دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹

عضو هیأت انتخاب بخش فیلم هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران:

نباید نسبت به فیلمسازی که از «هوش مصنوعی» در تولید اثرش استفاده کرده است مقاومت نشان دهیم و آن را نامناسب بدانیم

داریوش یاری در نخستین روز سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

سینماپرس: عضو هیأت انتخاب بخش فیلم هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران عنوان کرد آثار نوجوانان در این دوره از المپیاد برخلاف جشنواره‌های سینمایی دیگر از تنوع بالایی در حوزه ژانر برخوردار است.

به گزارش سینماپرس، داریوش یاری عضو هیئت انتخاب بخش فیلم هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران با اشاره به تنوع آثار موجود در این دوره از المپیاد فیلمسازی گفت: گاهی در جشنواره فیلم‌های کوتاه و سینمایی می‌بینیم که سال‌ها خبری از فیلم‌های ژانر وحشت و پلیسی و معمایی نیست و سینما تنها به سمت فیلم‌های اجتماعی یا کمدی پیش می‌رود اما اتفاق جالب در این المپیاد این بود که توانستیم شکل‌های مختلف فیلم‌ها را در این رویداد ببینیم و این تنوع کار بسیار برای من عجیب بود.

وی به توانمندی نسل جدید در عرصه فیلمسازی اشاره کرد و افزود: بعد از دیدن این فیلم‌ها با خود گفتم که باید به زودی از عرصه سینما کنار برویم چرا که این نسل با این شیوه‌ای که پیش می‌رود، قرار است بسیار جذاب‌تر، جسورتر، مطمئن‌تر و عمیق‌تر از ما حرف بزند.

این کارگردان و نویسنده سینما انجام کارگروهی توسط شرکت‌کنندگان در المپیاد را ضروری دانست و عنوان کرد: امیدوارم المپیاد فرصتی برای جمع‌شدن این افراد دور هم به صورت کارگاهی و گروهی باشد تا بتوانند تجربیات مشترکی را رقم بزنند. سینما یک کار گروهی است و اگر بتوانیم به بهانه این المپیاد، همین موضوع را یاد بگیریم اتفاق خوبی برای نسل ماست.

وی با اشاره به کیفیت فنی آثار موجود در این دوره از المپیاد بیان کرد: فیلم‌هایی که دیدیم به صورت داستانی، مستند و انیمیشن ساخته شده بود و نوجوانان توانسته بودند در هر سه قالب به خوبی کار کنند؛ در قالب مستند اشکال مختلف این حوزه مثل مستندهای آرشیوی، گزارشی، شاعرانه و اجتماعی را داشتیم که به خوبی ساخته شده بود و در قالب داستانی کارهای قصه‌داری وجود داشت که برخی از آنها بسیار خوب بود و ما به عنوان داور فکر کردیم که ممکن است این کار یک کودک یا نوجوان نباشد و گاهی با دید شک به کارها نگاه می‌کردیم.

یاری ادامه داد: در بخش فیلم‌های انیمیشن نیز آثاری وجود داشت که ما را در این باره که می‌تواند کار یک نوجوان باشد یا خیر، به شک می‌انداخت اما متوجه شدیم که آثار از آن خود نوجوانان بوده و آنها جسورانه و با استفاده درست از تجهیزات و تکنولوژی امور را پیش برده‌اند.

وی با قدردانی از نحوه استفاده نوجوانان از امکانات ساخت فیلم عنوان کرد: گاهی به نظر می‌رسید که بخش فیلم‌های کوتاه داستانی جشنواره فیلم تهران را به تماشا نشسته‌ایم و این نشان می‌دهد که فیلم‌ها از نظر ساختار، استفاده از تجهیزات و موضوعات فنی بسیار خوب عمل کرده‌اند. باید این نوید را داد که آثار خوب به تعداد قابل‌توجهی در المپیاد وجود دارد و هر کس آنها را ببیند متوجه می‌شود که سطح کیفی برخی از آنها بسیار بالا است.

عضو هیأت انتخاب بخش فیلم هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران درباره کیفیت محتوایی آثار در این دوره از المپیاد تصریح کرد: از نظر محتوایی و مضمونی، علی‌رغم آنکه تعدادی از آثار آموزشی به همت مدارس تولید شده بود، احساس می‌شد که باید پیش از گفت‌وگو با نوجوانان، مدیران و معلمان مدارس را فراخواند تا از آنها برای کمک به این هنرجویان و جدی‌تر گرفتن آنها برای پرواز به قله‌های بلندتر درخواست کرد. با این وجود وقتی به آثار نگاه کنیم، می‌بینیم که در آنها نگاه چالشی، منتقدانه و مطالبه‌گرانه وجود دارد و حتی برخی به نسل و شیوه زیست خود هم انتقاد کرده بودند.

وی با تاکید بر ضرورت توجه مدارس به مضمون هنر به جای مسائل فنی، بیان کرد: امروزه نوجوانان می‌توانند با یک جستجوی ساده در اینترنت روش‌های مختلف در فیلمسازی را پیدا و بهتر از کسانی که سال‌ها تجربه دارند عمل کنند و این اتفاق در برخی فیلم‌های المپیاد مشهود بود و نشان می‌داد که آنها حتی از معلمان خود نیز پیشی گرفته‌اند؛ معنا و مفهوم در فیلم برای ما مهم است و مدیران مدارس باید پاسخ دهند که برای آشنایی نوجوانان با زیستگاه، تجربه‌گاه، فضای مشاهده‌گری و نگاه به جهان هستی با آن فضای روانشناسی و جامعه‌شناسی چه اقداماتی انجام داده‌اند و چقدر کمک کرده‌اند تا مفهوم هنر را به درستی درک کنند.

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی یک امکان بوده و استفاده از آن یک کار هنرمندانه است، عنوان کرد: در مجموعه آثار، فیلمی وجود نداشته که به طور کامل توسط هوش مصنوعی ساخته شده باشد ولی نباید نسبت به فیلمسازی که از هوش مصنوعی در تولید اثرش استفاده کرده است، مقاومت نشان دهیم و آن را نامناسب بدانیم. در این عرصه باید چنین تجربیاتی شکل بگیرد و باید جستجو کرد که چرا نگاه‌های جسورانه و تجربه‌گرایانه در کارهای بچه‌ها آنقدر کمرنگ است درحالی که تصور دیگری در این خصوص وجود دارد.

این نویسنده و کارگردان سینما پیروی از اصول آئین‌نامه المپیاد فیلمسازی نوجوانان را مهم‌ترین شاخصه در داوری آثار دانست و تصریح کرد: الگوی اصلی را که آئین‌نامه مشخص کرده مدنظر قرار دادیم. مسئله مهم برای ما این بود که فیلم را یک نوجوان ساخته باشد و داستان داشته باشد. همچنین پیروی از الگوهای صحیح و برخورداری از فرم و ساختار مناسب و رسیدن به نتیجه مطلوب مهم بود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه ژانر فیلم تولید شده در داوری آن بی ‌تأثیر بوده است، بیان کرد: همه فیلم‌ها با یک شاخصه مقایسه شدند و هیچ‌گونه اغماضی نسبت به هیچ نوع فیلمی وجود نداشت.

مرحله نهایی هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران از ۲۴ تا ۲۹ شهریور امسال در شهر اصفهان با مدیریت وحید ملتجی از سوی بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.