سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۸

«ابوالفضل همراه» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

یک نوع «مافیا» در «تولید» شکل گرفته که این‌بار به جای «مافیای پخش» در «پشت صحنه» حضور دارد

ابوالفضل همراه در مراسم بزرگداشت سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی

به گزارش سینماپرس: «ابوالفضل همراه» با بیان این مطلب که متاسفانه قبلاً چیزی به نام «مافیای پخش» داشتیم و همیشه می‌شنیدیم که تهیه‌کنندگان از این شکایت می‌کردند، گفت: طی سال‌های اخیر، اتفاق جدیدی در حوزه تولید افتاده است. یک نوع «مافیا در تولید» شکل گرفته که این‌بار به جای پخش، در پشت صحنه حضور دارد. افرادی با گروه‌های خاص خودشان تیم جمع می‌کنند و این تیم‌ها معمولاً یا جلوی دوربین هستند یا پشت دوربین. برخی می‌گویند کار تیمی خوب است و مشکلی ندارد، ولی وقتی این تیم‌گرایی تبدیل به انحصارطلبی می‌شود، دیگر ما با یک مشکل جدی مواجه می‌شویم.

«ابوالفضل همراه» بازیگر سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس به موضوع مافیای تولید و انحصار در ایفای نقش آثار پرداخت و در این خصوص بیان داشت: متاسفانه قبلاً چیزی به نام مافیای پخش داشتیم و همیشه می‌شنیدیم که تهیه‌کنندگان از این شکایت می‌کردند که فیلم‌ها موقعیت مناسبی برای اکران ندارند یا سال‌ها در صف می‌مانند. این مشکل هنوز هم ادامه دارد و خیلی‌ها از این وضعیت ناراحت هستند، ولی در عمل هیچ تغییر خاصی دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: با این حال، من فکر می‌کنم که طی سال‌های اخیر، اتفاق جدیدی در حوزه تولید افتاده است. یک نوع مافیا در تولید شکل گرفته که این‌بار به جای پخش، در پشت صحنه حضور دارد. افرادی با گروه‌های خاص خودشان تیم جمع می‌کنند و این تیم‌ها معمولاً یا جلوی دوربین هستند یا پشت دوربین. برخی می‌گویند کار تیمی خوب است و مشکلی ندارد، ولی وقتی این تیم‌گرایی تبدیل به انحصارطلبی می‌شود، دیگر ما با یک مشکل جدی مواجه می‌شویم.

همراه ضمن بیان این مطلب که این اتفاقات واقعاً تلخ و ناعادلانه است. من مثلاً در شبکه نمایش خانگی شاهد این اتفاقات هستم که بخش خصوصی در آنجا غالب است و طبیعتاً تصمیم‌گیرندگان خودشان هستند، مشکلی هم در این زمینه نیست؛ بیان کرد: ولی در جاهایی مثل سینما که نهادهای مختلف دخیل هستند یا تلویزیون که به نوعی جایگاه عمومی دارد، این نوع رفتارها جایز نیست. پس سوال اینجاست که این مدیران چه کار می‌کنند؟ چرا مثلاً در تلویزیون نمی‌پرسند که چرا فقط یک گروه خاص از بازیگران در پروژه‌ها حضور دارند؟ چرا باید همیشه یک سری افراد خاص در این شبکه‌ها باشند و بازیگران جوان و پیشکسوت که توانمندی‌های زیادی دارند، اصلاً فرصتی برای حضور نداشته باشند؟ من خودم سال‌ها در تئاتر فعالیت می‌کنم و می‌بینم که بازیگران بسیار توانمندی داریم که چرا به آن‌ها فرصت داده نمی‌شود؟ "

او افزود: اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، واقعاً کار سخت خواهد شد. بازیگرانی که توانمندی و تحصیلات خوبی دارند، وقتی کنار یک سری بازیگران ضعیف قرار می‌گیرند که به واسطه رابطه یا ضابطه وارد این فضا شده‌اند، ناراحت و افسرده می‌شوند.

بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی ها» کم کاری مسئولین را مقصر این اتفاقات دانست و در این خصوص اظهار کرد: بخش خصوصی که به هر حال مال خودشان است و نمی‌شود خیلی از آن‌ها حرف زد، اما در بخش دولتی چرا این اتفاق‌ها می‌افتد؟ به نظر من این‌ها ناشی از بی‌عرضگی مدیران است. بی‌عرضگی، کم‌اطلاعی و شاید هم در بعضی مواقع ذینفع بودن از این وضعیت است. وگرنه قبلاً چنین شرایطی نبود.

او خاطرنشان کرد: واقعاً مدیران قبلی می‌پرسیدند و مطالبه می‌کردند و می‌گفتند چرا باید چنین چیزی پیش بیاید. الان در حالی که هزاران بازیگر پیشکسوت و توانمند داریم، چرا باید بازیگران ضعیف و بدون تجربه همیشه در پروژه‌ها حضور داشته باشند؟ "

همراه همچنین به انتخاب بازیگرهایی که با شخصیت های اصلی آثار ارزشی و انقلابی همخوانی ندارند انتقاد کرد و تصریح نمود: به نظر من باید در این صنعت، مثل هر صنعت دیگری، ضوابطی حاکم شود. مثلاً چرا یک بازیگر با دو فیلم دستمزد چند برابری نسبت به کسی که سال‌ها تجربه دارد، دریافت می‌کند؟ این اتفاق باید متوقف شود، حداقل در بخش دولتی. به‌علاوه، ما همگی به اصول اخلاقی، انسانی و حتی اسلامی اعتقاد داریم. وقتی فردی که مشکل اخلاقی دارد وارد عرصه می‌شود و نقشی می‌گیرد که نیازمند تعهدات اخلاقی و حرفه‌ای است، سوال پیش می‌آید. وقتی نهادهای حکومتی همچنان چنین افرادی را حمایت می‌کنند، معلوم نیست چه پیامی می‌خواهند به جامعه بدهند.

او خاطرنشان کرد: واقعا این آدم‌ها چه درکی از شرایط دارند؟ این چه نوع نقشی می‌تواند باشد که به فردی با چنین ویژگی‌هایی داده شود؟ حالا می‌گویم، مثلاً نقش شهید در دفاع مقدس. این فرد چه ارتباطی با این موقعیت دارد که چنین نقشی می‌گیرد؟ این اتفاقات باعث می‌شود آدم واقعاً از اعتقادش به این حرفه و اصولش ناامید شود.

بازیگر فیلم سینمای «رسوایی» به کم کاری نهادهای فرهنگی در ایجاد فضای سالم برای ورود استعدادهای جدید به عرصه سینما اشاره کرد و اظهار داشت: سال‌ها پیش، سازمان اوج راه‌اندازی شد و فعالیت‌های خوبی انجام داد، اما سوال اینجاست که این سازمان‌ها و نهادها برای حمایت از خانواده‌های سالم و افرادی که تمایل دارند در محیط‌های سالم کار کنند، چه تدابیری اندیشیده‌اند؟ چرا هیچ مکانیسمی برای معرفی و پشتیبانی از این افراد وجود ندارد؟

«ابوالفضل همراه» در پایان این گفت و گو خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، اگر فردی از خانواده‌ای سالم و با ارزش وارد عرصه هنر می‌شود، چرا نباید حمایت شود؟ متاسفانه، بسیاری از افراد سالم و درست در این صنعت نادیده گرفته می‌شوند و مشکلاتی برای آن‌ها پیش می‌آید. ممکن است در برخی پروژه‌ها، نقش‌های خوبی برای افراد شایسته به وجود آید، اما در بسیاری از موارد، افراد نادرستی در جایگاه‌های حساس قرار می‌گیرند. در نهایت، این وضعیت موجب نارضایتی و سردرگمی در میان بسیاری از هنرمندان و فعالان این حوزه می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.