سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۲

داور بخش‌های «فیلم کوتاه» و «کودکان غزه» سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان:

در این جشنواره بسیاری از کارهایی که درباره غزه آمده بود حتی در حد یک عکس از «غزه» نبود/ خیلی ها سراغ سوژه «غزه» می‌روند چون می‌دانند «خریدار» دارد!

بهرام عظیمی

سینماپرس: داور بخش‌های «فیلم کوتاه» و «کودکان غزه» سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان گفت: خیلی از فیلمسازان سراغ سوژه غزه می‌روند چون می‌دانند این سوژه خریدار دارد و دیده می‌شود. ولی شاید قلبا درگیر سوژه نباشند.

به گزارش سینماپرس، بهرام عظیمی، کارگردان انیمیشن «تهران-۱۵۰۰» و انیمیشن‌های راهنمایی و رانندگی معروف به سیاساکتی در گفت‌گو با ایرنا به اصفهان اظهار کرد: من در این دوره از جشنواره داور بخش فیلم های کوتاه و «کودکان غزه» بودم که در هر دو بخش فیلم انیمیشن و مستند و داستانی وجود داشت.

وی درباره ارزیابی‌اش از آثار امسال توضیح داد: کیفیت آثار نسبت به آثار جشنواره‌های دیگر خیلی فوق العاده نبود. آثاری نبود که هیات داوران تعجب کنند و بگویند چقدر خلاقانه و چشمگیر بود. ولی کارهای بودند که می توانستند جایزه بگیرند.

داستان غزه خیلی دردناک است

خیلی ها سراغ سوژه غزه می روند چون می دانند این سوژه خریدار دارد و دیده می‌شودداور جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان درباره کیفیت فیلم‌های بخش کودکان غزه گفت:‌ در موضوعات اینچنینی مثل غزه محتوا ذاتا تاثیرگذار است. ولی حقیقت این است که بعضی وقت‌ها سوژه‌ها و جریان هایی باب می شود و یک عده سراغش می‌روند. داستان غزه خیلی دردناک است و اشک آدم را درمی آورد. حرفه‌ای ها از این موضوع یک محصول خاص درمی آورند. ولی در این جشنواره بسیاری از کارهایی که درباره غزه آمده بود حتی در حد یک عکس از غزه نبود.

وی افزود: ما عکس‌ها و فیلم های کوتاه واقعی چند ثانیه ای دیده ایم از کودک غزه ای که زیر آوار است و پدر و مادرش را از دست داده است. وقتی شما یک فیلم ۱۵ دقیقه ای می‌سازید، باید یک اثر تاثیرگذاری باشد. ولی این طوری نیست. خیلی ها سراغ سوژه غزه می روند چون می دانند این سوژه خریدار دارد و دیده می‌شود. ولی شاید قلبا درگیر سوژه نباشیم. چون بازارش داغ است آن سوژه را کار می کنیم. معلوم است این فیلم ها خوب در نمی آید. در کارهایی که من درباره غزه دیدم خیلی از کارها این طوری بود.

عده‌ای فقط برای این رویداد فیلم می سازند

جشنواره فیلم کودک و نوجوان جشنواره‌ای است که خیلی از آدم‌های حرفه‌ای در آن شناخته شده‌اند. این رویداد باعث شده خیلی جریان‌های سینمایی در کشورمان شکل بگیردعظیمی درباره تاثیرگذاری جشنواره اصفهان بر سینمای کودک توضیح داد: همیشه این طوری است که در یک دوره از جشنواره خیلی فیلم‌های خوب و جریان ساز ساخته می‌شود و در یک دوره نه. من سی سال پیش برای بولتن این جشنواره کاریکاتور می‌کشیدم و تصویرسازی می کردم. من همیشه درگیر جشنواره فیلم فجر و کودک و نوجوان بوده‌ام.

این کارگردان تاکید کرد: در سال‌هایی انیمیشن‌های بسیار درجه یک و حرفه‌ای در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان شرکت کردند و الگو شدند. ولی راجع به جشنواره کودکان هم این اتفاق می افتد که عده ای فقط برای این رویداد فیلم می سازند. چون می‌دانند فقر فیلم کودک داریم. جشنواره هم چون فیلم خوب ندارد به همین‌ها شاید جایزه بدهد.

وی ادامه داد: شما می‌بینید یک فیلم در جشنواره کودک و نوجوان پنج جایزه می‌گیرد. وقتی خودت فیلم را تماشا می‌کنی متعجب می‌شوی که اصلا چرا به این فیلم جایزه داده‌اند. چون در آن سال فیلم‌های خوبی نبوده و مجبور شده‌اند به یک فیلم جایزه بدهند.

عظیمی گفت: جشنواره فیلم کودک و نوجوان جشنواره‌ای است که خیلی از آدم‌های حرفه‌ای در آن شناخته شده‌اند. این رویداد باعث شده خیلی جریان‌های سینمایی در کشورمان شکل بگیرد.