فیلمنامه نویس فیلم های سینمایی «رز زرد» و «فرزند چهارم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: ما هرچه می کشیم از خودمان است؛ تا وقتی امثال ناصر تقوایی خانه نشین شده و امثال بهرام بیضایی جلای وطن می کنند می توان توقع داشت که فیلمنامه های درخشان نوشته و ساخته شود؟
وی در همین راستا ادامه داد: هنوز که هنوز است پس از گذشت سال ها از نگارش فیلمنامه «روز واقعه» بهرام بیضایی این اثر در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) پخش می شود و مخاطب دارد. تازه جالب اینجا است که خود آقای بیضایی از نتیجه نهایی محصول رضایت ندارد. ما در سینمای کشورمان به چنین فیلمنامه های محکمی نیاز داریم اما متأسفانه چنین اتفاقی جزو دغدغه های مسئولان فرهنگی نیست.
خودسیانی تأکید کرد: شما تصور کنید در کشوری زندگی می کنید که شاهکار ادبیات شان متعلق به قرن پنجم و ششم است اما کسی پیدا می شود که برداشت های شخصی خود را از این شاهکارها دارد؛ آیا در چنین شرایطی شما می توانید از روی چنین شاهکارهایی اقتباس کنید؟
این فیلمنامه نویس یادآور شد: یک زمانی مولوی و حافظ و فردوسی و نظام گنجوی و عبید زاکانی در کتاب های دانش آموزان نقش و جایگاه ویژه ای داشتند اما امروزه اغلب این ها از کتاب های درسی حذف شدند و جای شان را به چیزهای دیگری داده اند. این ها نشان از آن دارد که ما به صورت ناخواسته در حال نابودی ریشه های فرهنگی مان هستیم و نابخردانه اقدامی نادرست انجام می دهیم.
وی خاطرنشان کرد: من شخصاً کسانی را می شناسم که رشته شان ادبیات فارسی بود اما «خسرو و شیرین» را نخوانده بودند. خوب این اتفاقات بسیار تلخ است. معلوم است که وقتی دانشجوی ادبیات ما چنین باشد اوج سینمای کشورمان هم برخی کمدی های سطحی می شود.
فیلمنامه نویس سریال های تلویزیونی «تولدی دیگر» و «دنیای شیرین» در خاتمه این گفتگو گفت: بنده معتقدم حوزه فرهنگ و هنر به ویژه سینما نیاز به حضور مدیرانی دارد که ادبیات و حکمت و فلسفه بدانند؛ از سوی دیگر ما مدیرانی را می خواهیم که به صورت دراز مدت به مسائل بیاندیشند و تنها به فکر گذران دوران مدیریتی خود نباشند. مدیر فرهنگی باید مدیر آینده ساز جامعه باشد. بی تردید اگر چنین مدیری پیدا شود شرایط بسیار بهبود پیدا خواهد کرد در غیر این صورت وضعیت از این هم بدتر خواهد شد.
ارسال نظر