چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰

رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت ارشاد:

«مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی» برای توسعه و همگانی کردن «هوش مصنوعی» همکاری می‌کند!

نفوذ فرهنگی؛ فضای مجازی؛ سبک زندگی

سینماپرس: رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تدوین مقررات‌ برای تسهیل و تقویت حضور کسب و کارهای فرهنگی و هنری در فضای مجازی گفت: طرح‌های نخبگان این حوزه برای ایجاد هم‌افزایی با نسل جوان و متخصصان در حوزه هوش مصنوعی حمایت و هدایت خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، سعید پورابوالقاسم در گفت و گو با ایرنا درباره اقدامات مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای گسترش ظرفیت های فرهنگ و هنر ایرانی در عصر هوش مصنوعی اظهارداشت: در این راستا کارگروه تخصصی نخبگان و اساتید دانشگاهی برای شناسایی مسائل و مشکلات و چشم‌انداز این حوزه تشکیل خواهد شد.

وی گفت: این کارگروه تعیین خواهد کرد که مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مرجع تخصصی این حوزه در کشور است و خود را موظف می‌دانیم بر حسب ماموریت این مرکز اقداماتی برای پاسخ به سوالاتی همچون رابطه فناوری‌های نوین با فرهنگ و تمدن ایرانی چیست؟ و فناوری‌های هوش مصنوعی چگونه، به چه طریقی و در راستای کدام چشم‌انداز می‌توانند به اعتلای فرهنگ و تمدن ایرانی کمک کنند؟ پاسخ دهیم.

پورابوالقاسم افزود: برای تشکیل این کارگروه، نیازمند بهره‌مندی از نظرات اهالی فناوری و حوزه‌های رسانه و هنری، سازمان‌های متولی فناوری در جهت تدوین سیاست‌ها و شناسایی ظرفیت‌ها در راستای توسعه و به ویژه کمک به شکل‌گیری هویت نسل جوان هستیم.

رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: از نخبگان دعوت می‌کنیم تا ایده‌ها و نظرات خود را در قالب طرح ارائه دهند و برای اجرایی‌سازی، تصمیم‌گیری و تاثیرگذاری بهتر به این مرکز مشاوره دهند.

وی خاطرنشان کرد: مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با راهکارهای متخصصان و نخبگان در کنار سایر نهادها و دانشگاه‌های کشور برای توسعه و همگانی کردن هوش مصنوعی همکاری می‌کند و با همراهی ستاد عالی هوش مصنوعی، رباتیک و مرکز ملی فضای مجازی برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز همکاری لازم را خواهد داشت.

پورابوالقاسم اظهارداشت: ماموریت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی به عنوان نهادی فرهنگی، پیشران و تنظیم‌گر، ارتقای ظرفیت‌های حکمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعتلا و صیانت امر فرهنگ در فضای مجازی است و کار ویژه‌ای را عهده‌دار است.

سعید پورابوالقاسم - رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تسهیل حضور کسب و کارهای فرهنگی و هنری در فضای مجازی

رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تدوین مقررات‌ به منظور تسهیل و تقویت حضور کسب و کارهای فرهنگی و هنری در فضای مجازی، حمایت و هدایت از طرح‌های نخبگان این حوزه، شبکه‌سازی و کمک به جریان‌سازی فرهنگی فعالان و ظرفیت‌های فضای مجازی را از برنامه‌های این نهاد برای اعتلای فرهنگ و هنر و ایجاد هم‌افزایی با نسل جوان و متخصصان در حوزه هوش مصنوعی و سواد فضای مجازی عنوان کرد.

وی گفت: تشکیل کارگروه تخصصی اساتید فرهنگ و رسانه برای تدوین و تنظیم دستورالعمل‌های اجرایی، گسترش ادبیات کسب و کارهای فرهنگی و هنری در مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی از طریق ایجاد بستر اقتصادی برای اصحاب هنر، امکان نشر و صادر کردن هنرهای ایجاد شده با فناوری‌های نوین، ایجاد بستر گفت و گو و آموزش برای انتقال و آگاهی فرهنگ ایرانی به نسل جوان برای شناخت تمدن و فرهنگ ایرانی از طریق تولید محتوا با کمک فناوری‌های نوین از دیگر برنامه‌های این نهاد است.

پورابوالقاسم درباره شناسایی و انتقال فناوری‌های نوین در حوزه فرهنگ و هنر در حوزه ماموریتی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در این راستا برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین، راه‌اندازی جشنواره مجازی مشاهیر ایران زمین، موزه مجازی هنرهای معاصر ایران، طراحی و ساخت اپلیکیشن تخصصی برای تولید محتوای فرهنگی توسط مردم مدنظر قرار می‌گیرد.

رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به راهبری و هماهنگی رشد تولید محتوا و خدمات فرهنگی ایرانی اسلامی در فضای مجازی افزود: تدوین و اجرایی‌سازی ۵۰۰ محتوای چندرسانه‌ای برای گسترش شناخت مفاخر ایران، فراخوان جذب ایده‌ها از سوی اهل فن و دانش با محوریت درخشندگی فرهنگ و هنر ایرانی در فضای مجازی انجام خواهد شد.

وی همکاری با دانشگاه‌های علوم انسانی و هنر برای ایجاد گروه چند رسانه‌ای و ایجاد دبیرخانه دائمی همایش سواد فضای مجازی را از دیگر برنامه‌های این نهاد برای اعتلای فرهنگ و هنر و ایجاد هم‌افزایی با نسل جوان و متخصصان در حوزه هوش مصنوعی و سواد فضای مجازی برشمرد.

پورابوالقاسم اظهارداشت: انتشار فصلنامه تخصصی با عنوان «سواد مطالعات فضای مجازی و فناورین‌های نوین»، برگزاری ششمین همایش سواد فضای مجازی با محوریت «فرهنگ و سواد فضای مجازی در عصر هوش مصنوعی»، نشست ملی فعالان فضای مجازی با محوریت «کودک و خانواده، هوش مصنوعی، خلاقیت‌های نوین»، جشنواره مجازی کارتون با عنوان «سواد فضای مجازی و فناوری‌های نوین» و جشنواره مجازی حکیم ابوالقاسم فردوسی در چهار بخش؛ شاهنامه خوانی، نقالی، تصویرسازی و متون مکتوب از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است.