دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹

کارگردان «عشق فیلم» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

زنده یاد «امین تارخ» علاوه بر اینکه هنرمند قابلی بود «انسانی بسیار شریف» نیز بود/ او اولین نفری بود که «کلاس بازیگری در ایران» به راه انداخت

امین تارخ

سینماپرس: ابراهیم وحیدزاده کارگردان سرشناس سینما همزمان با دومین سالگرد درگذشت زنده یاد امین تارخ در خصوص این هنرمند با سینماپرس گفتگو کرد.

کارگردان فیلم های سینمایی «عشق فیلم» و «تحفه ها» که سابقه همکاری با زنده یاد تارخ را در فیلم سینمایی «مجسمه» و در نقش «بهرام شیرازی» دارد در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: زنده یاد امین تارخ در دانشکده هنرهای زیبا و در رشته بازیگری تحصیل کرده بود و یکی از دانشجویان ممتاز این دانشگاه بود. او در ابتدا به فعالیت در حوزه تئاتر پرداخت و پس از آن چند سریال بازی کرد و تقریباً به فردی سرشناس تبدیل شد.

وی یادآور شد: کار به جایی رسید که من می خواستم در سال ۱۳۷۱ فیلم «مجسمه» را بسازم و مدام در این فکر بودم که چه کسی برای بازی در نقش اول این فیلم مناسب است؛ هرچه بیشتر جستجو می کردم کمتر میافتم و کار به جایی رسید که یکی از دوستان به من گفت تو اگر بتوانی بازیگری را پیدا کنی که از نظر فیزیکی ۵۰ درصد هم متناسب با نقشی که می خواهی داشته باشد بقیه اش حل است و اگر بازیگر هنر داشته باشد می تواند آن نقش را به خوبی ایفا کند؛ همین اتفاق باعث شد ناگهان جرقه حضور امین تارخ در این نقش در ذهنم زده شود.

وحیدزاده ادامه داد: من با آقای تارخ تماس گرفتم و جلسه ای گذاشتیم و قرار شد با هم کار کنیم؛ در خاطرم هست که خیلی از افراد در آن زمان به من ایراد می گرفتند و می گفتند آقا این کار را نکنید! آقای تارخ تاکنون در هیچ نقش کمدی بازی نکرده و این کار ریسک دارد و چرا شما می خواهید که رل اول یک فیلم کمدی را به ایشان بدهید! اما من دلم قرص بود که نه تنها اتفاق بدی نخواهد افتاد بلکه کار بسیار هم خوب جلو خواهد رفت چرا که به دانش و توانایی زنده یاد تارخ در هنر بازیگری به شدت ایمان داشتم ضمن اینکه فیلم «مجسمه» هم یک کمدی موقعیت بود و اگر هنرپیشه زمینه قبلی بازی در نقش کمدی نداشت باز هم می توانست در آن ایفای نقش کند چرا که قرار بود هنرپیشه نقش را جدی بازی کند اما فضا و اتفاقات بود که کمدی ایجاد می کرد.

این سینماگر افزود: ما توانستیم به اصطلاح خیلی خوب با هم مچ بشویم؛ ایشان درک بسیار خوبی از نقش داشت و سراسر زمانی که ما مشغول تولید این فیلم بودیم برای من سرشار از خاطراتی جذاب است. زنده یاد تارخ علاوه بر اینکه هنرمند قابلی بود انسانی بسیار شریف نیز بود و من با او ارتباط دوستانه بسیار خوبی داشتم.

کارگردان فیلم های سینمایی «شام عروسی» و «تاکسی نارنجی» تأکید کرد: شاید برای برخی افراد که بیشتر نقش های جدی از زنده یاد تارخ را دیده اند باورپذیر نباشد که ایشان انسان به شدت شوخ طبعی بود. من یادم می آید در روزهای فیلمبرداری او به شدت حرف های بامزه ای می زد که فضای کار را عوض می کرد. مثلاً در خاطرم هست که یک روز ایشان گفت من برای نهار شاتوبریان می خورم و من بلافاصله پشت بندش گفتم که من با اتوبوس آمدم؛ ناگهان همه گروه زیر خنده زدند چرا که دو جمله ای که ما گفتیم هیچ ربطی به هم نداشت.

وی سپس با بیان اینکه تارخ کاشف استعدادهای درخشان در حوزه بازیگری بود متذکر شد: او اولین نفری بود که کلاس بازیگری در ایران به راه انداخت و خوشبختانه به شدت در کارش موفق شد. کسانی از کلاس او بیرون آمدند که امروز هر یک برای خود اعتبار زیادی در هنر بازیگری دارند. دلیل این اتفاق هم آن بود که هم آن ها مستعد بودند و هم تارخ به تمام ذوق و علاقه اش به آن ها درس می داد و هرگز آن ها را به حال خود رها نکرد و باعث شد تا آن ها در عرصه هنری بازیگری خوش بدرخشند.

وحیدزاده در خاتمه این گفتگو افزود: جای امین تارخ این روزها به شدت خالی است؛ امیدوارم روحش در آرامش باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.