشر روشنفکر خوراک تهیه کند و این اتفاق بسیار تلخ است.

وی ادامه داد: در این خصوص تلویزیون هم تلاش چندانی نکرده و تنها سازمان هایی بودند که کارهایی در این خصوص تولید کردند و تلویزیون بستری برای پخش آن ها بوده است. مثلاً در یکی دو سال اخیر تنوغ موضوعی در مرکز سیمرغ و تولیدات جوان که زیرمجموعه ای از ستاد اربعین هستند تشکیل شده که کارهای خوبی در آنجا می شود.

این مستندساز متذکر شد: به هر صورت آنطور که ما باید شاهد روایت هنرمندانه از این راهپیمایی بزرگ بودیم صورت نگرفته و روایت هنرمندانه ای و جایگاه آرتیستیکی را در این حوزه شاهد نبودیم.

دهنوی سپس با تأکید بر اینکه هر سال لازم است تولیدات جدیدی با موضوع اربعین را شاهد باشیم تصریح کرد: هر یک از زواری که به مقصد کربلا می روند می توانند دستمایه تولید یک اثر باشند. آنقدر در این راهپیمایی اتفاقات جالب توجهی وجود دارد که حدی بر آن نمی توان متصور شد و هنرمندان باید بیایند و قصه ها و اتفاقات این تجمع بزرگ را پوشش دهند. سینما نیز باید تمام قد وارد میدان شده و از این قصه ها برای تولید فیلم حمایت کند.

کارگردان مستندهای «همسفران جابر» و «غرفه های بهشت» متذکر شد: خوشبختانه ما امسال قرار است در ایام اربعین و در این راهپیمایی بزرگ فیلم کوتاه داستانی تولید کنیم که تصمیم بسیار جذابی است. البته این کار دشواری های خاص خود را نیز دارد اما اگر بتوانیم از این اتفاق مستندگونه به درستی بهره گیری کنیم می توانیم دستاورد خوبی را شاهد باشیم.