به گزارش سینماپرس، وزیر ارشاد در آیین تکریم و معارفه رؤسای مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: روابط عمومی وظیفه تبلیغات را برعهده ندارد و به نوعی میتوان گفت «بوق و شیپور» نیست. اگر انتظارمان از روابط عمومی این است که میتوان با کارهای گلدرشت، مخاطب را اقناع کرد، حتما اشتباه کردهایم.
موظف به عدالت ارتباطی هستیم
وی افزود: روابط عمومی وظیفه اقناع افکار عمومی و اطلاع رسانی را برعهده دارد اما اگر در مسیر پروپاگاندا حرکت کند، به نتیجه نمیرسد. روابط عمومی نباید گزینشی باشد و صرفا با برخی ذینفعان ارتباط داشته باشد. چرا که این نهاد حلقه ارتباطی با عامه ذینفعان است. اگر چنین رویکردی بر مرکز روابط عمومی حاکم نباشد، روابط عمومی برای وزارتخانه نیست بلکه برای جریانی خاص است. ما باید تلاش کنیم همه ذینفعان، عدالت ارتباطی را احساس کنند. چرا که یکی از انواع عدالت که در تعالیم اسلامی و انسانی به آن موظف شدهایم، عدالت ارتباطی است.
روابط عمومی نباید گزینشی عمل کند
وزیر فرهنگ ضمن تاکید بر اینکه عملکرد گزینشی روابط عمومی موجب تحقیر و نفرت ارتباطی میشود، گفت: یکی دیگر از ویژگیهایی که باید به آن توجه کرد این است که روابط عمومی نباید منفعل باشد و تمام سعی و تلاشش معطوف به حل و فصلِ حاشیهها باشد بلکه باید رویکردی فعالانه و پیشگیرانه داشته باشد.
با پولپاشی نمیتوان اعتمادسازی کرد
صالحی با اشاره به برخی رویههای غلط افزود: روابط عمومی نباید پُرخرج باشد و تصور کند میتواند با پولپاشی اعتمادسازی کرد. چون در بلند مدت به سیستم آسیب میزند. کافی است در این زمینه به تجربه دیگران توجه کنیم. کسانی که درصدد بودند با پول خرج کردن ارتباط بگیرند، موفقیتی کسب نکردند.
توجه روابط عمومی فقط به وزیر نباشد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: توجه روابط عمومی باید صرف وزارتخانه باشد نه صرفا شخص وزیر، با همین نگاه باید اقدامات صورت پذیرد و اخبار مربوط به وزیر دنبال شود.
وی با بیان اینکه مدیر روابط عمومی نباید احساس کند کارگزار وزیر است، بلکه باید با برنامه ریزی پیش برنده باشد، افزود: گاهی اوقات روابط عمومی به آچار فرانسه وزیر تبدیل میشود که چنین رویهای مطلوب نیست.
روابط عمومی نباید تک رسانهای باشد
صالحی تصریح کرد: مساله دیگری که باید به آن توجه کنیم تک رسانهای نبودن روابط عمومی است. چون دوره آن گذشته است و هرچه جلوتر میرویم فضای فناوری به سمت تکثر فضای انتشار حرکت میکند و با گذر زمان توسعه بیشتری می یابد. اگر نسبت به برخی از عرصهها غافل شویم بخشی از مخاطبان خود را از دست دادهایم برهمین اساس نباید روابط عمومی تک رسانهای باشد.
روابط عمومی الگوی اخلاق باشد
وی در ادامه به برخی دیگر از ویژگیهای روابط عمومی اشاره کرد و گفت: فعالیتهای روابط عمومی نباید موسمی و مراسمی باشد بلکه باید در طول زمان، فعالیت داشته باشند.
صالحی ضمن انتقاد از برخی پاسخهای تند مراکز روابط عمومی افزود: روابط عمومی نباید بیاخلاق و یا کمادب باشد ممکن است انسانهای هتاکی وجود داشته باشند که به وزیر یا وزارتخانه توهین کنند، اما روابط عمومی باید سمبل اخلاق و ادب وزارتخانه باشد.
وزیر فرهنگ با تاکید بر اینکه روابط عمومی باید برای بیصدایان و کمصدایان باشد و نباید صرفا برای پُرصدایان باشد، گفت: در پایان از زحمات آقای محمدمهدی سموعی تشکر و برای آقای نیکنام حسینپور آرزوی توفیق دارم.
صالحی با اشاره به سابقه حسینپور گفت: یکی از مهمترین ویژگیهای آقای حسینپور این است که در حوزههای مختلف وزارت فرهنگ فعالیت داشته و شناخت خوبی از مسائل دارند که پشتوانهای برای روابط عمومی به شمار میرود.
وظیفه ما تکریم کارمندان است
وی با اشاره به بهبود وضعیت کارکنان اظهارداشت: رضایتمندی کارکنان مساله دیگری است که باید به آن توجه کرد وظیفه ما تکریم همه کارکنان است و اگر جایی احساس کردیم اتفاق ناپسندی صورت میگیرد، اقدامات لازم را انجام میدهیم تا رضایتمندی کارکنان حاصل شود. در همین راستا زمانی که در معاونت فرهنگی خدمت میکردم، جلساتی را با کارکنان داشتیم و مطالبات تا حد امکان پیگیری میشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باید در چارچوب وفاق ملی که در دولت چهاردهم مطرح شده است حرکت کنیم، گفت: مسائل اخیر در لبنان و غزه همبستگی اجتماعی قابل توجهی به همراه آورد به عنوان مثال در نماز جمعه هفته گذشته از طیفهای مختلف مردمی حضور یافتند. ما نیز وظیفه داریم در همین راستا حرکت کنیم.
ارسال نظر