چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳

استاد «محمد گلریز» :

برای «دفاع مقدس» حدود ۴۲ اثر خوانده‌ام/ «آهنگساز» مهم است ولی آن کسی که یک قطعه موسیقی را جلوه می‌بخشد «تنظیم‌کننده» است

محمد گلریز

سینماپرس: محمد گلریز، خواننده نام آشنای دفاع مقدس به عنوان یکی از مطرح‌ترین خوانندگان دفاع مقدس به شمار می‌رود. همین امر اما، موجب شده است که هر ساله در مقاطعی مانند هفته دفاع مقدس، صدای آثار او بیش از هر زمانی دیگری به گوشمان برسد و همین امر مجالی می‌شود برای اهالی رسانه تا خاطرات گلریز را در آن برهه زمانی باری دیگر بازگو کنند.

به گزارش سینماپرس، اکنون که در هفته دفاع مقدس به سر می‌بریم، با او تماسی داشتیم تا جویا شویم که بهترین اثرش به عقیده خود و البته آهنگسازی که رضایت خاطر بیشتری از همکاری با او داشته است، کدامند؟

محمد گلریز در ابتدای این گفت‌وگو به ایسنا گفت: برای دفاع مقدس حدود ۴۲ اثر خوانده‌ام. آثاری که خوانده‌ام، به آنها علاقه‌مند بودم؛ چرا که مقطعی از تاریخ دفاع مقدس را بیان می‌کردند. من هر کدام از آثاری را که خوانده‌ام، دوست دارم ولی یکی از آن آهنگ‌ها برایم فرق دارد.

او ادامه داد: یکی از کارهایم که نه به تأیید من، بلکه به تأیید همه اهالی مرتبط با دفاع مقدس و موسیقیدانان ماندگار شد، «خجسته باد این پیروزی» بود که حتی خارج از مرزها رفته است. به خاطر دارم که یکی از دوستان که در آمریکا تحصیل می‌کرد، تعریف می‌کرد که استادش در واحد درسی موسیقی بین‌الملل موسیقی قطعه «خجسته باد این پیروزی» را به لحاظ فنی و تنظیم شرح داده است.

این خواننده تصریح کرد: این قطعه در بین مردم هم بسیار ماندگار شد و هنوز وقتی من را در کوچه و خیابان می‌بینند، زیر آواز می‌زنند و بخشی از این آهنگ را می‌خوانند و یا اینکه بجای نام خودم، من را آقای «پیروزی» خطاب قرار می‌دهند.

این هنرمند در ادامه درباره اینکه از همکاری با کدام آهنگساز احساس رضایت خاطر بیشتری دارد؟ می‌گوید: من با بسیاری از آهنگسازان و شعرا کار کرده‌ام که تمامی آنها بدون چشم داشت مادی کار می‌کردند و از جان و دل برای کار خود مایه می‌گذاشتند. این آهنگسازان افراد نام‌آشنایی همچون هادی آرزم، محمد میرزمانی و ... بودند که کارهای ماندگاری برایم ساختند ولی شاخص‌ترین آنها آقای راغب بود.

گلریز تصریح کرد: بیشتر کارهایم توسط آقای احمدعلی راغب ساخته شد که آثار خیلی خوبی هم بودند، نمونه‌اش همین «خجسته باد این پیروزی» بود؛ البته که آقای راغب به «مرد هزارآهنگ» معروف بود؛ زیرا هر ملودی که می‌ساخت با دیگری متفاوت بود که این امر حکایت از استعداد فوق‌العاده او داشت.

او افزود: فراموش نکنیم گه آهنگساز مهم است ولی آن کسی که یک قطعه موسیقی را جلوه می‌بخشد، تنظیم‌کننده است. درحقیقت فردی که می‌تواند یک قطعه موسیقی را شاخص و مبرا کند برای مردم، تنظیم کننده است که آقای مجتبی میرزاده یکی از هنرمندان به نام تنظیم در آن دوره بودند و بسیاری از کارهایی که من یا خوانندگان دیگر خواندیم را تنظیم کردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.