جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۷

برای «نثر شاعرانه‌اش که آسیب‌های تاریخی را شامل می‌شود و شکنندگی زندگی انسان را آشکار می‌کند»؛

«نوبل ادبیات ۲۰۲۴» به «هان کانگ» رسید

هان کانگ

سینماپرس: جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۴ به «هان کانگ» نویسنده اهل کره جنوبی رسید.

به گزارش سینماپرس، آکادمی سوئدی نوبل برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۴ را اعلام کرد و به این ترتیب «هان کانگ» نویسنده اهل کره جنوبی را برای «نثر شاعرانه‌اش که آسیب‌های تاریخی را شامل می‌شود و شکنندگی زندگی انسان را آشکار می‌کند» شایسته دریافت جایزه نوبل دانست.

«هان کانگ» در نوامبر سال ۱۹۷۰ میلادی در «گوانگجو» ‌ متولد شد. وبسایت جایزه نوبل همزمان با اعلام این نویسنده به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات امسال نوشت، ‌ «هان کانگ در آثار خود با آسیب‌های تاریخی و مجموعه‌ای از قوانین نامرئی مواجه می‌شود و در هر یک از آثارش شکنندگی زندگی انسان را به نمایش می‌گذارد. او آگاهی بی‌نظیری از پیوندهای جسم و روح، زنده و مرده دارد و در سبک شعری و تجربی خود به مبتکری در نثر معاصر تبدیل شده است.»

«کانگ» نویسندگی را از سال ۱۹۹۳ میلادی و با انتشار چندین شعر در مجله «ادبیات و جامعه» آغاز کرد. نخستین نثر او در سال ۱۹۹۵ در قالب مجموعه داستان‌های کوتاهی با عنوان «عشق یوسو» منتشر شد.

او با انتشار رمان «گیاهخوار» به موفقیت جهانی دست پیدا کرد. کانگ در سال ۲۰۱۶ میلادی برای نگارش این رمان که داستان آن به سه قسمت تقسیم شده است برنده جایزه «بوکر بین‌المللی» شد.

«گیاهخوار» در ابتدا به زبان کره‌ای به نگارش درآمده و منتشر شد، سپس توسط «دبورا اسمیت» به زبان انگلیسی ترجمه و به چاپ درآمد. کتاب «گیاهخوار» با ۳ ترجمه در ایران منتشر شده است؛ ترجمه مهلا سادات عرب که در سال ۱۳۹۸ در انتشارات آناپنا منتشر شده است و ترجمه مرضیه‌سادات هاشمی‌پور در سال ۱۳۹۵ در انتشارات ماهابه عرضه شده است. همچنین این کتاب با عنوان «زنی که درخت شد» (گیاهخوار) با ترجمه نیلوفر رحمانیان در نشر نوای مکتوب در ۱۳۹۸ راهی بازار کتاب شده است.

«کانگ» همچنین با رمان «اعمال انسان» به فهرست نامزدهای نهایی «بوکر بین‌المللی» سال ۲۰۱۸ راه یافته بود. کتاب «اعمال انسانی» با ترجمه علی قانع در نشر چترنگ در سال ۱۴۰۱ و ندا امیدی در سال ۱۴۰۳ در نشر دانش‌آفرین منتشر شده است.

کتاب «کتاب سفید» او نیز با ترجمه نیلوفر رحمانیان در نشر نوای مکتوب در سال ۱۳۹۸ راهی بازار کتاب شده است. این کتاب همچنین با عنوان «کتاب سپید» با ترجمه مژگان رنجبر در نشر چترنگ در سال۱۳۹۷ منتشر شده است.

اگرچه بسیاری از شخصیت‌های اصلی کتاب‌های «کانگ» زن هستند، آثار منثور او اغلب از دیدگاه مردان روایت می‌شود.

با انتخاب «کانگ» به عنوان برنده نوبل ادبیات امسال، او به نخستین نویسنده اهل کره جنوبی تبدیل شد که موفق به دریافت این جایزه شده است.

«کانگ» همچنین به هجدهمین زنی تبدیل شد که تاکنون به عنوان برنده نوبل ادبیات انتخاب شده است.

شایان ذکر است که از سال ۱۹۰۱ تاکنون ۱۱۷ جایزه نوبل ادبیات اهدا شده است. چهار مورد از این جایزه‌ها مشترکا به دو نفر اهدا شدند. همچنین تاکنون ۱۸ زن به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات برگزیده شده‌اند. . «آنی ارنو» نویسنده زن فرانسوی در سال ۲۰۲۲ برنده این جایزه مهم شد. «رودیارد کیپلینگ» که بیشتر برای نگارش «کتاب جنگل» شناخته می‌شود در ۴۱ سالگی این جایزه را دریافت کرد و عنوان جوان‌ترین برنده را به خود اختصاص داد. «دوریس لسینگ» با دریافت این جایزه در ۸۸ سالگی به عنوان مسن‌ترین برگزیده شناخته می‌شود.

سال گذشته آکادمی سوئدی نوبل، «یون فوسه» نمایش‌نامه‌نویس و رمان‌نویس نروژی را برای «نمایشنامه‌ها و نثرهای بدیع او که صدای ناگفتنی‌هاست» به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۳ معرفی کرد.