چهارشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۸

«داود بیدل» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

عدم پاسخگویی بسیاری از «مدیران فرهنگی» در نهادها و ارگان ها باعث شده تا ضمن «انحصارگرایی» در تولیدات سینمایی «کیفیت پایینی» را نیز در این آثار شاهد باشیم

داود بیدل در جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی«روزگاری عشق و خیانت»

سینماپرس: «داود بیدل» کارگردان سینما در خصوص انحصارگرایی تهیه کنندگان و استفاده از تعداد معدودی اهالی سینما در پروژه ها و از سوی دیگر بیکاری طیف گسترده ای از سینماگران با سینماپرس گفتگو کرد.

کارگردان سریال های تلویزیونی «راه و بیراه» و «در قصه ها زندگی می کنند» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: ما اگر جامعه هنری و سینمایی را به دو بخش خصوصی و دولتی تقسیم کنیم می توانیم به نتیجه قابل تأملی در خصوص انحصارگرایی برسیم. بخش خصوصی مثل تمام صنایع مختلف خصوصی که در دنیا وجود دارد و موارد مختلفی که می توانیم مثالی از آن ها بیاوریم قاعدتاً روی نیروی کاری سرمایه گذاری می کند که آورده مالی بهتری برایش داشته باشد.

وی در همین راستا ادامه داد: آنچه در بخش خصوصی وجود دارد «رقابت» است نه «انحصارگرایی»! در بخش خصوصی همه باید بهترین خود باشند. کارگردان باید بهترین باشد، فیلمنامه نویس باید بهترین باشد، بازیگر باید بهترین باشد و... در واقع در بخش خصوصی قطعاً انحصاری نیست و رقابت بین بهترین ها وجود دارد.

بیدل تصریح کرد: اما وضعیت بخش دولتی فرق می کند. در ارگان های دولتی ما شاهد عملکرد انحصارگونه هستیم؛ در جایی افرادی می نشینند و با پول ارگان و سازمان و کارخانه ای تصمیم می گیرند تولید کننده و آدم ها را گزینش کنند. اینجا است که رانت و فساد خودش را نشان می دهد. اینجا است که می توان پرسید چرا این اشخاص در حالی که پول حوزه شان رقابتی و خصوصی نیست تقسیم نمی کنند و تنها به عده معدودی از اطرافیان خود کار می دهند؟

این سینماگر خاطرنشان کرد: تجربه سال های اخیر در سینمای کشورمان به ویژه نشان داده که اغلب این دستگاه ها خروجی قابل تأملی هم ندارند. یعنی خروجی شان ثابت می کند که تولیدکنندگان دغدغه خروجی مناسب نداشتند و صرفاً می خواستند کارهایی را بسازند. اینجا است که باید مدیران را پاسخگو کرد که چرا شما در همه تولیدات تان از تعداد معدودی افراد خاص استفاده می کنید و کیفیت آثارتان نیز پایین است.

وی سپس با بیان اینکه عدم پاسخگویی بسیاری از مدیران فرهنگی در نهادها و ارگان ها باعث شده تا ضمن انحصارگرایی در تولیدات سینمایی، کیفیت پایینی را نیز در این آثار شاهد باشیم متذکر شد: در بخش دولتی است که ما باید خیلی کنکاش کنیم و حرف برای گفتن وجود دارد چون پول بیت المال در آنجا هزینه می شود و آن ها باید نسبت به بودجه بیت المال حساس باشند و خروجی خوبی را برای جامعه رقم بزنند. اینجا است که باید از مدیران این نهادها پرسید شما چرا دیگران را در تولید آثارتان بازی نمی دهید و رسماً بخشی از هنرمندان را نادیده می گیرید اما خوب متأسفانه این مطالبه گری وجود ندارد و همین اتفاق هم باعث شده تا بیش از پیش شاهد چنین خروجی ها و تولیداتی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.