سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۴

«رضا برجی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«اسرائیلی‌ها» برای «جبهه مقاومت» یک غافلگیری به وجود آوردند/ در «حوزه فرهنگ و هنر و رسانه» به شدت فشل هستیم/چرا چند تا بچه را برای گزارش گرفتن و مستندسازی به «لبنان» اعزام می‌کنند!؟

رضا برجی در مراسم انتخاب چهره سال هنر انقلاب اسلامی

سینماپرس: «رضا برجی» عکاس شهیر ایرانی و مستندساز پیشکسوت ضمن تاکید بر این مهم که «شبکه نفوذ» کار خود را خیلی خوب انجام می‌دهد، به ضعف شدید رسانه‌ای در پوشش تحولات لبنان و بالاخص شهادت مظلومانه سید مقاومت شهید سیدحسن نصرالله اشاره و گفت: چرا استخوان ترکانده ها نیستند و چند تا بچه کوچک را برای گزارش گرفتن و مستندسازی اعزام می کنند؟ این عکس هایی که طی روزهای اخیر می بینیم اصلاً مشخص نمی کند که جغرافیای آن لبنان است؛ هیچ مصاحبه خوبی با مردم نشده؛ ما دو تا خبرنگار نداریم که دوربین زنده باشد در فرودگاه و ... این وظیفه رسانه ها است که مطالبه کنند.

کارگردان مستندهای «سال های گلوله و زنبق» و «سواحل اشک و زیتون» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: سیدحسن نصرالله به دنیا اثبات کرد که حزب الله لبنان یک قدرت بلامنازع در جهان امروز است؛ اینکه سیدحسن نصرالله جایگاه ویژه ای در مناسبات لبنان داشت بر هیچکس پوشیده نیست و همه مردم دنیا به بزرگی و عظمت این مرد واقف هستند.

وی سپس با بیان اینکه هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که مانند لبنان خاص باشد متذکر شد: به جهت جغرافیا، مذهب، دین و قومیت های مختلف این کشور بسیار خاص است. ما در لبنان شاهد حضور گروه های مختلف مسیحی، شیعیان و اهل تسنن و همچنین جامعه کردها و... هستیم. اصولاً این کشور اقلیم عجیبی دارد و سیدحسن نصرالله نقشش این بود که همه این گروه ها را بدون استثنا زیر چتر خود بگیرد و نوعی وحدت در لبنان به وجود آورد.

این مستندساز خاطرنشان کرد: با درایت شهید نصرالله این گروه های مختلف هرگونه درگیری با خود را کنار گذاشتند. ایشان یک روز تصمیم گرفت همه رهبران این گروه ها را کنار هم جمع کند و همه را ظرف ۲۴ ساعت دور یک میز جمع کرد و وحدت و همدلی خاصی را به وجود آورد.

برجی در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه جبهه مقاومت ضربه سختی خورد اما جهاد ادامه دارد ادامه داد: اسرائیلی های جنایتکار برای جبهه مقاومت یک غافلگیری به وجود آوردند و به یک باره بخش زیادی از فرماندهان مقاومت را مورد هدف خود قرار دادند. آن ها در ابتدا به وسیله انفجار پیجرها و سپس با بمباران وحشیانه تعداد کثیری از نیروهای رضوان و حزب الله را شهید و مجروح کردند اما بنده به ضرس قاطع عنوان می کنم که اسرائیل با این کارها گور خود را کند.

کارگردان مستندهای «عید بطاط» و «عراق سرزمین جنگ ها» افزود: گروه های چریکی آتش به اختیار قطعاً ساکت نخواهند نشست و تو دهانی محکمی به صهیونیست ها خواهند زد. چریک ها از مرکز دستور نمی گیرند تا عملیاتی انجام دهند و به همین رو به زودی ان شاالله شاهد انتقام گیری آن ها خواهیم بود.

وی سپس با انتقاد از انفعال حوزه های فرهنگی، هنری و رسانه ای کشور در قبال اتفاقات محور مقاومت طی یک سال گذشته گفت: ما در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه به شدت فشل هستیم. پرسش من از مسئولان این است که الآن چند گزارش ویژه از بیروت داریم؟ چند خبر داریم؟ چرا بی بی سی و دویچه وله و المنار و الجزیره مدام گزارش های میدانی دارند و ما در رسانه های مان تنها شاهد گزارش های دم دستی و بعضاً تکراری هستیم؟

برجی تصریح کرد: من مرتب شبکه ها را دنبال می کنم و می بینم گزارش جدی نداریم. الآن زمانه ای است که گزارش گران حاضر در بیروت باید گزارش روتین بدهند. باید ببینیم چه دست هایی در کار است که بچه هایی که استخوان ترکاندند در این راه نادیده گرفته می شوند و هیچکس آن ها را به بیروت اعزام نمی کند؟ من نوعی در این راه سال ها کسب تجربه کردم اما ما را دور نگه داشتند از منطقه و به نوعی بایکوت مان کردند. این نوع بایکوت کردن برای من به شدت بودار است!

این سینماگر تأکید کرد: شبکه نفوذ کار خود را خیلی خوب انجام می دهد. وضعیت به گونه ای شده که بنده بر این باورم که نمی خواهند بچه های ایرانی آنجا حضور داشته باشند. من در طول ۱۶ جنگی که رفتم می دانم باید چه کنم. چرا مرا اعزام نمی کنند؟ بنده حتی اخیراً در دیداری که با رهبری فرزانه انقلاب داشتیم نامه ای را به آقای صالحی دادم اما ایشان حتی جواب نامه مرا ندادند.

وی در خاتمه این گفتگو گفت: چرا استخوان ترکانده ها نیستند و چند تا بچه کوچک را برای گزارش گرفتن و مستندسازی اعزام می کنند؟ این عکس هایی که طی روزهای اخیر می بینیم اصلاً مشخص نمی کند که جغرافیای آن لبنان است؛ هیچ مصاحبه خوبی با مردم نشده؛ ما دو تا خبرنگار نداریم که دوربین زنده باشد در فرودگاه و ... این وظیفه رسانه ها است که مطالبه کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.