یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۶

کارگردان «ب-۱۲» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

چند دهه است که هیچ فیلم ماندگاری برای «کودک و نوجوان» تولید نشد/ بخشی از «فیلمسازان حوزه کودک و نوجوان» به جای دغدغه داشتن برای این قشر «دغدغه گیشه» را دارند!

امید نیاز

سینماپرس: «امید نیاز» کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ضمن آسیب‌شناسی فضای حاکم بر عرصه تولیدات سینمایی کودک و نوجوان در کشور بیان داشت: بخشی از فیلمسازان حوزه کودک و نوجوان به جای دغدغه داشتن برای این قشر دغدغه گیشه را دارند و این اتفاق سبب ساز آن شده تا هر اثری ولو به صورت سردستی و باری به هر جهت به اسم کودک و نوجوان تولید شود.

کارگردان فیلم سینمایی «همسر دات کام» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: متأسفانه برخی آثار حوزه کودک و نوجوان مناسب این قشر نیستند؛ بحث مخاطب شناسی و کشف ضرورت ها برای تولید یک اثر باید جزو اولویت های اول یک هنرمند باشد اما متأسفانه هنرمندان یا این ضرورت ها را کشف نمی کنند و یا مخاطب را نمی شناسند و آشنایی به کودکان و نوجوانان این عصر ندارند و همه چیز را با نیازهای زمان خودشان می سنجند.

وی ادامه داد: اگر ما امروز می بینیم در برخی فیلم های کودک رقص و آواز می گذارند یا شوخی هایی در آن دیده می شود تنها به این دلیل است که می خواهند در گیشه بازگشت سرمایه داشته باشند؛ در واقع بخشی از فیلمسازان حوزه کودک و نوجوان به جای دغدغه داشتن برای این قشر دغدغه گیشه را دارند و این اتفاق سبب ساز آن شده تا هر اثری ولو به صورت سردستی و باری به هر جهت به اسم کودک و نوجوان تولید شود.

این سینماگر سپس با تأکید بر اینکه این اتفاق می تواند در دراز مدت بسیار آسیب زا باشد متذکر شد: یکی از مهمترین معضلات سینمای کودک و نوجوان سینماگرانی هستند که در این وادی مبادرت به تولید اثر می کنند اما مطالعه کافی در خصوص کودکان و نوجوانان که مخاطبان هدف اصلی شان هستند ندارند. بنده با حفظ احترام به شخصیت حقیقی این عزیزان سوألی دارم که ایشان چقدر مطالعه روی مسائل روانشناختی کودکان عصر جدید دارند؟ آمار و ارقام که نشان می دهد این ها با کودکان و نوجوانان این عصر آشنا نیستند و مطالعه بسیار اندکی دارند.

نیاز تصریح کرد: ما باید خودمان متوجه شویم که صرفاً نمی شود با چهار تا موزیک و گریم فانتزی و ببعی گذاشتن بگوییم فلان فیلم کار مناسب برای کودکان و نوجوانان است. بنده صراحتاً عرض می کنم که بخشی از معضل خود هنرمندان هستند و البته از سوی دیگر سیاست گذاری ها و اتاق فکرها و برنامه ریزی های کلان برای فیلم و تئاتر کودک و نوجوان نیز وجود ندارد و این حوزه به حال خود رها شده است.

این هنرمند یادآور شد: بنده در ۲ سال اخیر داور جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بودم و باید متأسفانه عنوان کنم که در این بخش هم با افت کیفی آثار مواجهیم. در واقع ساز و کاری تعریف نشده که هنرمند تخصصی نگاه کند. البته ما هر سال همین بحث را می کنیم که سینمای کودک به ظاهرسازی نیاز ندارد اما خوب گوش شنوایی نیست؛ حضور هنرمندان نوستالژیک در برخی فیلم ها یا جشنواره ها دردی از ما درمان نمی کند.

وی افزود: البته مشکلات حوزه کودک و نوجوان به همین جا ختم نمی شود؛ متأسفانه ما در پخش و اکران فیلم ها نیز با مشکل جدی روبرو هستیم؛ دولت باید پلتفرم تخصصی کودک و نوجوان راه اندازی کند که کارهای کودک پشت در اکران نمانند و حداقل بتوانند هزینه تولیدشان را در فرصتی کوتاه بازگردانند.

نیاز خاطرنشان کرد: من امیدوارم روزی فرا برسد که ما مخاطب کودک و نوجوان را این چنین دست کم نگیریم. ما نباید با بی سلیقگی در تولیدات مختص کودکان و نوجوانان روبرو شویم. ما نباید فراموش کنیم که کودک امروزی چند سال بعد مخاطب بزرگسال و حرفه ای سینمای ما است و ما نباید آن ها را از بن و ریشه خراب کنیم. ما با تماشاگر مهم و قدرتمندی به اسم کودک و نوجوان روبرو هستیم که باید به جهانش احترام بگذاریم و هرگز به صورت دم دستی برای او مبادرت به تولید اثر نکنیم.

این سینماگر در پایان این گفتگو افزود: ما زمانی این کاره بودیم اما الآن نیستیم. شما ببینید چند دهه است که هیچ فیلم ماندگاری برای حوزه کودک و نوجوان تولید نشده! گویا ما فقط می خواهیم نمای ساختمان مان قشنگ باشد که این فایده ندارد! ما باید برویم فیلم و سریال کودک بسازیم. اگر متولیان دغدغه کودک و نوجوان داشته باشند اتفاقات خاصی رقم می خورد و من امیدوارم این دغدغه مندی در آن ها به وجود بیاید تا باید تجدید قوا کنیم و به سوی آینده بهتر حرکت کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.