چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۰

رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما:

با جامعه آماری ۳۶ هزار نمونه‌ای از سراسر کشور «مخاطب رسانه ملی» را ۷۲ درصد می‌دانیم!

صدا و سیما

سینماپرس: رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما گفت: در حال حاضر ما در مرکز تحقیقات با جامعه آماری ۳۶ هزار نمونه‌ای از سراسر کشور، مخاطب رسانه ملی را ۷۲ درصد می‌دانیم.

به گزارش سینماپرس، محسن شاکری نژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در برنامه شبکه خبر گفت: در حال حاضر در مرکز تحقیقات صداوسیما نظرسنجی به صورت تلفنی و میدانی انجام می‌شود همچنین معمولا هر دو هفته یک بار میزان مخاطبان مجموعه‌های تلویزیونی و هر ماه میزان مخاطب برنامه‌های شاخص شبکه‌ها را به صورت تلفنی مورد سنجش قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های زمانی، نیروی انسانی و منابع مالی، این نظرسنجی‌های فصلی به صورت حضوری و میدانی اتفاق می‌افتد، در مراکز استان انجام می‌دهیم به طوری که در مراکز استان‌ها که مراکز صداوسیما فعال هستند واحدهایی پژوهش پرسشگرانی دارند که نظرسنجی در مورد میزان مخاطب برنامه‌های سازمان را انجام می‌دهیم.

شاکری نژاد تصریح کرد: در ایام انتخابات که ما در کنار نظرسنجی در مورد محتوای رسانه ملی برای پیش بینی میزان مشارکت و رای هر کدام از نامزدها نظرسنجی‌های سراسری را انجام می‌دهیم در این صورت به روستا و استان‌ها رجوع می‌کنیم به این دلیل که میزان مخاطبان رسانه ملی را مورد سنجش قرار دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما افزود: در این نظرسنجی که اوایل تابستان اتفاق افتاد در روستاها ۷۸.۰۳، در شهرستان‌های تابعه هراستان ۶۹.۰۹ و در مرکز استان ۶۷.۰۳ درصد ما مخاطب داشتیم که وقتی بخواهیم میانگین بگیریم تقریبا ۷۲ درصد میزان مخاطب رسانه ملی است.

وی گفت: طبق تعریف ما کسی که بالای ۱۵ دقیقه برنامه‌های صداوسیما را می‌بیند او را به عنوان مخاطب در نظر می‌گیریم، این افراد الزاما به این معنا نیست که فقط تلویزیون را تماشا می‌کنند، حتما امروز با گستردگی فضای مجازی در کشور و دسترسی مردم به اینترنت در واقع خیلی موقع‌ها هست که در کنار تلویزیون در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی فعال هستند و استفاده می‌کنند و این به این معنا نیست که این ۷۲ درصد فقط صداوسیما را می‌بینند.

وی گفت: نظرسنجی‌هایی که معمولا اعلام می‌شود، نظرسنجی‌هایی است که به صورت روتین در طول این سال‌ها در مراکز استان همواره انجام می‌شود. یک فریضه وجود داشت و آن این بود که احتمالا میزان مخاطب رسانه ملی در شهرستان‌ها یا در روستاها بیش از مراکز استان و یا در تهران است. در نظرسنجی که در ایام انتخابات به دلیل رجوع ما به روستاها و شهرستان‌ها اتفاق افتاد این فرض را ثابت کرد که در روستاها و شهرستان‌ها مخاطب رسانه ملی بیشتر از تهران و بعضا مراکز استان است.
شاکری نژاد بیان کرد: امروز نه فقط ما در صداوسیما بلکه تمام تلویزیون‌های دنیا با یک ریزش مخاطبی در بازه سنی روبه رو هستند، ما هم وقتی نظرسنجی می‌کنیم می‌بینم در این بازه سنی ۱۸ تا ۳۰، تقریبا با یک ریزش مخاطب مواجه هستیم الگوهای جهانی هم این را نشان می‌دهند. این نسل دارد سبد مصرفش را به سمت فضای مجازی می‌برد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.