یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷

«مدیرعامل موسسه سینماشهر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«تئاتری‌ها» نسبت به تبدیل فضاها به «سینما» معترض هستند/ اصلاً فکرش را نمی‌کردم به «سینما شهر» برسم

اختتامیه سومین جشن مهر سینمای ایران؛ حبیب ایل بیگی

سینماپرس: «حبیب ایل بیگی» با بیان این مطلب که تعداد زیادی از مجتمع‌های فرهنگی در شهرهای مختلف وجود دارند که قشر تئاتر نسبت به تبدیل این فضاها به سینما معترض هستند؛ گفت: آن‌ها معتقدند که سالن‌های تئاتر به سینما تبدیل شده‌اند، در حالی که این سالن‌ها تنها فضای موجود برای اجرای موسیقی، نمایش و سایر فعالیت‌های هنری هستند. بنابراین، باید با دقت و احتیاط بیشتری نسبت به استفاده از مجتمع‌های فرهنگی تصمیم‌گیری کنیم و رویکردی اتخاذ کنیم که نیازهای تمامی حوزه‌های فرهنگی و هنری را در نظر بگیرد.

«حبیب ایل بیگی» مدیرعامل موسسه سینماشهر در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با اشاره به برنامه های جدید این موسسه در دوران مدیریت خود اظهار داشت: ما در این دوره و در ماه‌های گذشته حتماً باید یک آسیب‌شناسی انجام می‌دادیم تا آنچه را که صورت گرفته بررسی کنیم و بتوانیم برنامه‌های بهتری تدوین کنیم. موسسه سینما شهر مسئولیت تجهیز، راه‌اندازی سالن‌های جدید و مراقبت از سالن‌های سینما را بر عهده دارد و ما نیز همین مسیر را ادامه می‌دهیم، اما با یک تفاوت.

وی خاطرنشان کرد:در حال حاضر، ۱۱۰ شهر در کشور وجود دارند که بیش از ۸۵ مورد از آن‌ها جمعیتی بالای ۱۰۰ هزار نفر دارند. علاوه بر این، برخی از این شهرها مناطق استراتژیک مرزی با اهمیت خاص هستند. به همین دلیل، تمرکز و انرژی ما بر این بوده که از دولت امکاناتی برای این ۱۱۰ شهر که سینما ندارند، دریافت کنیم و با همکاری مسئولان محلی، سینماهایی در این مناطق احداث کنیم.

ایشان در ادامه افزود: البته این طرح در دوره‌های قبلی نیز مطرح بوده، اما در اجرای آن برای شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر که قرار بود سینماهای فرهنگ در آن‌ها ساخته شود، پیشرفتی حاصل نشده است. در واقع، در این بخش عملکرد خاصی به ثبت نرسیده است.

مدیرعامل سینماشهر با بیان این مطلب که تعداد زیادی از مجتمع‌های فرهنگی در شهرهای مختلف وجود دارند که قشر تئاتر نسبت به تبدیل این فضاها به سینما معترض هستند؛ بیان کرد: آن‌ها معتقدند که سالن‌های تئاتر به سینما تبدیل شده‌اند، در حالی که این سالن‌ها تنها فضای موجود برای اجرای موسیقی، نمایش و سایر فعالیت‌های هنری هستند. بنابراین، باید با دقت و احتیاط بیشتری نسبت به استفاده از مجتمع‌های فرهنگی تصمیم‌گیری کنیم و رویکردی اتخاذ کنیم که نیازهای تمامی حوزه‌های فرهنگی و هنری را در نظر بگیرد.

ایل بیگی تصریح نمود: من و همکارانم، با توفیق الهی و حمایت دولت، دیگر منتظر مطالبه مردم برای احداث سینما نخواهیم ماند. رویکرد ما این است که به‌صورت فعال این شهرها را شناسایی کنیم و با هماهنگی بخش‌های مختلف، فضاهای مناسب را برای نمایش فیلم فراهم کنیم. شاید بتوانیم سالن‌هایی را از دانشگاه آزاد، شهرداری، اداره راه یا هلال احمر در این شهرها دریافت کنیم، چرا که این نهادها معمولاً سالن‌های مجهزی دارند.

این مدیر ارشد سازمان سینمایی افزود: در دوره جدید، برنامه ما این است که حداقل یک بار برای همیشه، شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر را بررسی کنیم. شهرهای دارای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت و بیشتر، به دلیل داشتن توجیه اقتصادی، مورد توجه بخش خصوصی قرار گرفته‌اند.

وی تاکید کرد: اما شهرهایی که ما لیست آن‌ها را تهیه و به شورای عالی سینما ارائه کرده‌ایم، مناطقی هستند که بخش خصوصی تمایلی به سرمایه‌گذاری در آن‌ها ندارد. بنابراین، وظیفه دولت است که برای تحقق عدالت فرهنگی، اعتبارات لازم را تأمین کرده و امکان دسترسی مردم این مناطق به سینما را فراهم کند.

مدیرعامل سینماشهر همچنین در خصوص ایجاد طرح «سینما سیار» در شهرستان های کوچک تر بیان کرد: برای شهرهای کوچک‌تر و کم‌جمعیت‌تر نیز برنامه‌ای تدوین شده است تا با استفاده از سینماهای سیار، آن‌ها را تحت پوشش قرار دهیم. در برنامه سال آینده سازمان سینمایی، که امیدواریم به تصویب برسد، هماهنگی‌هایی با گروه‌های فعال در حوزه سینماهای سیار مانند انجمن سینمای جوانان ایران، حوزه هنری و گروه‌های دیگر از جمله بچه‌های عمار انجام خواهد شد. در مناطقی که ایجاد سالن سینما مقرون‌به‌صرفه نیست، سینماهای سیار مستقر خواهند شد و در صورت نیاز، تجهیزات موردنظر را تهیه کرده و در اختیار این گروه‌ها قرار خواهیم داد تا بتوانند سراسر کشور را پوشش دهند.

«حبیب ایل بیگی» در پایان این گفت و گو و در پاسخ به این پرسش که چرا با تغییر دولت ها شما جایگزین پست‌های مدیریتی آقای هاشم میرزاخانی می شوید؟ بیان کرد: این موضوع را خدا می‌داند، چون انتخاب من نبوده است. ببینید، من کارمند دولت، وزارت ارشاد و سازمان سینمایی هستم. طبیعتاً در دولت یازدهم، وقتی به عنوان مدیر سینمای جوان منصوب شدم، شرایط متفاوتی داشتم. پیش از آن، به‌عنوان مأمور در حوزه هنری فعالیت می‌کردم و پس از پایان مأموریتم، مسئولان وقت سازمان سینمایی نامه تمدید مأموریت مرا دریافت کردند، به من پیشنهاد شد که به اداره نظارت بازگردم، اما من درخواست دادم اگر الزام به بازگشت به سازمان سینمایی بود، ترجیح می‌دادم که در سینمای جوان فعالیت کنم، اما اصلاً فکرش را نمی‌کردم که در نهایت به سینما شهر برسم. من برای مدتی مدیر بودم، مرا منصوب کردند و حالا کنار گذاشته شده‌ام، این اتفاقی طبیعی است. در این مورد، مسئله خاصی وجود ندارد. حتی به هاشم میرزاخانی هم گفتم: این بار که داری به بخش خصوصی می‌روی، احتمالاً دیگر من نمی‌توانم به اینجا بیایم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.