سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸

«شفیع آقامحمدیان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«سینمای ما» درگیر «امیال سرمایه‌داران» شده/ از سینمای فرهنگی و آموزنده و عدالت‌خواه بسیار فاصله گرفته‌ایم/ خزعبلات به خورد مردم می‌دهیم!

غرفه سینماپرس در نمایشگاه مطبوعات؛ شفیع آقا محمدیان

سینماپرس: شفیع آقامحمدیان کارشناس فرهنگی و کارگردان سینما در آستانه روز ملی سینما در خصوص تصورش از چشم انداز و آینده سینمای ایران با سینماپرس گفتگو کرد.

مدیرعامل اسبق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: سینمای ما امروزه متأسفانه درگیر امیال سرمایه داران شده و از انتظاراتی که مردم از آن داشتند هیچ خبری نیست.

وی سپس با بیان اینکه سینما امروزه از اهداف نظام، انقلاب و شهدا فاصله بسیار زیادی گرفته است تصریح کرد: بنده معتقدم نه تنها در کشورمان کسانی که اهل خرد و تفکر و اندیشه و عدالت و فرهنگ هستند از سینما توقع دیگری دارند که در دنیا هم توقع از سینما و سینماگران ایرانی چیزی فراتر از آن است که امروز شاهدش هستیم.

آقامحمدیان ادامه داد: ما از سینمای فرهنگی و آموزنده و عدالت خواه بسیار فاصله گرفته ایم و این شکاف و این خلاء به راحتی پر شدنی نیست! نباید به اسم طنز و کمدی آثار مبتذل و سخیف به خورد مردم داد! ما امروزه نازل ترین فیلم ها را به عنوان کمدی مطرح می کنیم و با فروش بالای آن ها خوشحال می شویم و می گوییم سینمای کشورمان شاخص شده است! اما در واقعیت فروش بالای این نوع فیلم ها رسماً دلیل شکست سینمای فرهنگی است و نشانگر آن است که ما از اهداف اصلی مان به شدت دور شده ایم.

این سینماگر خاطرنشان کرد: ما از پتانسیل و جاذبه سینما برای ترویج افکار و اندیشه های سالم و اخلاقی و انسانی و انقلابی بهره نمی بریم و به جای آن خزعبلات به خورد مردم می دهیم. افسوس که نه تنها برخی سرمایه داران و سرمایه گذاران و تهیه کنندگان که برخی مدیران سینمایی هم درگیر این نگاه شده اند و بدیهی است تا وقتی این نگاه و رویکرد اصلاح نشود نمی توان امیدی به بهبود شرایط داشت.

عضو شورای سیاست گذاری جشنواره رشد با طرح این پرسش که آیا ما در سینمای ایران توانسته ایم وحشی گری صهیونیست ها را به درستی نشان دهیم؟ متذکر شد: ما فقط حرف می زنیم اما در عمل دست روی دست می گذاریم. سینمای ایران باید به عنوان سینمای اسلامی در نشان دادن میزان خشونت و وحشی گری صهیونیست ها حرف اول و آخر را بزند؛ اما کو؟ چرا هیچ نشانی از چنین آثاری در سینمای ما نیست؟

کارگردان فیلم سینمایی «مروارید سیاه» تأکید کرد: آنچه عیان است اینکه ما هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین المللی به شدت دچار ضعف هستیم. علاوه بر اهمال کاری هایی که در خصوص محتوای آثار صورت می گیرد برخی اتفاقات دیگر نظیر پولشویی و... نیز لطمات جدی به سینما وارد کرده که ما آثار آن را به وضوح می بینیم.

وی افزود: من امیدوارم حالا که صحبت از دولت وفاق شده و در مجلس شورای اسلامی هم اصولگراها و اصلاح طلب ها قرار است با هم کنار بیایند هر شخصی که به عنوان وزیر و مدیر و مسئول و سیاست گذار فرهنگی در هر حوزه ای اداره امور را در دست می گیرد در پی آن باشد که تنها اهداف نظام و انقلاب اسلامی را پیاده سازی کند.

این کارشناس فرهنگی در خاتمه این گفتگو افزود: من در زمان وزارت آقای صالحی در دولت آقای روحانی از ایشان موفقیت زیادی را به یاد ندارم و از این رو به شدت دل نگرانم که قرار است با حضور ایشان چه اتفاقی در عرصه فرهنگی و هنری کشور رقم بخورد. آنچه واضح است اینکه عرصه فرهنگ و هنر عرصه ای بسیار مهم است که نیازمند وزیری پخته تر و قوی تر است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.