به گزارش سینماپرس، نشست خبری نهمین فستیوال رقابتی «پیانو کلارا» ۱۲ آذرماه در خانه موسیقی با حضور حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) و کلارا بوکوچاوا (نوازنده و مدرس پیانو) برگزار شد.
نوربخش در ابتدای این نشست گفت: فستیوال پیانوی کلارا به نام خانم کلارا بوکوچاوا، هنرمند ارزشمند و توانای پیانو و استاد برجسته این رشته از کشور گرجستان نامگذاری شده است. ایشان چند سالی است که هموطن ما هستند و در طول اقامت خود در ایران بسیار تاثیر گذار بودهاند. از سراسر کشور به خصوص در بین کودکان، چهرههای برجستهای در این جشنواره شناسایی شدهاند که هنوز هم فعالیت میکنند و خود را ارتقا میدهند.
او ادامه داد: هشتمین دوره این فستیوال سال گذشته با همکاری خانه موسیقی برگزار شد که در دورههای گذشته نهادهای دیگری هم با آن همکاری کرده بودند. قرار است، آزمونهای این فستیوال در دو پنجشنبه یعنی ۲۰ و ۲۷ دیماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شود که افراد بتوانند به راحتی در جشنواره حضور پیدا کنند. ۲۸ دیماه نیز مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد.
نوربخش تصریح کرد: داوطلبان برای ثبتنام به سایت خانه موسیقی مراجعه کنند که از الان باز است. افراد میتوانند در پنج گروه سنی با انتخاب گروه سنی خود ثبت نام کنند. تا قبل از ۲۰ دی نتایج به آنها اعلام میشود که چه کسانی به آزمون راه یافتهاند. در هر گروه سنی سه برگزیده داریم که جوایز هم از سه، پنج و ۱۰ میلیون تومان است. ۱۵ برگزیده خواهیم داشت و برگزیدگان هم تحت حمایت خانه موسیقی خواهند بود که از عضویت در خانه موسیقی تا معرفی به ارکسترهای مختلف را شامل میشود. هر چه که در توان ما باشد، سعی میکنیم انجام دهیم و آنها را رها نکنیم. به هر حال معضل جشنوارهها این است که برگزیدگان آنها رها میشوند و معلوم نیست چه میکنند. مثلا جشنواره موسیقی جوان سالها استعدادهای خوبی را معرفی کرد ولی اصلا معلوم نیست آن استعدادها الان کجا هستند!
او افزود: زمانی که دبیر جشنواره موسیقی فجر بودم گفتم که رقابت افراد در این جشنواره بیدلیل است؛ چون در نهایت رها میشدند، با اینکه خود من در دورههایی داور این رقابتها بودم و امروز ما اصلا از سرنوشت آن گروههای برگزیده خبری نداریم. به همین جهت سعی داریم که این افراد را رها نکنیم.
این خواننده و مدرس موسیقی در ادامه این نشست رسانهای تصریح کرد: موسیقی در ایران وضعیت تثبیت شدهای ندارد و متاسفانه در این زمینه مظلوم واقع شده است. ما هم در این سالها به عنوان صنف و نهاد خانه موسیقی پیگیریها، جلسات، تعامل و برنامهریزیهایمان را انجام دادیم تا بتوانیم در بهبود شرایط کارهایی را انجام دهیم.
نوربخش ادامه داد: در این راه وقتی شورای عالی انقلاب فرهنگی به موسیقی ورود پیدا میکند، میتواند نشاندهنده امیدواریهایی باشد. کما اینکه در این حوزه ما شاهد تدوین سند موسیقی بودیم که میتواند با تمام انتقاداتی که ما هم به آن داریم دربرگیرنده وجوه ارزشمندی باشد که نشاندهنده قدمهایی برای پذیرفته شدن هنر موسیقی باشد. فرآیندی که حتی وزارت آموزش و پرورش را به رعایت نکاتی در حوزه تربیت شنوایی ملزم کرده که میتواند دربرگیرنده ابعاد مختلفی هم باشد؛ البته که ما شاهد ناهنجاریهایی در این زمینه هستیم که هنوز هنر موسیقی را با چالش مواجه کرده است.
پس از سخنان نوربخش، بوکوچاوا در سخنانی گفت: عنوان جشنواره به خاطر من نامگذاری نشده است و اتفاقی بود؛ زیرا من فستیوالی را به همین نام در بلژیک پیدا کردم که هر سال برگزار میشود. آرزو دارم سازهای دیگر هم به این جشنواره اضافه شود. این جشنواره را در ابتدا برای شاگردان خودم برگزار کردم ولی بعدا بزرگ شد و از تمام ایران در آن شرکت میکنند. از هنرمندان سه تا ۲۴ سال میتوانند در جشنواره شرکت کنند. فکر کردیم که بهتر است بزرگتر از ۲۴ سال در این رویداد حضور نداشته باشند. تمام مسابقه براساس استاندارد بینالمللی برگزار میشود؛ به این گونه که یک قطعه از آهنگسازان باروک، یک سونات کلاسیک از موتزارت هایدن و بتهوون و یک قطعه از دوره رمانتیک باید اجرا کنند.
او درباره حمایت از برگزیدههای جشنواره نیز گفت: هر سال بچهها را به گرجستان میبرم که با ارکستر سمفونیک اجرا کنند. ولی خیلی خوشحال میشوم که اگر آنها را به گرجستان نبرم و همینجا بتوانند اجرا کنند. بچههای ایران خیلی باهوش هستند ولی یک معلم خیلی سختگیر میخواهند که درست کار کنند. ما در گرجستان ۱۶ سال درس میخوانیم تا بتوانیم در موسیقی به جایی برسیم ولی در ایران اینگونه نیست. در آنجا ما اصلا مدرسه خصوصی نداریم و اصلا کسی اجازه ندارد آموزشگاه خصوصی داشته باشد.
این هنرمند درباره هیئت داوران گفت: آقای تقی ضرابی استاد دانشگاه هنر، خانم جافارووا از باکو و خودم عضو هیئت داوران این رویداد هستیم.
ارسال نظر